Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/93433
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Recommendations on compulsory online learning for educational institutions during wartime on the basis of the best international practices
Other Titles Рекомендації щодо вимушеного онлайн-навчання для закладів освіти в період війни на основі кращих світових практик
Authors Shcherbachenko, Viktoriia Oleksiivna  
Sliusarenko, A.D.
Artiukhov, Artem Yevhenovych  
ORCID http://orcid.org/0000-0002-4570-3389
http://orcid.org/0000-0003-1112-6891
Keywords військовий конфлікт
военный конфликт
military conflict
вимушене онлайн-навчання
вынужденное онлайн-обучение
forced online learning
система освіти
система образования
education system
кібербезпека
кибербезопасность
cyber security
вища освіта
высшее образование
higher education
цифровізація
цифровизация
digitalization
освітні програми
образовательные программы
educational programs
освітні ініціативи
образовательные инициативы
educational initiatives
Type Article
Date of Issue 2023
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/93433
Publisher Дніпропетровський державний університет внутрішніх справ
License In Copyright
Citation Shcherbachenko V., Sliusarenko A. D., Artyukhov A. Recommendations on compulsory online learning for educational institutions during wartime on the basis of the best international practices // Philosophy, economics, and law review. 2023. Vo. 3, №. 2. DOI 10.31733/2786-491X-2023-2-123-137.
Abstract Мета цієї статті полягає у дослідженні та узагальненні найкращого міжнародного досвіду для розробки рекомендацій щодо вимушеного онлайн-навчання в Україні. Для досягнення зазначеної мети було проведено детальний аналіз ряду наукових публікацій, що присвячені вивченню передових практик дистанційного навчання серед країн, які зіткнулися зі схожими викликами через військові конфлікти або глобальну пандемію. Було досліджено різні аспекти, включаючи структуру та зміст дистанційного навчання, розробку технологічних платформ для освітнього процесу, забезпечення фізичної та психологічної безпеки учасників навчального процесу, а також розробку інноваційних підходів до навчання та розвитку компетенцій учнів та студентів. У результаті проведеного аналізу було визначено ключові аспекти та напрямки, які можуть сприяти успішній реалізації поставленої мети. Досліджено досвід таких передових країн як Ізраїль, Південна Корея, Сінгапур, Фінляндія та Естонія. Виявлено напрямки, за якими можна покращити процес вимушеного онлайн-навчання та майбутнього освітнього процесу в Україні в цілому. На основі вивченого матеріалу надано рекомендації, щодо можливих майбутніх впроваджень в систему освіти України. Необхідність комплексного підходу до забезпечення виявлених аспектів навчання потребує інвестицій у будівництво захисних споруд, укріплень наявної інфраструктури та створення безпечних просторів для освітньої діяльності. Також, було зазначено про необхідність оснащення технічної інфраструктури для ефективного впровадження дистанційного навчання. Це включає розробку та підтримку освітніх платформ, забезпечення доступу до Інтернету, створення онлайн-ресурсів та доступність інструментів для навчання. Була окреслена важливість створення центрів психологічної та професійної підтримки для студентів та вчителів. Створення освітніх та управлінських платформ могло б спростити адміністративні складнощі для працівників сфери освіти та налагодити зв’язок між різними стейкхолдерами у сфері освіти, у тому числі учнями, батьками, вчителями та вищим керівництвом. Також було зазначено важливість впровадження предмету кібербезпеки в освітній процес змалечку. На рівні вищої освіти стає очевидною потреба поступового зміщення підходу, орієнтованого на викладача до підходу, орієнтованого на студента, з акцентом на розвитку практичних компетенцій і навичок у студентства, необхідних для життя у реальному світі.
Целью этой статьи является исследование и обобщение наилучшего международного опыта для разработки рекомендаций по вынужденному онлайн-обучению в Украине. Для достижения указанной цели был проведен детальный анализ ряда научных публикаций, посвященных изучению передовых практик дистанционного обучения среди стран, столкнувшихся с похожими вызовами из-за военных конфликтов или глобальной пандемии. Были исследованы различные аспекты, включая структуру и содержание дистанционного обучения, разработку технологических платформ для образовательного процесса, обеспечение физической и психологической безопасности участников учебного процесса, а также разработку инновационных подходов к обучению и развитию компетенций учащихся и студентов. В результате проведенного анализа были определены ключевые аспекты и направления, которые могут способствовать успешной реализации поставленных целей. Исследован опыт таких передовых стран, как Израиль, Южная Корея, Сингапур, Финляндия и Эстония. Выявлены направления, по которым можно улучшить процесс вынужденного онлайн-обучения и будущего образовательного процесса в Украине в целом. На основе изученного материала даны рекомендации относительно возможных будущих внедрений в систему образования Украины. Необходимость комплексного подхода к обеспечению выявленных аспектов обучения требует инвестиций в строительство защитных