Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/93439
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Linguopragmatic features of the competitive debate
Authors Yemelianova, Olena Valerianivna  
Smolianiniva, V.A.
ORCID http://orcid.org/0000-0002-3277-1227
Keywords комунікативний дискурс
communicative discourse
дебати
debates
ораторське мистецтво
oratory
Type Article
Date of Issue 2022
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/93439
Publisher Міжнародний гуманітарний університет
License Copyright not evaluated
Citation Yemelyanova O. V., Smolianinova V. A. Linguopragmatic features of the competitive debate // Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Серія Філологія. 2022. № 58. C. 72-75. DOI: https://doi.org/10.32841/2409-1154.2022.58.17
Abstract У статті розглянуто лінгвопрагматичні особливості жанру змагальних дебатів. Визначено, що змагальні дебати як різновид дискурсу мають певні особливості, які відрізняють його від інших видів публічної промови, і відіграють значну роль у розвитку ораторських та письмових навичок. Змагальні дебати – це змагання, в якому команди з кількох осіб обговорюють певну тему і за рішенням суду переможцем стає команда, яка обрала найбільш ефективну аргументацію своєї позиції. Формат World Schools Debate – один із популярних форматів дебатів, який використовується в освітніх цілях для розвитку навичок написання та презентації промов, уміння швидко аналізувати промову опонента та використовувати її для продовження побудови власного дискурсу.
The article considers the linguopragmatic peculiarities of the competitive debate genre. It is determined that the competitive debate as a type of discourse possesses certain features, that distinguish it from other types of public speaking, and plays a significant role in developing of the oratory and speech writing skills. The competitive debate is a competition in which teams of several people discuss a certain topic and, according to the court's decision, the team that chooses the most effective argumentation for its position becomes the winner. World Schools Debate format is one of the popular formats of debate used for educational purposes in order to develop the skills of speech writing and presenting and the ability to quickly analyse the opponent’s speech and use it building one’s own discourse.
The article considers the linguopragmatic peculiarities of the competitive debate genre. It is determined that the competitive debate as a type of discourse possesses certain features, that distinguish it from other types of public speaking, and plays a significant role in developing of the oratory and speech writing skills. The competitive debate is a competition in which teams of several people discuss a certain topic and, according to the court's decision, the team that chooses the most effective argumentation for its position becomes the winner. World Schools Debate format is one of the popular formats of debate used for educational purposes in order to develop the skills of speech writing and presenting and the ability to quickly analyse the opponent’s speech and use it building one’s own discourse.
Appears in Collections: Наукові видання (ІФСК)

Views

Japan Japan
1
Malaysia Malaysia
1
Singapore Singapore
18
Ukraine Ukraine
6
United States United States
34
Unknown Country Unknown Country
1

Downloads

China China
8
Indonesia Indonesia
1
Philippines Philippines
1
Ukraine Ukraine
9
United States United States
17
Unknown Country Unknown Country
1

Files

File Size Format Downloads
Yemelianova_competitive_debate.pdf 456.25 kB Adobe PDF 37

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.