Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/95064
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Медіакультура як фактор формування громадської думки в малих містах
Other Titles Media culture as a factor of public opinion formation in small towns
Authors Otrishko, Maryna Anatoliivna
Харкевич, Н.
ORCID
Keywords громадська думка
малі міста
медіаграмотність
ідентичність
перспективи
public opinion
small towns
media literacy
identity
perspectives
Type Article
Date of Issue 2024
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/95064
Publisher Сумський державний університет
License In Copyright
Citation Отрішко М. А., Харкевич Н. Медіакультура як фактор формування громадської думки в малих містах // Образ. 2024. Вип. 1 (44). С. 158-167. DOI: https://doi.org/10.21272/Obraz.2024.1(44)-158-167
Abstract Вступ. У сучасному світі, де інформаційне суспільство насичене засобами комунікації, медіакультура відіграє ключову роль у формуванні громадської думки, зокрема в межах малих міст. Актуальність і мета. Медіакультура стає потужним інструментом для розуміння та аналізу інформації, що входить у громадський дискурс і впливає на формування свідомості та поглядів людей. Мета статті полягає у дослідженні медіакультури як важливого елемента формування громадської думки в малих містах України крізь призму виявлення перспектив впливу та контролю. Методологія. Концептуальні основи для дослідження сучасної медіакультури та її впливу на культурну та соціальну структуру суспільства закладені в основоположних теоріях, що розглядають медіа як соціальний інститут, який має певний вплив на формування суспільної свідомості та культури. Як основний метод дослідження був використаний контент-аналіз наукової літератури. Результати. Медіа в соціумі виконують різні важливі функції. Зокрема, комунікативна функція полягає в поданні інформації суспільству. Ідеологічна спрямована на конкретні категорії населення. Культурно-освітня формує культурні ідеали. Рекламно-довідкова реалізує практично-утилітарні потреби населення. Рекреативна пов’язана з розвагами, зняттям напруження та отриманням задоволення. Важливо враховувати, що в кризовому суспільстві, де відбувається активний процес комерціалізації ЗМІ, неможливо констатувати однозначність цих функцій. У дослідженні наголошено на саморегулюванні медіа та розвитку професійної етики для забезпечення об’єктивності й достовірності інформації. Фінансова підтримка для незалежних ЗМІ, місцевих медіа та забезпечення конфіденційності джерел визначаються як критичні фактори для формування якості інформаційних послуг у малих містах. Встановлено, що підвищення рівня медіаграмотності необхідне для розвитку критичного мислення та фактчекінгу, що є важливими навичками для формування громадських думок у малих містах. Висновки. Медіакультура є важливою частиною соціокультурного розвитку малих міст. В умовах малих міст важливо надавати пріоритет підтримці медіаграмотності та розширенню доступу до різноманітних джерел інформації для забезпечення різностороннього та об’єктивного висвітлення подій.
Introduction. In the modern world, where the information environment is saturated with informational noise and mass means of communication, media culture acquires an important status in the formation of public opinion. This is especially true for small towns, as they may be remote from global media streams. Relevance and purpose. Media culture becomes a key tool for understanding and analyzing information included in public discourse and influences the formation of people’s consciousness and views. The purpose of the article is to study media culture as an important element of public opinion formation in small towns of Ukraine through the prism of identifying perspectives of influence and control.Methodology. Conceptual foundations for the study of modern media culture and its impact on the cultural and social structure of society were laid in foundational theories such as Marshall McLuhan’s «global village» and Alvin Toffler’s «future shock». Content analysis of scientific literature was also used as the main research method. Results. The influence of media culture on the formation of public opinion in small towns is extremely significant, especially due to the limited media space, which makes its influence even more significant. In such conditions, the media play a decisive role in the coverage of events at the local and national levels, as well as in the formation of the cultural and social identity of the community. The study emphasizes the importance of media self-regulation and the development of professional ethics to ensure objectivity and credibility of information. Financial support for independent media, local media and ensuring the confidentiality of sources are identified as critical factors for ensuring the quality of information services in small towns. Also, raising the level of media literacy is an important element, key to critical thinking and fact-checking. Therefore, initiatives and programs aimed at improving media literacy among residents of small towns are recognized as essential. Conclusions. Media culture is an important part of the socio-cultural development of small towns. Mass media play a key role in covering local or national events. For this reason, mechanisms of control over the manipulation of mass media are of particular importance. The work emphasizes the importance of media literacy among the population of small towns. Therefore, individual programs and initiatives can contribute to increasing the level of media literacy among residents of small towns.
Appears in Collections: Образ

Views

United States United States
58
Unknown Country Unknown Country
29

Downloads

Poland Poland
1
Ukraine Ukraine
91
United States United States
59
Unknown Country Unknown Country
30

Files

File Size Format Downloads
Otrishko_Obraz_1_2024.pdf 671,21 kB Adobe PDF 181

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.