сооружений, укрепления существующей инфраструктуры и создания безопасных пространств для образовательной деятельности. Также было отмечено необходимость оснащения технической инфраструктуры для эффективного внедрения дистанционного обучения. Это включает в себя разработку и поддержку образовательных платформ, обеспечение доступа в Интернет, создание онлайн-ресурсов и доступность инструментов для обучения. Была обозначена важность создания центров психологической и профессиональной поддержки для студентов и учителей. Создание образовательных и управленческих платформ могло бы упростить административные сложности для работников сферы образования и наладить связь между разными стейкхолдерами в сфере образования, в том числе учениками, родителями, учителями и высшим руководством. Также была отмечена важность внедрения предмета кибербезопасности в образовательный процесс с детства. На уровне высшего образования становится очевидной потребность постепенного смещения подхода, ориентированного на преподавателя к подходу, ориентированного на студента, с акцентом на развитии практических компетенций и навыков в студенчестве, необходимых для жизни в реальном мире.
Military operations affect all spheres of human life, including the educational process. In the context of the Russian invasion of Ukraine, the education system suffered great losses, some of them are: the destruction of infrastructure, the outflow of teaching staff, the suspension of the educational process, and the reduction of funding. The main tasks at the moment are ensuring the continuity and improving the quality of the educational process in the conditions of forced online education. In order to find solutions, it is worth conducting an analysis of the world's best practices in the field of online education. That is why the purpose of this article is to research and summarize the best international experience for the development of recommendations for compulsory online education in Ukraine. To achieve this goal, a detailed analysis of a number of scientific publications devoted to the study of advanced distance learning practices among countries that faced similar challenges due to military conflicts or a global pandemic was conducted. Various aspects were investigated, including the structure and content of distance learning, the development of technological platforms for the educational process, ensuring the physical and psychological safety of participants in the educational process, as well as the development of innovative approaches to learning and developing the competencies of students and pupils. As a result of the analysis, key aspects and directions were identified that can contribute to the successful implementation of the set goal. The experience of such advanced countries as Israel, South Korea, Singapore, Finland and Estonia was studied. Areas for improving the process of forced online education and the future educational process in Ukraine as a whole have been identified. Based on the studied material, recommendations are given regarding possible future implementations in the education system of Ukraine. Based on the experience of a number of countries of the world that were in military conflicts, a set of recommendations for ensuring the educational process in Ukraine was determined for the first time, taking into account security measures and the latest teaching technologies. The need for a comprehensive approach to ensuring the identified aspects of education requires investments in the construction of protective structures, strengthening of the existing infrastructure and the creation of safe spaces for educational activities. Also, the need to equip the technical infrastructure for the effective implementation of distance learning was mentioned. This includes the development and maintenance of educational platforms, provision of Internet access, creation of online resources and availability of learning tools. The importance of creating psychological and professional support centers for students and teachers was outlined. The creation of education and management platforms could simplify the administrative complexities for education workers and establish communication between different stakeholders in education, including students, parents, teachers and senior management. The importance of introducing the subject of cyber security into the educational process from an early age was also noted. At the level of higher education, the need for a gradual shift from a teacher-centered approach to a student-centered approach, with an emphasis on the development of practical competencies and skills in students necessary for life in the real world, is becoming apparent.
Appears in Collections: Наукові видання (ННІ БіЕМ)

Views

Belgium Belgium
1
China China
1
Ethiopia Ethiopia
1
Philippines Philippines
1
Singapore Singapore
1
Taiwan Taiwan
52
Ukraine Ukraine
402
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
132

Downloads

Austria Austria
1
China China
401
Finland Finland
1
Germany Germany
1
Ghana Ghana
1
Netherlands Netherlands
22
Ukraine Ukraine
403
United States United States
212

Files

File Size Format Downloads
Shcherbachenko_military_conflict.pdf 408,39 kB Adobe PDF 1042

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.