Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/90424
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Quality of education and socio-economic growth: The methods of Ishikawa, Deming and Pareto as tools for establishing cause-effect relationships
Authors Artiukhov, Artem Yevhenovych  
Lieonov, Serhii Viacheslavovych  
Vasylieva, Tetiana Anatoliivna  
Polcyn, J.
ORCID http://orcid.org/0000-0003-1112-6891
http://orcid.org/0000-0001-5639-3008
http://orcid.org/0000-0003-0635-7978
Keywords якісна освіта
quality education
соціально-економічний розвиток
socio-economic development
метод Парето
Pareto method
метод Ісікави
Ishikawa method
Type Article
Date of Issue 2021
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/90424
Publisher E3S Web of Conferences
License In Copyright - Educational Use Permitted
Citation Artem Artyukhov, Sergii Lyeonov, Tetyana Vasylieva, Jan Polcyn Quality of education and socio-economic growth: The methods of Ishikawa, Deming and Pareto as tools for establishing cause-effect relationships. E3S Web of Conferences. 2021. 307. C. . (Scopus)
Abstract Статтю присвячено вибору методів пошуку причинно-наслідкових зв’язків при моделюванні системи «якісна освіта» та визначенню факторів впливу якості освіти на соціально-економічний розвиток як університету, так і стейкхолдерів освіти. Сформульовано обґрунтування вибору інструментарію дослідження причинно-наслідкових зв’язків при моделюванні системи. Показано, що для системи «якість освіти» можливе використання засобів аналізу, які раніше були притаманні лише технічним системам. Запропоновано комплексний підхід до оцінювання з використанням методу Парето, Ісікави, циклу та принципів Демінга. Розглянуто кожен етап вивчення причинно-наслідкових зв'язків; показані зв’язки між етапами та використаними інструментами. Послідовне застосування цих інструментів для системи «Якість освіти» ще не реалізовано, що зумовлює новизну даної роботи. У результаті впровадження такого складного алгоритму система підходить до зовнішнього оцінювання якості в оптимальному стані з чітко виражений критерій оптимізації та способи його досягнення.
The article is devoted to selecting the methods of finding the cause-effect relationships in simulating the system "quality education" and to determining the factors influencing the quality of education in the socio-economic development of both the university and education stakeholders. The rationale for selecting the tools for studying cause-and-effect relationships in modelling the system is formulated. It is shown that for the system "quality of education" it is possible to use analysis tools that were previously inherent only in technical systems. An integrated approach to assessment using the Pareto method, Ishikawa method, cycle and Deming principles is proposed. Each stage of studying cause-and-effect relationships is considered; the relationships between the stages and the tools used is shown. The consistent application of these tools for the "quality of education" system has not yet been implemented, which determines the novelty of this work As a result of implementing such a complex algorithm, the system approaches the external quality assessment in its optimal state with a clearly expressed optimization criterion and methods of achieving it.
Appears in Collections: Наукові видання (ННІ БіЕМ)

Views

Australia Australia
1
Colombia Colombia
1
Ecuador Ecuador
1
Germany Germany
1
Ireland Ireland
7
Malaysia Malaysia
1
Mexico Mexico
560
Morocco Morocco
1
Netherlands Netherlands
1
Oman Oman
1
Qatar Qatar
1
Saudi Arabia Saudi Arabia
566
Singapore Singapore
1
Ukraine Ukraine
308
United Kingdom United Kingdom
116
United States United States
4824
Unknown Country Unknown Country
1

Downloads

China China
1
Cuba Cuba
1
Ecuador Ecuador
1
Germany Germany
1
Malaysia Malaysia
1
Morocco Morocco
1
Oman Oman
1
Pakistan Pakistan
1
Ukraine Ukraine
1
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
6394

Files

File Size Format Downloads
Artiukhov_quality_education.pdf 306,33 kB Adobe PDF 6404

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.