Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/93632
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Оцінка рівня фінансової безпеки держави в контексті стабілізації соціально-економічного розвитку
Other Titles Assessment the level of financial security of the state in the context of stabilization of socio-economic development
Authors Chorna, Svitlana Viktorivna  
ORCID http://orcid.org/0000-0001-7668-0952
Keywords фінанси
безпека
індикатори
оцінка фінансової безпеки
моніторинг фінансової безпеки
банківська безпека
безпека фондового та страхового ринку
валютний ринок
бюджетна сфера
боргова безпека
монетарна політика
прогнозування фінансової безпеки
модельний інструментарій
економічний розвиток
finance
security
indicators
financial security assessment
financial security monitoring
banking security
stock and insurance market security
foreign exchange market
budgetary sphere
debt security
monetary policy
financial security forecasting
model tools
economic development
Type PhD Thesis
Date of Issue 2023
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/93632
Publisher Сумський державний університет
License Copyright not evaluated
Citation Чорна С. В. Оцінка рівня фінансової безпеки держави в контексті стабілізації соціально-економічного розвитку : дис. ... д-ра філософії : 072. Суми, 2023. 246 с.
Abstract Дисертаційна робота присвячена вирішенню наукової проблеми розвитку теоретичних засад та практичних рекомендацій щодо удосконалення науково-методичних підходів оцінки фінансової безпеки держави в контексті стабільзації соціально-економічного розвитку. У дисертаційній роботі узагальнено існуючі наукові напрацювання щодо визначення економічної сутності поняття «фінансова безпека держави», у результаті чого запропоновано власне авторське трактування, що розкриває фінансову безпеку держави як стан фінансових секторів держави щодо зменшення вразливості до економічних загроз як з внутрішніх, так і з зовнішніх джерел, який досягається за рахунок сприятливого інвестиційного середовища, в умовах законодавчої спроможності влади та функціонуючої судової системи, забезпечуючи захищеність інересів суб’єктів фінансових відносин та ефективне використання фінансових ресурсів. Крім того, з’ясовано, що значна кількість науковців приділяє значну увагу дослідженню ефективних методів оцінки рівня фінансової безпеки. Розвинуто концептуальні основи системи забезпечення фінансової безпеки та визначено її мету, об’єкти, суб’єкти у відповідності до рівнів впливу та середовища функціонування. Враховуючи захищеність фінансових інтересів всіх учасників ринку, узагальнено систему фінансової безпеки відповідно до різних рівнів управління для боротьби із зовнішніми та внутрішніми загрозами, охоплюючи макро-, мезо-, і мікроекономічні рівні. У роботі обґрунтовано, що фінансова безпека є невід’ємною частиною економічної безпеки держави. З цією метою розроблено структурно-логічну схему, у якій відображено місце та роль фінансової безпеки та її складових в системі економічної безпеки держави, яка передбачає виокремлення відповідних підсистем, елементів, принципів, об’єктів і суб’єктів, у результаті чого запропоновано механізм забезпечення фінансової безпеки держави з властивими елементами, принципами та заходами щодо попередження та виявлення загроз. В основі даного механізму виділено оцінку рівня як ключового інструменту системи забезпечення фінансової безпеки держави в поєднанні з постійним моніторингом стану основних складових фінансової безпеки та діагностикою наявних і потенційних загроз. Бібліометричний аналіз наукових публікацій із питань фінансової безпеки, реалізований за допомогою інструментарію VOSviewer v. 1.6.14, Scopus Citation Overview tool, Web of Science Results Analysis Tool дозволив виокремити взаємозв’язки між пов’язаними категоріями наукових досліджень, що підтвердило актуальність дисертаційної роботи. Визначено поширеність використання ключових слів у публікаціях, ідентифіковано країни-партнерни та основні напрями у суміжних галузях. Публікаційна діяльність щодо фінансової безпеки активізувалася на початку ХХ століття з розвитком технологій та