Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/93620
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title The hospitality market in Ukraine: War challenges and restoration possibilities
Authors Zhuravka, Fedir Oleksandrovych  
Nebaba, N.
Yudina, O.
Haponenko, S.
Filatova, Hanna Petrivna  
ORCID http://orcid.org/0000-0001-8368-5743
http://orcid.org/0000-0002-7547-4919
Keywords індустрія гостинності
hospitality industry
туризм
tourism
сталий розвиток
sustainable development
розвиток бізнесу
business development
готелі
hotels
ресторани
restaurants
російсько-українська війна
russian-ukrainian war
Type Article
Date of Issue 2023
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/93620
Publisher LLC “Consulting Publishing Company “Business Perspectives”
License Creative Commons Attribution 4.0 International License
Citation Fedir Zhuravka, Natalia Nebaba, Olena Yudina, Svitlana Haponenko and Hanna Filatova (2023). The hospitality market in Ukraine: War challenges and restoration possibilities. Innovative Marketing , 19(1), 140-150. doi:10.21511/im.19(1).2023.12.
Abstract The Crimea annexation and the military aggression of the Russian Federation, which first began in some territories of the Donetsk and Luhansk regions in 2014 and escalated into a full-scale war on February 24, 2022, resulted in heavy losses of life and a humanitarian crisis, exacerbating economic, political and social instability. To restore Ukraine’s economy, all businesses, including hospitality (hotel and restaurant business) sector, should continue functioning, though it is a challenging but crucial task. The paper aims to analyze the state of the hospitality market in the current war conditions in Ukraine and assess the possibilities of its restoration and development. An online survey was conducted among 282 representatives of the hospitality business in Kyiv, Sumy, Chernihiv, Dnipropetrovsk, Kharkiv, Poltava, Ivano-Frankivsk, Lviv, Ternopil, and Zakarpattia regions. Based on the results, in 2022, almost 23% of hospitality industry representatives suspended their activities, and 54% functioned only partially. Many surveyed hotels and restaurants (36%) have gradually changed and adapted their business strategies. For more than half of the hospitality representatives, expenses increased by 20-50%, and profits dropped by more than 20%. The critical consequences of the full-scale war for the Ukrainian hospitality market are as follows: disruption of supply chains, reduction in consumers’ purchasing power, changes in consumer demand, shortage of certain types of products, shortage of personnel, and business unprofitability.
Анексія Криму та військова агресія Російської Федерації, яка вперше почалася на окремих територіях Донецької та Луганської областей у 2014 році та переросла у повномасштабну війну 24 лютого 2022 року, призвели до великих людських втрат та гуманітарної кризи. , загострюючи економічну, політичну та соціальну нестабільність. Щоб відновити економіку України, усі підприємства, включно з гостинним (готельно-ресторанним) бізнесом, мають продовжувати працювати, хоча це складне, але надважливе завдання. Метою роботи є аналіз стану ринку гостинності в умовах сучасної війни в Україні та оцінка можливостей його відновлення та розвитку. Проведено онлайн-опитування серед 282 представників готельного бізнесу в Києві, Сумах, Чернігівській, Дніпропетровській, Харківській, Полтавській, Івано-Франківській, Львівській, Тернопільській та Закарпатській областях. За результатами, у 2022 році майже 23% представників індустрії гостинності призупинили свою діяльність, а 54% працювали лише частково. Багато опитаних готелів і ресторанів (36%) поступово змінили та адаптували свої бізнес-стратегії. У більш ніж половини представників сфери гостинності витрати зросли на 20-50%, а прибуток знизився більш ніж на 20%. Критичними наслідками повномасштабної війни для українського ринку гостинності є порушення ланцюгів поставок, зниження купівельної спроможності споживачів, зміна споживчого попиту, дефіцит окремих видів продукції, дефіцит персоналу, збитковість бізнесу.
Appears in Collections: Наукові видання (ННІ БіЕМ)

Views

China China
1
France France
13
Singapore Singapore
1
Ukraine Ukraine
3
United States United States
73
Unknown Country Unknown Country
120

Downloads

China China
1
United States United States
121

Files

File Size Format Downloads
Zhuravka_hospitality_industry.pdf 418,46 kB Adobe PDF 122

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.