Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/92878
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Internet commerce: problems and prospects for development in Ukraine
Authors Kravchenko, Olena Volodymyrivna  
Gerbut, Ya.
ORCID http://orcid.org/0000-0001-5927-8814
Keywords інтернет-комерція
інтернет-комерція
internet commerce
електронна комерція
электронная комерция
e-commerce
товар
good
проблеми
проблемы
problems
електронна торгівля
электронная торговля
electronic commerce
Type Article
Date of Issue 2023
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/92878
Publisher Yuri Kondratyuk National University
License Creative Commons Attribution 4.0 International License
Citation Kravchenko, O., & Gerbut, Y. (2023). Internet commerce: problems and prospects for development in ukraine. Science Journal «Economics and Region», (2(89), 81-87. https://doi.org/https://doi.org/10.26906/еір.v0i2(89).2939.
Abstract Стабільний і досить швидкий розвиток електронної комерції за останнє десятиліття став однією з найпомітніших змін у суспільстві. Сьогодні в Україні працює багато вітчизняних та зарубіжних інтернет-магазинів, що дозволяє споживачам мати широкий вибір та знайти найкращу ціну на потрібний товар. Сьогодні електронна комерція в Україні досить розвинена і має хороший потенціал для подальшого зростання, вирішуючи багато проблем, які були притаманні роздрібній торгівлі, але створюючи нові, які потребують уваги. У статті наведено та проаналізовано основні показники, що характеризують сучасний стан ринку електронної комерції та зроблено висновки. Визначено та охарактеризовано основні проблеми вітчизняної електронної комерції. Основними проблемами в нашій країні, які гальмують розвиток Інтернет-бізнесу, є: невисока платоспроможність і рівень життя населення, низька розвиненість законодавчої бази, недостатній рівень комп’ютерної грамотності, впровадження інноваційних методів оплати тощо. у побудові та використанні якісної системи управління, окремих елементів системи обліку, документації та оподаткування інтернет-магазинів. У статті розглянуто переваги, недоліки, слабкі та сильні сторони за допомогою SWOT-аналізу Інтернет-бізнесу та запропоновано деякі рекомендації щодо його вдосконалення. Розглянувши переваги та недоліки електронної комерції в нашій країні, у статті пропонується ряд рекомендацій, які допоможуть підвищити рівень електронної комерції в Україні. Основними напрямками стимулювання розвитку електронної комерції можна вважати гармонізацію правових норм, забезпечення правового захисту суб’єктів електронної комерції, усунення бар’єрів для розвитку міжнародного електронного бізнесу, розбудову інфраструктури ринку електронної комерції. . Стаття буде корисна фахівцям у галузі інтернет-маркетингу, підприємцям, економістам і науковцям, які займаються дослідженням ринкового попиту, викладачам і студентам вищих навчальних закладів.
Устойчивое и довольно быстрое развитие электронной коммерции за последнее десятилетие стало одним из наиболее заметных изменений в обществе. Сегодня в Украине существует множество отечественных и зарубежных интернет-магазинов, что позволяет потребителям иметь широкий выбор и найти оптимальную цену на нужный товар. Сегодня электронная коммерция в Украине достаточно развита и имеет хороший потенциал для дальнейшего роста, решая многие проблемы, которые были присущи розничной торговле, но создавая новые, требующие внимания. В статье представлены и проанализированы основные показатели, характеризующие современное состояние рынка электронной коммерции, и сделаны выводы. Выявлены и охарактеризованы основные проблемы отечественной электронной коммерции. Основными проблемами в нашей стране, тормозящими развитие интернет-бизнеса, являются: не очень высокая платежеспособность и уровень жизни, низкая развитость законодательной базы, недостаточный уровень компьютерной грамотности, внедрение инновационных способов оплаты и т.д. Есть и проблемы. в построении и использовании качественной системы управления, отдельных элементов системы учета, документации и налогообложения интернет-магазинов. В статье рассмотрены преимущества, недостатки, слабые и сильные стороны использования SWOT-анализа интернет-бизнеса и предложены некоторые рекомендации по его совершенствованию. Рассмотрев преимущества и недостатки электронной коммерции в нашей стране, в статье предлагается ряд рекомендаций, которые помогут повысить уровень электронной коммерции в Украине. Основными направлениями стимулирования развития электронной коммерции можно считать гармонизацию правовых норм, обеспечение правовой защиты субъектов электронной коммерции, устранение барьеров на пути развития международного электронного бизнеса, построение инфраструктуры рынка электронной коммерции. . Статья будет полезна специалистам в области интернет-маркетинга, предпринимателям, экономистам и ученым, занимающимся исследованием рыночного спроса, преподавателям и студентам высших учебных заведений.
The steady and rather rapid development of e-commerce over the past decade has become one of the most visible changes in society. Today, there are many domestic and foreign online stores in Ukraine, which allows consumers to have a wide choice and find the best price for the right product. Today, e-commerce in Ukraine is quite developed and has a good potential for further growth, solving many problems that were inherent in retail trade, but creating new ones that require attention. The article presents and analyzes the main indicators characterizing the current state of the e-commerce market and draws conclusions. The main problems of domestic e-commerce are identified and characterized. The main problems in our country that slow down the development of Internet business are: not very high paying capacity and living standards, low development of the legislative framework, insufficient level of computer literacy, introduction of innovative payment methods, etc. There are also problems in building and using a high-quality management system, certain elements of the accounting system, documentation and taxation of online stores. The article considers advantages, disadvantages, weaknesses and strengths using the SWOT analysis of Internet business and offers some recommendations for its improvement. Having considered the advantages and disadvantages of e-commerce in our country, the article offers a number of recommendations that will help to increase the level of e-commerce in Ukraine. The main directions of stimulating the development of e-commerce can be considered the harmonization of legal norms, ensuring legal protection of e-commerce entities, removing barriers to the development of international e-business, and building the infrastructure of the e-commerce market. The article will be useful for specialists in the field of Internet marketing, entrepreneurs, economists and scientists engaged in market demand research, teachers and students of higher education institutions.
Appears in Collections: Наукові видання (ННІ БіЕМ)

Views

France France
1
Indonesia Indonesia
1
Japan Japan
1
Kenya Kenya
1
Mongolia Mongolia
1
Pakistan Pakistan
1
Saudi Arabia Saudi Arabia
1
Singapore Singapore
1
Ukraine Ukraine
230
United Kingdom United Kingdom
12
United States United States
601
Unknown Country Unknown Country
1

Downloads

Nigeria Nigeria
63
Oman Oman
1
Pakistan Pakistan
1
Ukraine Ukraine
231
United States United States
850

Files

File Size Format Downloads
Kravchenko_internet_commerce.pdf 453,31 kB Adobe PDF 1146

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.