глобалізаційних процесів. Результати бібліометричного аналізу засвідчили наявність 8 кластерів із даних бази Scopus та 11 кластерів за WoS. Так, центром уваги серед науковців виступають сфери соціальних наук, економіки, економетрики, електронної комерції, інформаційної безпеки, управління ризиками, соціальної захищеності, фінансів бізнесу, здоров’я. На основі аналізу спільного цитування та візуалізацій SciVal створнено «колесо науки» засвідчивши, що найбільш високу динаміку досліджень з питань фінансової безпеки є галузь бізнесу, менеджменту та бухгалтерського обліку. У роботі обґрунтовано, що транспарентність управління фінансової безпеки відображається через роботу державних органів влади. Прозорість сприяє системному підходу до забезпечення стійкості та ефективності фінансової системи країни. Бюро економічної безпеки (БЕБ), що є центральним органом влади та створений для боротьби з економічними злочинами, за результатами своєї діяльності не показує належне управління та контроль за фінансово-економічною безпекою держави. Як індикатор ефективності роботи БЕБ та інших державних органів, які займаються боротьбою з фінансовими порушеннями та злочинністю у фінансовій сфері, запропоновано використання загального рівня тіньової економіки – якщо діяльність БЕБ допомагає зменшити розміри тіньової економіки, це може свідчити про покращення фінансової дисципліни та підвищення довіри до складових фінансової систем. Визначення стану фінансової безпеки держави реалізовано на основі розрахунку її рівня за двома методиками – оцінка фінансової безпеки держави від Міністерства економіки України та альтернативна методика мультиплікативної моделі нелінійної згортки найбільш релевантних показників. Внаслідок секторної (банківська безпека, безпека небанківського фінансового сектора, боргова, бюджетна, валютна, грошово-кредитна безпека) оцінки фінансової безпеки, проведеної згідно з «Методичних рекомендацій щодо розрахунку рівня економічної безпеки України» Міністерства економіки, виявлено, що наявні серйозні проблеми в деяких сегментах фінансової безпеки. Найменш захищеним сектором є боргова безпека, яка страждає від навантаження з боку боргових зобов'язань та незадовільної структури державного та гарантованого державою боргу. Небезпечний рівень має сегмент небанківського фінансового ринку, який характеризується низьким рівнем проникнення страхування та розвитком фондового ринку. Зафіксовано зниження бюджетної безпеки, що показує невідповідність балансу доходів і видатків державного та місцевих бюджетів. Більшою стабільністю відзначаються сегменти банківської системи та грошово кредитної безпеки, проте в середньому безпека знаходиться на рівні ≈ 50%. Встановлено, що економіка України на половину, а в деяких періодах лише на третину, захищена від фінансових загроз, забезпечується лише мінімальний рівень безпеки фінансового сектору економіки. З метою визначення об'єктивного стану фінансової безпеки в Україні проведено порівняння на відповідність розрахованого рівня з міжнародними економічними індексами. Моніторинг позицій країни в рейтингах підтвердив незадовільний рівень та високі ризики у сфері фінансової безпеки. Проведено інтерпритацію результатів та присвоєно відповідні аналоги рейтингування. Під час аналізу стану фінансової безпеки держави виявлено, що українська методика оцінки економічної безпеки та її складової – фінансової безпеки держави має ряд недоліків та потребує оновлення. Зокрема, встановлено, що методика не проходить процедуру перегляду вхідних показників вже десять років. У ході проведення розрахунків спостереження показало, що офіційна статистична звітність коригується з року в рік, відповідно ускладнюється оцінка рівнів безпеки. Особливістю методики є орієнтація, як правило, на проведення ретроспективного аналізу при цьому перспективний фінансовий прогноз відсутній. Обрані на сьогоднішній день критерії оцінки фінансової безпеки не характеризують економіку з різних боків, показники не враховують потенційні загрози та не включають зовнішні чинники. Недоліки механізму оцінки призводять до зниження практичної цінності отриманих результатів. Дослідження