Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/92464
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Маркетинговий стратегічний аналіз агропромислової галузі України у воєнний час
Other Titles Marketing strategic analysis of the agricultural industry of Ukraine during the war
Authors Афанасьєва, О.К.
Леонов, О.О.
Леонова, Т.М.
ORCID
Keywords агропромислове підприємство
маркетинговий аналіз
логістичні канали
«зерновий коридор»
стратегічний розвиток
agro-industrial enterprise
marketing analysis
logistics channels
"grain corridor"
strategic development
Type Article
Date of Issue 2023
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/92464
Publisher Сумський державний університет
License Creative Commons Attribution 4.0 International License
Citation Афанасьєва, О., Леонов, О., & Леонова, Т. (2023). МАРКЕТИНГОВИЙ СТРАТЕГІЧНИЙ АНАЛІЗ АГРОПРОМИСЛОВОЇ ГАЛУЗІ УКРАЇНИ У ВОЄННИЙ ЧАС. Mechanism of an Economic Regulation, (2(100), 23-28. https://doi.org/10.32782/mer.2023.100.04
Abstract Дослідження присвячено маркетинговому аналізу діяльності українських агропромислових підприємств під час війни, факторів та ризиків, що впливають на ефективність їх функціонування як запоруки нормального функціонування вітчизняної економіки, визначенню можливих рішень для подолання поточних проблем агровиробників, а також передбаченню стратегічних змін у їх діяльності. В статті доведено, що агропідприємства не швидко, але впевнено адаптувалися до нових воєнних умов функціонування. Найбільш негативний вплив був відчутним у таких аспектах: збільшення вартості логістики; обмежений доступ до фінансів; збільшення вартості засобів виробництва; неповернення ПДВ; курсова різниця; зменшення експорту. Для подолання поточних проблем агровиробників в коротко- та довгостроковій перспективі запропоновано диверсифікувати діяльність, якнайменше через вирощування різноманітної зернової та олійної продукції, що дозволить зменшити ризики перенасичення ринку і падіння цін. А також продовжувати створювати інфраструктурний запас (для зберігання та перевантаження зерна), будувати альтернативні канали збуту та налагоджувати власну експортну логістику, перш за все через порти Дунайського регіону.
The research is devoted to marketing analysis of the activities of Ukrainian agro-industrial enterprises during the war, factors and risks affecting the effectiveness of their functioning as a guarantee of the normal functioning of the domestic economy, the identification of possible solutions to overcome the current problems of agricultural producers, as well as the prediction of strategic changes in their activities. In the article there are used such methods of scientific research as observation, analysis, systematization, graphical methods of displaying information, forecasting. The results of research demonstrate that agricultural enterprises not quickly, but confidently adapted to the new operating conditions and continue to implement it. The most negative impact was felt in the following aspects: an increase in the cost of logistics; limited access to finance; an increase in the cost of means of production; reduction of capacities for product storage; non-reimbursement of VAT; exchange rate difference; decrease in exports. In order to overcome the current problems of agricultural producers in the short- and long-term perspective, it is proposed to diversify activities, at least through the cultivation of various grain and oil products, which will reduce the risks of market oversaturation and falling prices. And also continue to create infrastructural stock (for storage and transshipment of grain), build alternative sales channels and establish own export logistics, first of all through the ports of the Danube region. Among the main strategic trends in the development of the Ukrainian agricultural sector, the following have been identified: the transition from the strategy of "increasing productivity" (harvest) to "reducing costs"; direction of investments in logistics and storage; growth of the investment attractiveness of the processing industry; development of ecological, waste-free production, the use of "green energy". It should be emphasized that the system for solving issues related to the restoration and improvement of Ukrainian agribusiness is the area of responsibility not only for agro-industrial complexes. It consists of both state support and foreign sponsorship programs and investments in the agricultural industry of Ukraine as an important global market leader in the supply of various agricultural products.
Appears in Collections: Механізм регулювання економіки (Mechanism of Economic Regulation)

Views

China China
1
Ireland Ireland
5
Singapore Singapore
1
Ukraine Ukraine
945
United Kingdom United Kingdom
83
United States United States
1419
Unknown Country Unknown Country
318

Downloads

China China
1
Germany Germany
1
Ukraine Ukraine
318
United States United States
1418
Unknown Country Unknown Country
1

Files

File Size Format Downloads
Afanasieva_mer_2_2023.pdf 508,81 kB Adobe PDF 1739

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.