Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/90672
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Інструменти партнерського маркетингу для малого та середнього бізнесу
Other Titles Partnership marketing tools for small and medium business
Authors Павленко, М.С.
Khomenko, Liliia Mykolaivna  
ORCID http://orcid.org/0000-0001-5690-1105
Keywords партнерський маркетинг
маркетингові інструменти
спонсорство
контент-партнерство
роздрібне партнерство
продуктове партнерство
малий та середній бізнес
МСБ
partnership marketing
marketing tools
sponsorship
content-partnership
shared stores
joint product
distribution partnership
small and medium business
SME
Type Article
Date of Issue 2022
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/90672
Publisher Сумський державний університет
License In Copyright
Citation Павленко М. С., Хоменко Л. М. Інструменти партнерського маркетингу для малого та середнього бізнесу // Вісник Сумського державного університету. Серія Економіка. 2022. № 4. С. 25−33. DOI: 10.21272/1817-9215.2022.4-03
Abstract У статті наведено результати дослідження інструментів партнерського маркетингу. Актуальність роботи пов’язана з тим, що щороку підвищується рівень конкуренції та компаніям необхідно об’єднуватися з іншими брендами для досягнення спільних цілей та забезпечення подальшого розвитку підприємства. Робота спрямована на систематизацію основних інструментів партнерського маркетингу. Завдання роботи полягають у визначенні основних інструментів партнерства, класифікації та виділенні тих, які можуть бути використані в малому та середньому бізнесі. Переваги партнерського маркетингу включають збільшення охоплення, розподіл навантаження, розповсюдження інформації про підприємство через сарафанне радіо та підвищення цінності для споживачів. Були виділені інструменти партнерського маркетингу, які використовуються більшістю компаній: афіліативний маркетинг, контент-партнерство, спонсорство, продуктове, дистрибуційне та роздрібне партнерство, продактплейсмент, програми лояльності, ліцензування, аутсорсинг і спільні підприємства. Для кожного з них були визначені різновиди та формати. Були виявлені переваги для основного бренду: підвищення впізнаваності бренду, покращення репутації, збільшення продажів, активності, поінформованості про продукти та послуги, доступ до ресурсів, збільшення видимості в пошукових системах та тривалості відвідування, економія часу, грошей і ресурсів та інші. Переваги для другорядного бренду: збільшення продажів, отримання додаткового доходу, підвищення впізнаваності компанії, доступ до ресурсів і аудиторії основного бренду та інші. Визначено показники відстеження ефективності співпраці для кожного інструменту: рентабельність інвестицій, охоплення, оборотність запасів, кількість нових і потенційних клієнтів, коефіцієнт конверсії. З’ясовано, що суб’єкти малого та середнього бізнесу як партнери можуть застосовувати всі перераховане вище інструменти, крім продакт-плейсменту, а як ініціатор – лише афіліативний маркетинг, контент-партнерство, дистрибуційне та роздрібне партнерство, а також ліцензування.
The article presents the research results of partnership marketing tools. The relevance of the work is related to the annual increase in the level of competition and the need for companies to unite with other brands to achieve common goals, which ensures the further development of the enterprise. The work aims to systematize the main tools of partnership marketing. The tasks of the work are to identify the main partnership tools, categorize them, and choose those that can be used in small and medium-sized businesses. The benefits of partnership marketing include increased reach, load sharing, word of mouth, and increased value for consumers. Partnership marketing tools used by most companies were singled out: affiliate marketing, content partnership, sponsorship, joint products, distribution partnership, shared stores, product placement, loyalty programs, licensing, outsourcing, and joint ventures. Varieties and formats were defined for each of them. Benefits for the leading brand were identified: increased brand awareness, improved reputation, increased sales, activity, awareness of products and services, access to resources, increased visibility in search engines, increased customer retention, increased visit duration, saving time, money, resources, and avoiding system failures. Benefits for the secondary brand: increased sales, additional income, increased awareness of the company, access to the resources and audience of the primary brand, attracting new customers, and compensation for the cost of purchasing goods. Indicators for tracking the effectiveness of cooperation for each tool were determined: return on investment, coverage, stock turnover rate, number of new and potential customers, and conversion rate. The usual advantages of partnership marketing include increasing market coverage among existing and potential customers; workload distribution for the duration of the project and the opportunity to work with fantastic talent without having to deal with the hiring process; spreading information through word-of-mouth about a product or service; increasing value for your audience. It has been found that small and medium businesses can use all of the above as a partner, except for product placement, and only affiliative marketing, content partnership, partnership distribution, shared stores, and licensing as an initiator.
Appears in Collections: Вісник Сумського державного університету. Економіка

Views

China China
1
Germany Germany
812
Singapore Singapore
1
Ukraine Ukraine
191635534
United Kingdom United Kingdom
21291809
United States United States
415217470
Unknown Country Unknown Country
10653779

Downloads

Azerbaijan Azerbaijan
1
Bangladesh Bangladesh
1
China China
3538410
Finland Finland
1
France France
1
Moldova Moldova
1
Russia Russia
1
Ukraine Ukraine
191635535
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
42580911
Unknown Country Unknown Country
1

Files

File Size Format Downloads
Khomenko_partnership_marketing.pdf 335,23 kB Adobe PDF 237754864

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.