показало, що в Україні немає альтернативних підходів до визначення фінансової безпеки, було запропоновано науково-методологічний інструментарій оцінки фінансової безпеки держави на основі побудови мультиплікативної моделі нелінійної згортки релевантних індикаторів прямого та опосередкованого впливу, яка базується на поєднанні степеневої функції та методу Харрінгтона з врахуванням пріоритетності й коригуванням по співвідношенню можливості та ризику. Запропонована структурно-логічна модель оцінки інтегрального показника фінансової безпеки держави має унікальність у визначенні найбільших релевантних предикторів (можлива варіація як їх доповнення так і заміни) із бази даних Світового Банку, який визнається всесвітньо об’єктивним аналітичним центром. Так, сформовано базу вхідних індикаторів та проведено оцінку фінансової безпеки на основі модельного інстументарію. Доведено, що інтегральний показник фінансової безпеки відображає найбільші коливання тоді, коли з’являються потенційні загрози в системі. Результати розрахунків, дають підстави стверджувати, що оперативне, якісне визначення реального рівня фінансової безпеки держави на основі мультиплікативної моделі релевантних показників цілком достатньо, щоб просигналізувати про критичність ситуації та своєчасно відреагування на потенційні загрози. Здійснено порівняння результатів індексу фінансової безпеки держави за урядовою методикою та запропонованою моделлю, що дало змогу співставити отримані результати. В загальному у відповідних періодах рівень безпеки за першою методикою може характеризуватися як незадовільний та небезпечний, за другою моделлю – низький, середній, дуже високий. Підтверджено, що запробована нова модель краще описує рівень фінансової безпеки та відображає більш дійсну ситуацію в країні, що є важливим в контексті прийняття управлінських рішень. Запропоновано доповнити Методичні рекомендації щодо розрахунку рівня економічної безпеки України в частині показників фінансової безпеки, які представлені як вхідні дані для структурно-логічної моделі нелінійної згортки, що допоможе покращити якість оцінки. Здійснено перспективний фінансовий прогноз рівня фінансової безпеки держави методом експоненціального згладжування, що проводиться з врахуванням впливу сезонної компоненти часового ряду та дозволяє визначити динаміку фінансової безпеки України на декілька майбутніх періодів. В результаті прогнозується зниження загального показника фінансової безпеки в найближчі п’ять років. У роботі розроблено методологічні засади оцінювання взаємозв’язку основних причинних детермінант фінансової безпеки держави на основі визначення синергетичного ефекту впливу на рівень фінансової безпеки держави. За результатами канонічного аналізу, встановлено, що розвиток фінансової безпеки держави на 63,99% обумовлений зміною ринкових фінансових показників, коливання значень яких спричинено військовими ризиками, а саме: військові витрати на оборону, непрацюючі банківські кредити, обмінний курс, зовнішній борг та резерви країни. Так, виявлено прямопропорційний вплив на рівень фінансової безпеки зростання військових видатків на утримання Збройних Сил України та інших державних інституцій (0,41%), а також зміни офіційного валютного курсу (2,82%); обернений зв'язок, який спричиняє зниження рівня фінансової безпеки держави, наявний для зростання непрацюючих кредитів банків (0,49%), обсягу зовнішнього боргу (1,16%) та загальних резервів країни (2,20%). Виявлені зміни можуть становити загрозу стабільності фінансового сектору, що підтверджує необхідність ефективного управління ринковими фінансовими індикаторами та ретельного моніторингу їх змін в умовах глобальних фінансових потрясінь. Запропоновано рекомендації з підвищення якості контролю та керування управлінськими рішеннями щодо удосконалення оцінки фінансової безпеки держави в контексті повоєнного відновлення України. Уряд має приділяти особливу увагу зміцненню фінансової безпеки держави, реалізовуючи запропоновані напрямки та приймаючи відповідні заходи для захисту фінансових інтересів країни та забезпечення стабільності соціально-економічного розвитку.
