Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/93728
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Optimal Design of Transport Tax on theWay to National Security: Balancing Environmental Footprint, Energy Efficiency and Economic Growth
Authors Samusevych, Yaryna Valentynivna  
Lieonov, Serhii Viacheslavovych  
Artiukhov, Artem Yevhenovych  
Martyniuk, V.
Tenytska, Iryna Anatoliivna  
Wyrwisz, J.
Wojciechowska, K.
ORCID http://orcid.org/0000-0001-7048-8388
http://orcid.org/0000-0001-5639-3008
http://orcid.org/0000-0003-1112-6891
http://orcid.org/0000-0002-2635-8399
Keywords transport tax
national security
sustainable growth
environmental pollution
energy efficiency
green consumption
modelling
tax elements
транспортний податок
національна безпека
стійке зростання
забруднення навколишнього середовища
енергоефективність
зелене споживання
моделювання
податкові елементи
Type Article
Date of Issue 2023
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/93728
Publisher MDPI
License Creative Commons Attribution 4.0 International License
Citation Samusevych, Y.; Lyeonov, S.; Artyukhov, A.; Martyniuk, V.; Tenytska, I.; Wyrwisz, J.; Wojciechowska, K. Optimal Design of Transport Tax on the Way to National Security: Balancing Environmental Footprint, Energy Efficiency and Economic Growth. Sustainability 2023, 15, 831. https://doi.org/10.3390/ su15010831.
Abstract To ensure the progress of sustainable development and overcome threats to national security, the development of tools for balancing ecological, economic and energy aspects of economic activity acquires special importance. This study is related to the influence of choosing different functional elements of transport taxes on their effectiveness in ensuring national security. For calculations, panel regression modelling with panel-adjusted standard errors based on the use of the Durbin–Watson test using dummy variables was chosen. The assessment involves the selection of the main factor variable (tax revenues from transport taxes, as well as an additional dummy variable) and compliance with a country’s transport taxation system, with a certain criterion for its application. The resulting criterion was chosen as an integral indicator of national security, which summarizes the parameters of environmental footprints, economic growth, energy efficiency and security. Calculations were made for nine countries (i.e., the Czech Republic, Finland, France, Ireland, Israel, Portugal, Romania, Slovakia and Turkey) for the period 1996–2019. The calculations proved that the establishment of transport taxes, depending on the type and weight of the car, increases their effectiveness on ensuring national security or, depending on the cost and age of the car, weakens such effectiveness. The use of emissions generated by the car, its capacity and its type of fuel requires additional research; the obtained results did not allow for unambiguously determining their impact on the effectiveness of transport taxes. The conducted research forms the basis for choosing the optimal design of transport taxes to ensure the maximization of their regulatory effectiveness. The developed approach can be extended to evaluate the effectiveness of other environmental taxes.
Для забезпечення прогресу сталого розвитку та подолання загроз національній безпеці особливого значення набуває розробка інструментів збалансування екологічних, економічних та енергетичних аспектів господарської діяльності. Дане дослідження пов’язане з впливом вибору різних функціональних елементів транспортних податків на їх ефективність у забезпеченні національної безпеки. Для розрахунків було обрано панельне регресійне моделювання зі скоригованими на панель стандартними помилками на основі використання тесту Дарбіна–Ватсона з використанням фіктивних змінних. Оцінка передбачає вибір основної факторної змінної (податкові надходження від транспортних податків, а також додаткової фіктивної змінної) та відповідність системі транспортного оподаткування країни з певним критерієм її застосування. Отриманий критерій було обрано як інтегральний показник національної безпеки, який узагальнює параметри екологічного сліду, економічного зростання, енергоефективності та безпеки. Розрахунки проводились для дев’яти країн (тобто Чехії, Фінляндії, Франції, Ірландії, Ізраїлю, Португалії, Румунії, Словаччини та Туреччини) за період 1996–2019 років. Розрахунками доведено, що встановлення транспортних зборів залежно від типу та ваги автомобіля підвищує їх ефективність щодо забезпечення національної безпеки або, залежно від вартості та віку автомобіля, послаблює таку ефективність. Використання викидів, які створює автомобіль, його потужність і тип палива потребує додаткових досліджень; отримані результати не дозволили однозначно визначити їх вплив на ефективність транспортних податків. Проведене дослідження є основою для вибору оптимальної конструкції транспортних податків для забезпечення максимальної ефективності їх регулювання. Розроблений підхід можна поширити на оцінку ефективності інших екологічних податків.
Appears in Collections: Наукові видання (ННІ БіЕМ)

Views

China China
1
Ireland Ireland
23
Singapore Singapore
1
Ukraine Ukraine
17
United States United States
1
Unknown Country Unknown Country
1

Downloads

Canada Canada
23
Ukraine Ukraine
1
United States United States
45

Files

File Size Format Downloads
Samusevych_national_security.pdf 933,43 kB Adobe PDF 69

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.