Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/93646
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Рецензія та відгук у системі наукових та літературно-критичних жанрів (частина 1)
Other Titles Review and opponent`s review in the system of scientific and literary-critical genres (part 1)
Authors Ishchenko, Olena Anatoliivna  
Оропай, A.
ORCID http://orcid.org/0000-0001-9274-8566
Keywords рецензія
відгук
жанр
науковий стиль
академічне письмо
літературно-художня критика
науковий дискурс
review
opponent’s review
genre
scientific style
academic writing
literary and artistic criticism
scientific discourse
Type Article
Date of Issue 2023
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/93646
Publisher Сумський державний університет
License Creative Commons Attribution 4.0 International License
Citation Іщенко, О., & Оропай, А. (2023). РЕЦЕНЗІЯ ТА ВІДГУК У СИСТЕМІ НАУКОВИХ ТА ЛІТЕРАТУРНО-КРИТИЧНИХ ЖАНРІВ (частина 1). Філологічні трактати, 15(2), 71–80. DOI: https://www.doi.org/10.21272/Ftrk.2023.15(2)-8
Abstract Стаття присвячена осмисленню специфіки рецензії і відгуку як невід’ємних елементів наукової та літературно-критичної жанрової системи. Зазначено, що посилення уваги у різноаспектних працях до цих текстів пояснюється активним впровадженням в освітній процес дисциплін, спрямованих на розвиток аналітичного та творчого мислення, комунікативних навичок, формування естетичного світовідчуття тощо. У розвідці розглянуто основні наукові праці, у яких здійснена спроба пошуку вичерпної дефініції термінів, створення типологій та класифікацій, визначення мети і завдань. Визначено, що сучасні дослідники під рецензією розуміють критичний аналіз наукового джерела (джерел), розрахований на фахівців і створений автором тієї ж галузі. У статті доведено важливість відгуку як праці, що сприяє об’єктивній оцінці результатів наукового дослідження. Наголошено подібність структурних та змістових елементів рецензії та відгуку.
The article is devoted to understanding the specifics of review and opponent’s review as integral elements of the scientific and literary-critical genre system. It is noted that the increased attention to them in multi-aspect intelligence is explained by the active introduction into the educational process of disciplines aimed at the development of analytical and creative thinking, communication skills, the formation of an aesthetic worldview, etc. The main scientific works were considered, in which an attempt was made to find a comprehensive definition of terms, to create typologies and classifications, and to determine the purpose and tasks of the texts. It is determined that contemporary researchers understand a critical analysis of a scientific source (sources) by review, designed for specialists and created by the author of the same field. The article proves the importance of opponent’s review as work, which contributes to the objective assessment of the results of scientific research. The similarity of structural and content elements of genres is emphasized.
Appears in Collections: Філологічні трактати

Views

China China
41
Singapore Singapore
1
Ukraine Ukraine
13
United States United States
25

Downloads

China China
1
Ukraine Ukraine
10
United States United States
40

Files

File Size Format Downloads
Ishchenko_Ftrk_2_2023.pdf 335,17 kB Adobe PDF 51

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.