The dissertation is devoted to solving the scientific problem of developing theoretical foundations and practical recommendations for improving scientific and methodological approaches to assessing the state's financial security in the context of stabilizing socio-economic development. The thesis summarises the existing scientific developments on defining the economic essence of the concept of «financial security of the state», as a result of which the author's interpretation is proposed, which reveals the financial security of the State as the State of the financial sectors of the State to reduce vulnerability to economic threats from both internal and external sources, which is achieved through a favorable investment environment, in the context of the legislative capacity of the authorities and a functioning judicial system, ensuring the protection of interests of subjects of financial relations and the efficient use of financial resources. In addition, it is found that a significant number of scholars pay considerable attention to the study of effective methods for assessing the level of financial security. The conceptual foundations of the financial security system are developed, and its purpose, objects, and subjects are defined following the levels of influence and the functioning environment. Considering the protection of the financial interests of all market participants, the financial security system is generalized by different levels of management to combat external and internal threats, covering macro-, meso-, and microeconomic levels. The paper proves that financial security is an integral part of the economic security of the State. To this end, a structural and logical the scheme is defined, which reflects the place and role of financial security and its components in the system of economic security of the State, which provides for the allocation of relevant subsystems, elements, principles, objects and subjects, resulting in the proposed mechanism for ensuring the financial security of the State with inherent elements, principles and measures to prevent and detect threats. The basis of this mechanism is the level assessment as a key instrument of the system of ensuring the state's financial security, with constant monitoring of the main components of market segments and diagnostics of existing and potential threats. The bibliometric analysis of scientific publications on financial security, implemented using the VOSviewer v. 1.6.14, Scopus Citation Overview tool, and Web of Science Results Analysis Tool, allowed to identify the relationships between related categories of scientific research, which confirmed the relevance of the dissertation. The prevalence of using keywords in publications was determined, and partner countries and the main directions in related fields were identified. Publication activity on financial security intensified in the early twentieth century with the development of technology and globalization processes. The results of the bibliometric analysis showed the presence of 8 clusters from the Scopus database and 11 clusters from the WoS. Thus, the focus of attention among scientists is on the fields of social sciences, economics, econometrics, e-commerce, information security, risk management, social security, business finance, and health. Based on the analysis of joint citations and SciVal visualizations, a «wheel of science» was created, showing that the highest dynamics of research on financial security are in business, management and accounting. The paper substantiates that transparency of financial security management is reflected in the work of public authorities. Transparency promotes a systematic approach to ensuring the sustainability and efficiency of the country's financial system. The Bureau of Economic Security, a central government agency established to combat economic crimes, must demonstrate proper management and control over the financial and economic security of the state. As an indicator of the effectiveness of the BES and other government agencies involved in combating financial irregularities and financial crime, it is proposed to use the overall level of the shadow economy. If the BES's activities help to reduce the size of the shadow economy, this may indicate an improvement in financial discipline and increased confidence in financial systems. This indicator should be combined with other methods of assessing financial security and effective public administration measures. The assessment of the state financial security is based on the calculation of its level by two methods: the assessment of the state financial security follow the Ministry of Economy of Ukraine and the alternative method of the multiplicative model of nonlinear convolution of the most relevant indicators. As a result of the sectoral (banking security, non-banking financial sector security, debt, budget, currency, monetary and credit security) assessment of financial security conducted following the «Methodological Recommendations for Calculating the Level of Economic Security of Ukraine» of the Ministry of Economy, revealed that there are serious problems in some segments of financial security. The least protected sector is debt security, which suffers from the burden of debt obligations and the unsatisfactory structure of public and publicly guaranteed debt. The non-banking financial market segment, characterized by low insurance penetration and underdevelopment of the stock market, is at a dangerous level. Budget security has declined, which show a mismatch between the balance of revenues and expenditures of the state and local budgets. The banking system and monetary security segments are more stable, but security is at 50% on average. It was found that Ukraine's economy is only half, and in some periods only one-third, protected from financial threats, and only a minimal level of security is ensured for the economy's financial sector. To determine the objective state of financial security in Ukraine, a comparison was made to determine whether the calculated level compares with international economic indices. Monitoring the country's positions in the rankings confirmed the unsatisfactory level and high risks in financial security. The results were interpreted, and appropriate rating analogs were assigned. The analysis of the state of financial security revealed that the Ukrainian methodology for assessing economic security and, within it, the financial security of the state has some shortcomings and needs to be updated. In particular, it was found that the methodology has not been revised for ten years. In the course of the calculations, the