Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/92761
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Analysis of the results of a medical and sociological survey of healthcare providers on motivational component of ensuring the healthcare quality
Authors Loboda, Andrii Mykolaiovych  
Oleshko, Oleksandr Mykolaiovych  
Pryimenko, Oleksandr Serhiiovych  
Shtainberher, R.
Hlushchenko, Viktoriia Valeriivna  
ORCID http://orcid.org/0000-0002-5400-773X
http://orcid.org/0000-0003-2439-3243
http://orcid.org/0009-0007-9672-6648
http://orcid.org/0009-0000-4239-3429
Keywords Якість медичної допомоги
Healthcare Quality
Надавач медичних послуг
Healthcare Provider
Заклад охорони здоров'я
Healthcare Institution
Управління якістю охорони здоров'я
Healthcare Quality Management
Type Article
Date of Issue 2023
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/92761
Publisher Aluna Publishing
License Creative Commons Attribution - NonCommercial - NoDerivatives 4.0 International
Citation Loboda AM, Oleshko OM, Pryimenko OS, Shtainberher R, Hlushchenko VV. ANALYSIS OF THE RESULTS OF A MEDICAL AND SOCIOLOGICAL SURVEY OF HEALTHCARE PROVIDERS ON MOTIVATIONAL COMPONENT OF ENSURING THE HEALTHCARE QUALITY. Wiad Lek. 2023;76(7):1677-1680. DOI: 10.36740/WLek202307124
Abstract Мета. Виявити основні мотиваційні складові покращення якості медичної допомоги серед надавачів медичних послуг закладів охорони здоров’я м. Суми. Матеріали та методи. У дослідженні було задіяно 187 лікарів, які працюють у центрах первинної медико-санітарної допомоги, стаціонарних та поліклінічних підрозділах ЗОЗ м. Суми протягом вересня-листопада 2020 року. В дослідженні використали системний підхід, бібліосемантичний, порівняльний і статистичний аналізів, логічне узагальнення. Використовуючи функції Google Forms та програми Microsoft Excel 2010 для Windows здійснено обробку та статистичний аналіз отриманих даних. Результати. Аналіз отриманих відповідей досліджуваної групи респондентів показав, що 83 особи (44,39%) мають стаж роботи 11-15 років, 51 особа (27,27%) – 6-10 років, 40 осіб (21,39%) мають стаж роботи до 5 років та 13 осіб (6,95%) – більше 15 років. Більшість лікарів (114 осіб (60,96%)) працюють на одну ставку, 39 осіб (20,86%) працюють менше ніж на ставку, 34 особи (18,18%) – більше, ніж на одну ставку. Лікарів вказали, що вони переважно перенавантажені протягом робочого дня – 123 особи (65,77%), ще 46 осіб (24,60%) зазначили, що навантажені протягом робочого дня відповідно до обсягу зайнятої ставки, а 18 респондентів (9,63%) відповіли, що завантажені неповністю. При цьому 91,98% осіб зазначили, що фактичний розмір їх заробітної плати не відповідає навантаженню на робочому місці, а також відсутня система матеріального стимулювання лікарів за якісне надання медичної допомоги (87,70% відповідей). Висновки. Дослідження показало, що в закладах охорони здоров’я, де працюють респонденти, відсутня ефективна система мотивації персоналу за якість роботи (79,14% відповідей). Встановлено, що лікарі готові працювати більше та якісніше за додаткову оплату праці, незважаючи на високий рівень навантаження 88,24% відповідей, а також вважають потрібним впровадження ефективної системи мотивації для підвищення якості медичних послуг (96,79% відповідей).
The aim:To identify the main motivational components of improving the healthcare quality in health care providers in Sumy. Materials andmethods:The study involved data obtained from 187 doctors working in primary health care institutions, inpatient and outpatient departments of health care institutions in Sumy, during September-November 2020. The study used systematic, bibliosemantic approaches, comparative and statistical analysis, and logical generalization. The obtained data were processed and statistically analyzed with Google Forms and Microsoft Excel 2010 Windows. Results:The analysis of data received from the surveyed group of respondents showed that 83 doctors (44.39%) have 11-15 years’ work experience, 51 people (27.27%) – 6-10 years, 40 people (21.39%) have up to 5 years of work experience and 13 people (6.95%) – more than 15 years. Most doctors (114 people (60.96%)) work for one position, 39 people (20.86%) work for less than one, while 34 people (18.18%) work for more than one position. The number of doctors who indicated that they were mostly overworked during the working day was 123 (65.77%), another 46 (24.60%) indicated that they were overworked during the working day correspondingly to their workload at occupied position, and 18 respondents (9.63%) answered that they were not fully loaded. At the same time, 91.98% of people indicated that the actual amount of their salary does not correspond to the workload, and there is no financial stimulation system for medical care quality increasing (87.70% of responses). Conclusions:The study showed that the healthcare facilities where the respondents work do not have an effective system of staff motivation for work quality (79.14% of responses). It was found that doctors are ready to work harder and better for additional pay, despite the high level of workload (88.24% of responses), and consider it necessary to introduce an effective stimulation system to improve the quality of medical services (96.79% of responses).
Appears in Collections: Наукові видання (НН МІ)

Views

Argentina Argentina
1
Australia Australia
1
Canada Canada
1
Germany Germany
1
Hungary Hungary
1
Ireland Ireland
12097823
Israel Israel
1
Singapore Singapore
148213167
Ukraine Ukraine
2514703
United Kingdom United Kingdom
361
United States United States
385150478
Unknown Country Unknown Country
622087789

Downloads

Canada Canada
367
China China
158560
Finland Finland
1
Germany Germany
1
Lesotho Lesotho
495156
Portugal Portugal
1
Singapore Singapore
148213168
Ukraine Ukraine
6048912
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
148213165
Unknown Country Unknown Country
9339

Files

File Size Format Downloads
Loboda_Healthcare_Quality.pdf 1.48 MB Adobe PDF 303138671

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.