Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/89628
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Аналіз дефініції "форсайт інвестиційної привабливості туризму": сутність та характеристика
Other Titles Analysis of the definition "foresite of tourism investment attractiveness": essence and characteristics
Authors Антонюк, К.Г.
ORCID
Keywords форсайт
інвестиційна привабливість туризму
форсайт інвестиційної привабливості туризму
методи
методологія
foresight
tourism investment attractiveness
tourism investment attractiveness foresight
methods
methodology
Type Article
Date of Issue 2022
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/89628
Publisher Сумський державний університет
License In Copyright
Citation Антонюк, К. (2022). АНАЛІЗ ДЕФІНІЦІЇ «ФОРСАЙТ ІНВЕСТИЦІЙНОЇ ПРИВАБЛИВОСТІ ТУРИЗМУ»: СУТНІСТЬ ТА ХАРАКТЕРИСТИКА. Механiзм регулювання економiки, (1-2(95-96), 14-18. https://doi.org/10.32782/mer.2022.95-96.02
Abstract У статті проаналізовано сутність поняття "форсайт", надано авторське визначення "форсайту інвестиційної привабливості туризму". На основі аналізу праць науковців визначено методологічний базис форсайту інвестиційної привабливості та запропоновано поетапність форсайту. Відзначено наукові принципи, на яких базується форсайтне дослідження інвестиційної привабливості туризму, що значно відрізняється від інших галузей економіки, а також визначено основні методи, які найчастіше застосовуються при формуванні форсайту туризму та її інвестування, що використовуються з метою формування подальших сценаріїв посилення інвестиційної привабливості туризму. Метою статті є визначення сутності форсайту, проектування цього визначення на сферу туризму, шляхом уточнення дефініції "інвестиційно привабливий форсайт", а також характеристики методології форсайту. Основними методами дослідження, використаними при написанні статті, є порівняльний, пізнавальний узагальнення. Метод прогнозування або передбачення майбутніх тенденцій є актуальним та перспективним, особливо в туристичній галузі в умовах пандемії та війни. Форсайт інвестиційної привабливості туризму має практичне значення, оскільки його застосування на практиці дозволяє формувати стратегічні цілі та розробляти превентивні заходи для реалізації розробленої стратегії.
Civilizational challenges of global scale, growing uncertainty of cyclical processes of economic development, the emergence of new, to some extent ambiguous, but powerful factors of socio-economic transformation, caused a slowdown in the dynamics of the national system of tourism. Under the conditions of global crisis phenomena, which are now characteristic of Ukraine's economic development, including the consequences of these phenomena, without a preventive response to external imbalances, socio-economic development is complicated. Therefore, forecasting of investment attractiveness of tourism, its investment as a component of the national economy is the basis for determining the prospects for socio-economic development of regions and the country on certain time horizons, which allows modeling scenarios of development of sub-units and regions in a dynamic market environment, which de facto is poorly predictable. The purpose of the article is to define the essence of the foresight, to project this definition to the field of tourism, by clarifying the definition of "investment attractive foresight", as well as the characteristics of the foresight methodology. The main research methods used in writing the article are comparative, cognitive generalization. The tense dynamics of management practice constantly complicates the field of solving applied problems by the subjects of activity. Scientific thought does not have time to investigate the problems that arise in a highly unstable business environment. Due to the growing dynamism and uncertainty of the external environment, the desire for stable development in the long term is significantly increasing, which actualizes the study of the formation of methodological foundations of tourism foresight. The method of forecasting or predicting future trends is now more relevant than ever is relevant today as never before, especially in the tourism industry under conditions of pandemic and war. Anticipation of investment attractiveness of tourism has practical value, as its application in practice allows to form strategic goals and develop preventive measures to implement the developed strategy.
Appears in Collections: Механізм регулювання економіки (Mechanism of Economic Regulation)

Views

Austria Austria
43
Germany Germany
1
Ireland Ireland
191
Russia Russia
45
Singapore Singapore
1
Ukraine Ukraine
3430
United Kingdom United Kingdom
1715
United States United States
25850
Unknown Country Unknown Country
6808

Downloads

China China
1716
France France
1
Germany Germany
25850
Ukraine Ukraine
25850
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
25849
Unknown Country Unknown Country
1

Files

File Size Format Downloads
Antoniuk_mer_1_2_2022.pdf 349,06 kB Adobe PDF 79268

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.