Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/90712
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Креативна економіка – магістральний напрям формування соціально-орієнтованої економіки
Other Titles Creative economy as the main direction of forming a socially oriented economy
Authors Melnyk, Leonid Hryhorovych  
Kovalov, Bohdan Leonidovych  
Гриценко, В.П.
Сімановська, А.Є.
Степаненко, Є.С.
ORCID http://orcid.org/0000-0001-7824-0678
http://orcid.org/0000-0002-1900-4090
Keywords креативна економіка
цифрова трансформація
творчі індустрії
інноваційна економіка
забруднення довкілля
creative economy
digital transformation
creative industries
innovative economy
environmental pollution
Type Article
Date of Issue 2022
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/90712
Publisher Сумський державний університет
License In Copyright
Citation Мельник Л. Г., Ковальов Б. Л., Гриценко В. П., Сімановська А. Є., Степаненко Є. С. Креативна економіка – магістральний напрям формування соціально-орієнтованої економіки // Вісник Сумського державного університету. Серія Економіка. 2022. № 4. С. 52−60. DOI: 10.21272/1817-9215.2022.4-06
Abstract Нова економіка базується на сфері послуг, які створюються інтелектуальною творчою працею. Ключовими чинниками цього є знання, інновації, наукові досягнення і технології на основі сучасного прогресивного постіндустріального суспільства. Таким чином інтелектуальна й творча праця перетворюється на провідну рушійну силу нової економіки. Метою роботи є визначення ключових напрямів розвитку креативної економіки. У результаті дослідження встановлено, що креативна економіка включає в себе сотні сфер діяльності. Серед них, зокрема: телебачення, образотворче мистецтво, дизайн, кіно, музика, архітектура, освіта, мода та ін. Цей список можна продовжувати безкінечно, адже у людської фантазії немає меж. Креативна економіка залежить від творчої активності людей та інноваційності їх творів, а не від природних ресурсів, таких як земля, вода, надра . Тим самим ця галузь не завдає такої шкоди для довкілля, як це спричиняють промислові підприємства чи аграрні виробництва. Саме ці сектори в першу чергу масово вичерпують відновні й невідновні природні ресурси, а ще й забруднюють навколишнє середовище. В Україні процес із інвестуванням в креативні індустрії поки що далекий від показників розвинених країн і реалізується через окремі програми, що стимулюють людей, переважно молодь, заробляти, активізуючи інтелектуальний потенціал (Фонд стартапів, Дія Сіті, кредити 5-7-9 та ін). Найбільшим виробником доданої вартості сектору креативної економіки в Україні є ІТ-сектор, на який припадає 25% від загальної доданої вартості. Найбільша частка експорту ІТ-технологій припадає на комп'ютерні послуги – майже 37%. В 2020 дохід від них становив 5 млрд доларів, а в 2021 – 6,8 млрд доларів США. Креативна економіка останнім часом тісно переплітається з усіма сферами нашого життя. Вона впливає на освіту, науку, технічний прогрес, обумовлює привабливість регіонів. У процесах формування креативної економіки головним ресурсом стає інформація, а ключовими активами – персонал і його нестандартні, творчі ідеї. Таким чином, магістральним напрямком є збільшення якості людського капіталу. Втім, розбудова даної сфери вимагає й відповідних капіталовкладень. Креативні індустрії найкраще розвиваються у великих містах, мегаполісах, високорозвинених країнах. Тому Україні, щоб наздогнати Німеччину чи Велику Британію, необхідно збільшувати інвестиції в цю сферу. Дістали подальшого розвитку наукові положення щодо систематизації напрямів креативної економіки та обґрунтовано обсяги креативної економіки за секторами національної економіки.
The new economy is based on the sphere of services, which are created by intellectual creative work. Key factors in this are knowledge, innovation, scientific achievements and technologies based on modern progressive post-industrial society. In this way, intellectual and creative work turns into the leading driving force of the new economy. The purpose of the work is to determine the key areas of development of the creative economy. As a result of the research, it was established that the creative economy includes hundreds of spheres of activity. Among them, in particular: television, fine arts, design, cinema, music, architecture, education, fashion, etc. This list can be continued endlessly, because human imagination has no limits. The creative economy depends on the creative activity of people and the innovativeness of their works, and not on natural resources, such as land, water, and subsoil. Thus, this industry does not cause such damage to the environment as it is caused by industrial enterprises or agricultural production. It is these sectors that primarily deplete renewable and non-renewable natural resources massively, and also pollute the environment. In Ukraine, the process of investing in creative industries is still far from the indicators of developed countries and is implemented through separate programs that stimulate people, mainly young people, to earn, activating intellectual potential (Start-up Fund, Diya City, loans 5-7-9, etc). The largest producer of added value in the creative economy sector in Ukraine is the IT sector, which accounts for 25% of the total added value. The largest share of IT technology exports is accounted for by computer services – almost 37%. In 2020, their income was 5 billion dollars, and in 2021 – 6.8 billion US dollars. Recently, the creative economy is closely intertwined with all areas of our life. It affects education, science, technical progress, determines the attractiveness of regions. In the processes of formation of the creative economy, the main resource is information, and the key assets are personnel and their non-standard, creative ideas. Thus, the main direction is to increase the quality of human capital. However, the development of this area also requires appropriate capital investments. Creative industries develop best in large cities, megacities, and highly developed countries. Therefore, in order to catch up with Germany or Great Britain, Ukraine needs to increase investments in this area. The scientific provisions regarding the systematization of the directions of the creative economy were further developed, and the volumes of the creative economy by sectors of the national economy were substantiated.
Appears in Collections: Вісник Сумського державного університету. Економіка

Views

Czechia Czechia
404
France France
1
Germany Germany
406
Ireland Ireland
1
Netherlands Netherlands
1
Singapore Singapore
1
Ukraine Ukraine
537573
United Kingdom United Kingdom
70878
United States United States
226445
Unknown Country Unknown Country
12983

Downloads

China China
2329
Czechia Czechia
1
Finland Finland
1
Germany Germany
70885
Ireland Ireland
226445
Poland Poland
226445
Romania Romania
1
Switzerland Switzerland
1
Ukraine Ukraine
848694
United Kingdom United Kingdom
70880
United States United States
848697
Unknown Country Unknown Country
4339

Files

File Size Format Downloads
Melnyk_creative_economy.pdf 350,12 kB Adobe PDF 2298718

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.