Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/95065
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Комунікаційна конвергенція журналістики та паблік рилейшнз |
Other Titles |
The Communication Convergence of Journalism and Public Releases |
Authors |
Tielietov, Oleksandr Serhiiovych
Тєлєтова, С. |
ORCID |
http://orcid.org/0000-0001-9977-2294 |
Keywords |
комунікації засоби масової інформації журналістика паблік рилейшнз конвергенція інформаційні технології медійне середовище communications mass media journalism public relations convergence information technologies media environment |
Type | Article |
Date of Issue | 2024 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/95065 |
Publisher | Сумський державний університет |
License | In Copyright |
Citation | Тєлєтов О. С., Тєлєтова С. Комунікаційна конвергенція журналістики та паблік рилейшнз // Образ. 2024. Вип. 1 (44). С. 168-177. DOI: https://doi.org/10.21272/Obraz.2024.1(44)-168-177 |
Abstract |
Вступ. У статті розглядаються сутнісні характеристики конвергенції журналістики та
піару, основні причини цього процесу, з’ясовуються ключові аспекти взаємодії зазначених
видів масової комунікації, принципи медіарилейшнз, окреслено вектори розвитку інтеграції журналістики й PR та її наслідки для обох сфер.
Актуальність і мета. Вивчення різних аспектів взаємодії медіа та паблік рилейшнз
є надзвичайно актуальним, оскільки в сучасному медіасередовищі ці комунікативні практики все більше впливають одна на одну. Осмислення наслідків їх конвергенції допомагає
визначити нові креативні підходи до стратегій комунікації, адаптувати їх до сучасних реалій. Метою статті є визначення особливостей конвергентних процесів, які останнім часом
відбуваються у сфері журналістики та зв’язків із громадськістю.
Методологія. Дослідження проводилося за допомогою аналізу наукових джерел, аналітичного
методу, системного підходу при розгляді динаміки та взаємоз’язку на різних рівнях між журналістикою та паблік рилейшнз, порівняльного методу для виявлення їх спільних та відмінних рис, моніторингу медіапростору, що дозволяє з’ясувати вплив певних PR-стратегій та інструментів на журналістські практики; методу теоретичного узагальнення.
Результати. Зазначено основні принципи медіарилейшнз: принцип довіри, достовірності інформації, двостороннього дотримання інтересів, врахування тенденцій розвитку,
стилю комунікацій та етичних стандартів. До основних конвергентних процесів журналістики та паблік рилейшнз віднесено: використання схожих інструментів та методів для
досягнення цілей, створення спільного контенту, що задовольняє потреби обох сторін,
спільне управління інформаційними потоками, поєднання журналістських підходів до
створення матеріалів з PR-стратегіями залучення уваги, формування сфери загальної професійної відповідальності, проведення спільних інформаційних кампаній та інших заходів,
створення нового формату медіатексту, який поєднує риси журналістського та PR-тексту,
використання Інтернету як каналу, засобу та середовища комунікації.
Висновки. Новизна дослідження полягає в отриманні більш чіткого уявлення про гібридизацію різних видів масових комунікацій в умовах цифровізації суспільства. У результаті конвергентних процесів журналістика та паблік рилейшнз стають все більш взаємозалежними, що відкриває нові можливості для створення та поширення інформації. Ця
взаємодія веде до трансформації обох сфер, сприяє їх розвитку та підвищує ефективність
впливу на аудиторію. Introduction. The article examines the essential characteristics of the journalism and PR convergence, the main reasons for this process, the key aspects of the specified mass communication types of interaction, the principles of media relations, the probable scenarios of the integration development of the journalism and PR and its consequences for both spheres are clarified. Relevance of the study. The study of various aspects of the interaction of media and public relations is extremely relevant, since in the modern media landscape these communicative practices increasingly influence each other. Understanding the consequences of their convergence helps to define new creative approaches to communication strategies, to adapt them to modern realities. The purpose of the article is to determine the convergent processes features, that have recently been taking place in the journalism and public relations field. Methodology. The research was carried out using the analysis of scientific sources, an analytical method, a systematic approach when considering the dynamics and relationship at different levels between journalism and public relations, a comparative method for identifying their common and distinctive features, monitoring the media space, which allows to find out the impact of certain PR strategies and tools for journalistic practices, method of theoretical generalization. The results. The main principles of media relations are indicated: the principle of trust, the reliability of information, bilateral observance of interests, consideration of development trends, communication style and ethical standards. The main convergent processes of journalism and public relations include: the use of similar tools and methods to achieve goals, the joint content creation that satisfies the needs of both parties, the joint management of information flows, the combination of journalistic approaches to the materials creation with PR strategies for attracting attention, the formation of the general professional responsibility sphere, conducting joint information campaigns and other events, creating a new media text format that combines the journalistic and PR text features, using the Internet as a channel, means and medium of communication. Conclusions. The novelty of the research consists in obtaining a clearer idea of the various mass communication types of hybridization in the digitalization of society conditions. As a result of convergent processes, journalism and public relations are becoming increasingly interdependent, which opens new opportunities for creating and disseminating information. This interaction leads to the transformation of both spheres, promotes their development, and increases the effectiveness of influencing the audience. |
Appears in Collections: |
Образ |
Views
Australia
1
Japan
1
Singapore
1
Turkey
1
Ukraine
1843
United States
1840
Unknown Country
30
Downloads
Germany
1838
Indonesia
1
Netherlands
1
Poland
696
Turkey
1
Ukraine
283
United States
3718
Unknown Country
31
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Tielietov_Obraz_1_2024.pdf | 347.54 kB | Adobe PDF | 6569 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.