Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/95250
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Серцем до дитини: концептуалізація змісту фахової підготовки вчителів іноземної мови з урахуванням теорії соціально-емоційного навчання
Other Titles With heart to a child: conceptualizing the content of fl teacher training within the framework of social-emotional learning
Authors Korobova, Yuliia Volodymyrivna
Zaitseva, Inna Oleksiivna
ORCID
Keywords соціально-емоційне навчання
social-emotional learning
психосоціальна підтримка
psychosocial support
підготовка майбутніх учителів іноземних мов
pre-service foreign language teachers’ training
оволодіння іноземною мовою
foreign language acquisition
якісне і цілісне навчання
quality holistic learning
Type Article
Date of Issue 2023
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/95250
Publisher Причорноморський науково-дослідний інститут економіки та інновацій
License Copyright not evaluated
Citation Коробова Ю. В., Зайцева І. О. Серцем до дитини: концептуалізація змісту фахової підготовки вчителів іноземної мови з урахуванням теорії соціально-емоційного навчання // Інноваційна педагогіка. 2023. Т. 1, № 64. С. 72–76. DOI: https://doi.org/10.32782/2663-6085/2023/64.1.14
Abstract У статті розглянуто проблему забезпечення психосоціальної підтримки учнів, яку можуть надати вчителі іноземної мови на уроці, та адаптації школярів до життя та навчання в Україні. У зв’язку з військовою агресію росії виникла необхідність готувати освітян, які здатні надавати таку підтримку школярам, мають знання про способи реагування дітей на стрес та психологічну травму, вплив цих чинників на їх поведінку та відношення до навчання, а також вміють застосовувати стратегії соціально-емоційного навчання під час проведення уроку іноземної мови. Тому мета даної статті полягає в обґрунтуванні необхідності інтеграції теоретичних та практичних аспектів соціально-емоційного навчання до фахового курсу методики навчання іноземних мов для підготовки майбутніх учителів. Проаналізовано тематичний модуль «Розуміння учнів та процесу учіння» типової програми з методики навчання англійської мови (освітнього ступень бакалавра), який присвячено ролі психологічних чинників під час навчання англійської мови, та в межах якого рекомендовано інтегрувати вивчення основ соціально-емоційного навчання. Охарактеризовано етапи створення навчальних програм для вивчення іноземної мови, роль психологічних чинників у ефективній організації зазначених етапів, а також рекомендації щодо варіювання характеристик моделей підготовки вчителів. Вказано, що етап оцінювання «об’єктивних» та «суб’єктивних» потреб учнів займає важливе місце серед етапів, яких необхідно дотримуватися під час створення навчального курсу. Оскільки зовнішні фактори, які впливають на організацію підготовки фахівців-освітян зазнали змін, необхідно їх враховувати під час оновлення змісту цієї підготовки. Розкрито сутність таких понять як базові принципи психосоціальної підтримки, компетентності та стратегії соціально-емоційного навчання. Наведено приклади завдань для розвитку компетенцій соціально-емоційного навчання на уроках англійської мови.
The article deals with the problems of providing psychosocial support by foreign language teachers in class and schoolchildren's adapting to life and study in Ukraine. Because of russia's military aggression, it is necessary to train educators who are able to provide such kind of support to their learners, who are aware of children’s reactions to stress and psychological trauma, the influence of these factors on their behavior and attitude to learning, and who are also able to implement strategies of social-emotional learning (SEL) during a foreign language lesson. Therefore, the purpose of this article is to substantiate the necessity of integrating theoretical and practical aspects of SEL into a professional course on foreign language teaching methods for pre-service teachers. The thematic module "Understanding Learners and Learning" of the core curriculum “English Language Teaching Methodology (Bachelor’s Level)” devoted to the role of psychological factors affecting foreign language acquisition is analyzed. It is recommended to consider integrating the study of SEL basics within this module. The stages of foreign language course development processes, the role of psychological factors in the effective organization of these stages, and recommendations for varying the characteristics of teacher training models are described. The assessment and evaluation of students' needs, which are divided into "objective" and "subjective" needs, is the first step among the stages that must be followed during a foreign language course development. It is emphasized that since the external factors influencing the pre-service teachers’ training have undergone changes, these factors must be taken into account when updating and conceptualizing the content of this training. The basic principles of psychosocial support, SEL competencies and strategies are defined. Some examples of tasks for the development of SEL competencies in English classes are given.
Appears in Collections: Наукові видання (ІФСК)

Views

Belgium Belgium
1
Singapore Singapore
29
Ukraine Ukraine
70
United States United States
13

Downloads

Indonesia Indonesia
1
Ukraine Ukraine
71
United States United States
28

Files

File Size Format Downloads
Korobova_inovatsiina_pedahohika.pdf 188,05 kB Adobe PDF 100

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.