Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/93561
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Книжковий мерч у соціальній мережі «ТікТок»
Other Titles Book merch in the sozial network TikTok
Authors Podoliaka, Nadiia Stepanivna  
ORCID http://orcid.org/0000-0002-6136-1665
Keywords TikTok
соціальні мережі
мерч
промоція книг
книжковий бізнес
social networks
merch
book promotion
book business
Type Article
Date of Issue 2023
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/93561
Publisher Сумський державний університет
License In Copyright
Citation Подоляка Н. С. Книжковий мерч у соціальній мережі «ТікТок» // Образ. 2023. Вип. 3 (43). С. 85-92. DOI: https://doi.org/10.21272/Obraz.2023.3(43)-85-92
Abstract Вступ. У статті розглядаються практики використання соціальної мережі «Тікток» для просування книжкового мерчу та популяризації книг. Проведено аналіз спеціалізованих сторінок, що пропонують мерч-товар, і каналів буктокерів, які співпрацюють із видавництвами в поширенні інформації про новинки, а також сторінок видавництв у тiкток. Актуальність дослідження. Джерельною базою дослідження стали сайти книжкових видавництв та сторінки буктьюберів у соціальній мережі «Тікток». Це дозволило отримати уявлення про те, як використовується соціальна мережа в книжковому бізнесі та наскільки мерч допомагає розвивати читацькі смаки й вподобання, створювати якісніший продукт, залучати нових користувачів до покупки книг. Стверджується, що тема майже не розроблена в науковому середовищі, комплексного дослідження досвіду використання тіктоку в просуванні книжкових товарів і мерч-продукції не відбулося, а тому дослідники мають можливість розширити межі розуміння інструментів платформи. Методологія. Використовуються традиційні методи аналізу, синтезу, узагальнення, індукції та дедукції. За допомогою описового методу проведено інтерпретацію досліджуваних явищ у книжковому бізнесі. Серед спеціалізованих методів відзначимо метод суцільної вибірки акаунтів найбільших видавництв України, які мають офіційні сторінки на платформі, а також акаунтів топових сторінок буктьюберів, які пропонують мерч-продукцію. Результати. Доведено, що найбільшою популярністю в мережі користуються відео з розпаковкою книжкових боксів, в яких також є книжковий мерч, набори ароматичних свічок, закладки та арт-листівки із зображенням головних героїв книг, браслети та підвіски. Серед проблемних питань виділено те, що переважна більшість тіктокерів звертає увагу на яскраве пакування, майже не акцентуючи увагу на змісті книжок, за рахунок чого втрачається цінність книги, її соціальна значущість, її виховна та пізнавальна функції. Натомість пропагується естетичне задоволення та розваги, які закладені в оригінальному задумі самої платформи. Висновки. Отже, науковому співтовариству ще доведеться оцінити користь чи шкоду платформи, але вона вже дає можливість розширити коло любителів книг і читання навіть за рахунок яскравих відео та привабливих мерч-продуктів.
Introduction. The article examines the practices of using the Tiktok social network to promote book merch and popularize books. An analysis of specialized pages offering merch and booktoker channels that cooperate with publishing houses in disseminating information about new products, as well as publishing house pages in tiktok, was carried out. Relevance of research. The source base of the research was the websites of book publishers and pages of booktubers in the Tiktok social network. This made it possible to get an idea of how the social network is used in the book business and how much merch helps to develop reader tastes and preferences, create a better product, attract new users to buy books. It is argued that the topic is almost not developed in the scientific environment, a comprehensive study of the experience of using tiktok in the promotion of book products and merch products has not taken place, and therefore researchers have the opportunity to expand the boundaries of understanding the tools of the platform. Methodology. Traditional methods of analysis, synthesis, generalization, induction and deduction are used. The descriptive method was used to interpret the researched phenomena in the book business. Among the specialized methods, we note the method of continuous sampling of accounts of the largest publishing houses of Ukraine, which have official pages on the platform, as well as accounts of top booktube pages that offer merch products. The results. Unboxing videos of book boxes, which also include book merch, scented candle sets, bookmarks and art cards featuring the book’s main characters, bracelets and pendants, have proven to be the most popular online. Among the problematic issues, the fact that the vast majority of tiktokers pay attention to bright packaging, almost not focusing on the content of books, due to which the value of the book, its social significance, its educational and cognitive functions is lost. Instead, it promotes aesthetic pleasure and entertainment, which are embedded in the original design of the platform itself. Conclusions. So, the scientific community has yet to evaluate the benefits or harms of the platform, but it already provides an opportunity to expand the circle of book and reading lovers, even at the expense of bright videos and attractive merch products.
Appears in Collections: Образ

Views

China China
1
Singapore Singapore
264
Ukraine Ukraine
263
United States United States
141

Downloads

China China
1
Japan Japan
1
Singapore Singapore
1
Ukraine Ukraine
672
United States United States
670

Files

File Size Format Downloads
Podоlyakа_Obraz_3_2023.pdf 293.8 kB Adobe PDF 1345

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.