Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/90350
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Засоби вираження маніпулятивної взаємодії в медіатекстах
Other Titles Means of expressing manipulative interaction in media texts
Authors Горобець, М.Б.
Baranova, Svitlana Volodymyrivna  
ORCID http://orcid.org/0000-0001-9425-9774
Keywords маніпуляція
медіалінгвістика
лінгвістичні маніпуляції
медіатекст
передача
manipulation
media linguistics
linguistic manipulation
media text
interaction
Type Article
Date of Issue 2022
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/90350
Publisher Міжнародний економічний інститут (Чехія)
License Copyright not evaluated
Citation Горобець М. Б., Баранова С. В. Засоби вираження маніпулятивної взаємодії в медіатекстах // Věda a perspektivy. 2022. № 12(19). C. 244-253. DOI: 10.52058/2695-1592-2022-12(19)-244-253
Abstract Сучасне суспільство живе в інформаційну еру, а думками мас та настроями цілих громад керують медіа. Більшість населення в розвинутих країнах перебувають у стані перманентного та постійного споживання інформації. Це дає нашій цивілізації можливість для неймовірно швидкого розвитку у мистецтві, гуманітарних та точних науках. Маючи доступ до глобальної мережі та безмежних просторів інформації прямо у себе в кишені, кожен індивід має змогу отримати найсвіжіші новини з усього світу. Проте, завдання виокремлення важливих даних, їх зберігання, аналіз та подача – це задача на яку не спроможний пересічний громадянин. Тому, це завдання на себе бере медіа. Зокрема, вони збирають та досліджують нові дані та надають прийнятного вигляду та форми інформації, щоб нічого не перешкоджало її споживанню. Медіа має безліч ресурсів та типів. Повідомлення може бути передане в аудіо- та відео- форматі чи як візуальне повідомлення. Проте, найбільш розповсюджена та впливова форма подання інформації у медіа – це текст. Це явище потребує вивчення, тому була започаткована наука медіалінгвістика, що досліджує питання тексту у ЗМІ детально. Медіатекст відрізняється від звичайного тексту тим, що інформаційне повідомлення подається через призму світосприйняття автора та його особистість. Сама мета медіатексту, це не лише вираження інформації шляхом мовлення, а ще й вплив та переконання. Єдиним способом вплинути на читача та переконати його у чомусь є маніпуляція, а у контексті медіатексту – лінгвістичні маніпуляції. Маніпуляція як явище розповсюджується на всі сфери життя сучасної людини. Без неї неможливе існування таких напрямів діяльності як маркетинг, політика, психологія, логістика, рекрутинг, дискурс та багато інших. У тексті маніпуляція має змогу виражати всі свої прояви: інформування, зараження, наслідування, переконання та навіювання, шляхом використання лінгвістичних засобів.
Modern society lives as the age of information, and the opinions of the masses and the tendencies of entire communities are controlled by the media. Most of the population in developed countries are in a state of permanent and constant consumption of information. This gives our civilization the opportunity for incredibly rapid development in the arts, sciences and humanities. With access to the global network and boundless spaces of information right in your pocket, every individual can get the latest news from all around the world. However, the responsibility for extracting important data, storing it, analyzing it and presenting it is a task that an average citizen is not capable of. Therefore, this task is undertaken by the media. In particular, they collect and research new data and provide the acceptable appearance and form of information so that nothing should prevent its consumption. Media has many resources and types. The message can be transmitted in audio and video format or as a visual message. However, the most widespread and influential form of information presentation in the media is text. This phenomenon needs to be studied, that is why the science of media linguistics was established, which investigates the issue of text in mass media in detail. Media text differs from ordinary text since the informational message is presented through the prism of the author's worldview and his personality. The very purpose of media text is not only the expression of information through speech, but also influence and persuasion. The only way to influence the reader and convince him of something is manipulation, and in the text media context, linguistic manipulation. Manipulation as a phenomenon extends to all spheres of life of a modern person. Without it, the existence of such areas of activity as marketing, politics, psychology, logistics, recruiting, discourse, and many others is impossible. However, it is in the text that manipulation can express all its manifestations: informing, infection, imitation, persuasion and suggestion, through the use of linguistic means.
Appears in Collections: Наукові видання (ІФСК)

Views

Germany Germany
1
Ireland Ireland
1
Poland Poland
86
Russia Russia
1
Ukraine Ukraine
26029
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
39088

Downloads

China China
1
Czechia Czechia
1
Germany Germany
39089
Ireland Ireland
1
Poland Poland
1
Ukraine Ukraine
26030
United States United States
12969

Files

File Size Format Downloads
Horobets_media_text.pdf 409,65 kB Adobe PDF 78092

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.