observation showed that official statistical reporting is adjusted from year to year, which makes it difficult to assess security levels. The methodology is characterized by a focus, as a rule, on retrospective analysis with no forward-looking financial forecast. The currently selected criteria for assessing financial security do not characterize the economy from different angles. The indicators do not take into account potential threats and do not include external factors. The assessment mechanism needs to be revised to improve the practical value of the results obtained. Since it has been studied that there are no alternative approaches to determining financial security in Ukraine, the scientific and methodological tools for assessing the financial security of the State are proposed based on building a multiplicative model of nonlinear convolution of relevant indicators of direct and indirect impact, based on a combination of the power function and the Harrington method, taking into account the priority and adjusting for the ratio of opportunity and risk. The proposed structural and logical model for assessing the integral indicator of financial security of the State is unique in identifying the most relevant predictors (it is possible to vary both their addition and replacement) from the World Bank database, which is recognized as a globally objective think tank. Thus, a base of input indicators is formed, and an assessment of financial security is carried out based on model tools. It is proved that the integral indicator of financial security reflects the greatest fluctuations when potential threats appear in the system. The results of the calculations give grounds to assert that an operational, qualitative determination of the real level of financial security of the State based on a multiplicative model of relevant indicators is sufficient to signal the criticality of the situation and timely response to potential threats. The results of the financial security index of the State according to the government methodology and the proposed model are compared, which made it possible to compare the results obtained. In general, in the relevant periods, the level of security according to the first methodology is characterized as unsatisfactory and dangerous, and according to the second model  low, medium, and very high. It is confirmed that the tested new model better describes the level of financial security and reflects a more realistic situation in the country, which is important in making managerial decisions. It is proposed to supplement the «Methodical Recommendations for calculating Ukraine's economic security» level in terms of financial security indicators, which are presented as input data for the structural logic model of nonlinear convolution, which will help improve the quality of the assessment. A long-term financial forecast of the level of financial security is made using the exponential smoothing method, which considers the influence of the seasonal component of the time series and allows determining the dynamics of Ukraine's financial security for several future periods. As a result, the overall financial security indicator is projected to decline over the next five years. The paper develops a methodological framework for assessing the interconnection of the main causal determinants of the state's financial security based on determining the synergistic effect of influence on the state's financial security level. Based on the results of the canonical analysis, it is found that the development of the financial security of the state is 63.99% due to changes in market financial indicators, the fluctuations of which are caused by military risks, namely, military defense spending, non-performing bank loans, exchange rate, external debt and reserves of the country. The multiple regression analysis determined the direction of influence of a separate independent factor on the overall financial security indicator. The multiple regression analysis determined the direction of influence of a separate independent factor on the overall financial security indicator. Thus, the impact of the growth of military spending on the Armed Forces of Ukraine and other state institutions (0.41%), as well as changes in the official exchange rate (2.82%), on the level of financial security is found to be directly proportional to the level of financial security; the inverse relationship, which causes a decrease in the level of financial security of the state, is present for the growth of non-performing loans of banks (0.49%), the volume of external debt (1.16%) and the country's total reserves (2.20%). The identified changes may pose a threat to the stability of the financial sector, which confirms the need for effective management of market financial indicators and close monitoring of their changes in times of global financial turmoil. Recommendations are proposed to improve the quality of control and management of management decisions to improve the assessment of the state's financial security in the context of the post-war recovery of Ukraine. The government should pay special attention to strengthening the state's financial security by implementing the proposed directions and taking appropriate measures to protect the country's financial interests and ensure the stability of socio-economic development.
Appears in Collections: Дисертації

Views

China China
1
Germany Germany
64
Latvia Latvia
1
Ukraine Ukraine
1130
United States United States
329

Downloads

Austria Austria
1
Canada Canada
1137
China China
1
Finland Finland
1
France France
45
Germany Germany
1133
Ireland Ireland
34
Italy Italy
1130
Latvia Latvia
1
Lithuania Lithuania
1526
Netherlands Netherlands
194
Poland Poland
1134
Russia Russia
1
Slovakia Slovakia
1134
Sweden Sweden
1126
Ukraine Ukraine
1526
United Kingdom United Kingdom
737
United States United States
1531
Unknown Country Unknown Country
1127

Files

File Size Format Downloads
Chorna_S_V_PhD_thesis.pdf 8,22 MB Adobe PDF 13519
Chorna_S_V_PhD_thesis.pdf.p7s 8,23 MB Unknown 13519
Chorna_S_V_PhD_thesis_Validation_Report.pdf 50,81 kB Adobe PDF 13519
Review_Shkolnyk_I_O.pdf 1,71 MB Adobe PDF 13519
Review_Shkolnyk_I_O_Validation_Report.pdf 50,64 kB Adobe PDF 13519
Review_Zakharkina_L_S.pdf 494,23 kB Adobe PDF 13519
Review_Zakharkina_L_S_Validation_Report.pdf 50,75 kB Adobe PDF 13519
Vidhuk_Zhytar_M.O..pdf 3,6 MB Adobe PDF 13519
Vidhuk_Zhytar_M.O._Validation_Report.pdf 50,6 kB Adobe PDF 13519
Vidhuk_Maslii_O_A.pdf 1,69 MB Adobe PDF 13519
Vidhuk_Maslii_O_A_Validation_Report.pdf 50,54 kB Adobe PDF 13519

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.