Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/93876
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Децентралізація та місцеве самоврядування в Румунії
Other Titles Decentralization and local self-government in Romania
Authors Stohova, Olha Volodymyrivna  
ORCID http://orcid.org/0000-0001-7010-556X
Keywords місцеве самоврядування
local government
місцева автономія
local autonomy
Румунія
Romania
Type Article
Date of Issue 2022
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/93876
Publisher Науково-дослідний інститут публічного права
License In Copyright
Citation Стогова О. В. Децентралізація та місцеве самоврядування в Румунії // Науковий вісник публічного та приватного права. 2022. № 1. С. 24-29. DOI: https://doi.org/10.32844/2618-1258.2022.1.4
Abstract Прикладом успішної реформи в Україні є реформа децентралізації публічної влади. Але реформа не завершена, тому вивчення досвіду децентралізації інших країн є актуальним для України, насамперед досвіду тих європейських країн, які також здійснили пострадянську трансформацію політичної системи. У статті автор проаналізував засоби досягнення адміністративної децентралізації та місцевої автономії в Румунії. Метою статті є здійснення аналізу процесу децентралізації публічної влади у Румунії, визначення правових основ децентралізації і місцевої автономії та формулювання пропозицій щодо правових форм її забезпечення. Автором визначено, що у румунській доктрині адміністративної децентралізації розрізняють територіальну децентралізацію та технічну децентралізацію. Територіальна децентралізація передбачає наявність спільних інтереси жителів «географічної місцевості», що входить до складу території держави, місцевих інтересів у найрізноманітніших сферах діяльності, відмінних від національних. Технічна децентралізація передбачає існування осіб публічного права, яких традиційно називають місцевими органами влади, що надають певні публічні послуги, відокремлені від послуг, які надаються державними органами влади. Автор наголошує, що кожна реформа державного управління має бути спрямована на підвищення ефективності розподілу державних видатків, зростання якості надаваних послуг, покращення роботи державних установ та впровадження ефективних методів контролю системи державного управління. Зазначається, що децентралізація є невід'ємним наслідком демократії, але державні органи повинні виявляти особливу обережність в організації процесу децентралізації, прагнучи до підтримання балансу між компетенціями, необхідними для задоволення національних інтересів та компетенцій, необхідних для задоволення місцевих інтересів. Автором зроблено висновки щодо стану децентралізації і місцевої автономії та розроблено пропозиції для румунських законодавців. Правове забезпечення процесу децентралізації публічної влади має здійснюватися через адміністративний договір між двома рівнями суб’єктів надання послуг.
An example of successful reform in Ukraine is the reform of decentralization of public power. But the reform is not complete, so the study of the experience of decentralization of other countries is relevant for Ukraine, especially those European countries that have also carried out post-Soviet transformation of the political system. In the article, the author analyzes the means of achieving administrative decentralization and local autonomy in Romania. The aim of the article is to analyze the process of decentralization of public power in Romania, determine the legal basis for decentralization and local autonomy and formulate proposals for legal forms of its provision. The author finds that the Romanian doctrine of administrative decentralization distinguishes between territorial decentralization and technical decentralization. Territorial decentralization implies the existence of common interests of the inhabitants of the "geographical area" that is part of the territory of the state, local interests in a variety of areas other than national. Technical decentralization involves the existence of public law entities, traditionally called local authorities, that provide certain public services separate from those provided by public authorities. The author emphasizes that any public administration reform should be aimed at improving the efficiency of public expenditure distribution, increasing the quality of services provided, improving the work of public institutions and implementing effective methods of controlling the public administration system. It is noted that decentralization is an integral part of democracy, but public authorities must be especially careful in organizing the decentralization process, striving to maintain a balance between competencies needed to meet national interests and competencies needed to meet local interests. The author draws conclusions about the state of decentralization and local autonomy and develops proposals for the Romanian legislator. Legal support for the process of decentralization of public power should be provided through an administrative agreement between the two levels of service providers.
Appears in Collections: Наукові видання (ННІП)

Views

Ireland Ireland
1
Ukraine Ukraine
420
United States United States
86
Unknown Country Unknown Country
18

Downloads

France France
1
Germany Germany
1
Lithuania Lithuania
5
Netherlands Netherlands
12
Ukraine Ukraine
306
United States United States
300

Files

File Size Format Downloads
Stohova_decentralizatsia.pdf 257,92 kB Adobe PDF 625

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.