Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/94713
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Роль маркетингової стратегії в діяльності медичних закладів в умовах COVID-19
Other Titles The role of marketing strategy in the activities of medical institutions under the conditions of COVID-19
Authors Bondarenko, Alla Fedorivna  
Hordiienko, Vita Pavlivna  
Корощенко, В.
ORCID http://orcid.org/0000-0002-8439-1787
http://orcid.org/0000-0003-4205-0842
Keywords маркетингова діяльність
пандемія
COVID-19
маркетингова стратегія
діджиталізація
медіаплан
marketing activity
pandemic
marketing strategy
digitalization
media plan
Type Article
Date of Issue 2023
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/94713
Publisher Сумський державний університет
License In Copyright
Citation Bondarenko, A., Hordiienko, V., & Koroshcenko, V. (2023). The role of marketing strategy in the activities of medical institutions under the conditions of covid-19. Visnyk of Sumy State University. Economy Series, 7(1), 7–16. https://doi.org/10.21272/1817-9215.2023.1-01
Abstract Дослідження присвячене актуальним питанням аналізу впливу COVID-19 на маркетингову діяльність медичних закладів. Приділено увагу аналізу основних інновацій у сфері медичного маркетингу, які виникли у відповідь на виклики, спричинені пандемією коронавірусу. Проаналізовано зміни пріоритетів суспільства, а також досліджено способи адаптації маркетингової діяльності суб’єктів господарювання в секторі охорони здоров’я. Визначено детермінанти мікро- та макросередовища медичних закладів, що значною мірою впливають на функціонування закладів в умовах епідемій. Проведено аналіз конкурентоспроможності окремого медичного закладу регіону України. Авторами запропоновано інноваційний варіант матриці Маслоу, який за своєю сутністю більше зводиться до безпечної поведінки та фізіологічних потреб споживача. Описано особливості ведення сторінок у соціальних мережах, налаштуванню таргетованої реклами, розвитку сайтів охорони здоров’я, партнерству між медичними закладами, віртуальній допомозі лікарів та іншим важливим параметрам маркетингової діяльності. Для публікацій у соцмережах було обрано три основні взаємопов’язані теми: COVID-19, лікарня, лабораторія. За результатами проведеного дослідження було розроблено рекомендації щодо вдосконалення маркетингової діяльності приватного медичного центру в умовах пандемії. Авторами розроблено медіаплан популяризації комплексного обстеження організму людини після перенесеної корона вірусної хвороби. На прикладі медичного центру описано впровадження нових маркетингових трендів у роботу медичного закладу (цифровізація, оновлення сторінок у соціальних мережах, впровадження онлайн-запису пацієнтів, ведення експертних акаунтів). Результати було оцінено шляхом моніторингу кількості записів пацієнтів. Доведено ефективність впровадження маркетингових інновацій у діяльність цих суб’єктів господарювання в умовах пандемічних викликів. Досліджено переваги впровадження таких інновацій у діяльність медичних закладів та перспективи їх удосконалення.
The article is devoted to the topical issues of analyzing the impact of COVID-19 on the marketing activities of medical institutions. Attention is paid to the analysis of the main innovations in the field of medical marketing that arose in response to the challenges caused by the coronavirus pandemic. Changes in society's priorities were analyzed, as well as ways of adapting the marketing activities of business entities in the health care sector were investigated. Determinants of the micro- and macro-environment of medical institutions, which significantly affect the functioning of such institutions in the conditions of challenges of a different nature, in particular in the conditions of epidemics, are determined. An analysis of the competitiveness of a separate medical institution in the region of Ukraine was carried out. The authors proposed an innovative version of Maslow's matrix, which in its essence is more about safe behavior and physiological needs of the consumer. The authors paid attention to the peculiarities of maintaining pages in social networks, setting up targeted advertising, development of health care sites, partnership between medical institutions, virtual assistance of doctors and other important parameters of marketing activity. Three main interrelated topics were chosen for social media posts: COVID-19, hospital, laboratory. Based on the results of the research, recommendations were developed for improving the marketing activities of a private medical center in the context of a pandemic. The authors developed a media plan for the popularization of a comprehensive examination of the human body after suffering from the coronavirus disease. Using the example of a medical center, the implementation of new marketing trends in the work of a medical institution is described (digitalization, updating pages in social networks, implementation of online patient records, maintenance of expert accounts). Outcomes were assessed by monitoring the number of patient records. The effectiveness of the implementation of marketing innovations in the activities of these business entities in the conditions of pandemic challenges has been proven. The advantages of introducing such innovations into the activities of medical institutions and the prospects for their improvement have been studied.
Appears in Collections: Вісник Сумського державного університету. Економіка

Views

China China
1
Germany Germany
19
Japan Japan
1
Singapore Singapore
39
Ukraine Ukraine
2
United States United States
12
Unknown Country Unknown Country
1

Downloads

China China
1
Germany Germany
1
Ukraine Ukraine
39
United States United States
38

Files

File Size Format Downloads
Bondarenko_marketing_activity.pdf 490,03 kB Adobe PDF 79

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.