Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/96300
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Strategies for learning pronunciation online: Serbian efl learners’ perspective
Other Titles Стратегії вивчення вимови онлайн: погляд слухачів сербської мови професійного спрямування
Authors Jerotijević-Tišma, D.
ORCID
Keywords стратегії навчання
англійська мова професійного спрямування
сербські студенти
дистанційне навчання
вимова
learner strategies
EFL
Serbian students
distance learning
pronunciation
Type Article
Date of Issue 2024
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/96300
Publisher Sumy State University
License Creative Commons Attribution - NonCommercial 4.0 International
Citation Jerotijević-Tišma Danica (2024). Strategies for Learning Pronunciation Online: Serbian Efl Learners’ Perspective. Philological Treatises, 16(1). https://www.doi.org/10.21272/Ftrk.2024.16(1)-6
Abstract Цифрові інструменти та навчальні онлайн-платформи пропонують широкі можливості для вивчення мови, проте, хоча багато з них зосереджені лише на практиці вимови, відчувається помітний брак досліджень, які б підтверджували їхню ефективність. У цій статті досліджуються погляди студентів, які вивчають сербську мову як іноземну, на можливі стратегії, що застосовуються для успішної вимовної практики онлайн. У заздалегідь розробленому опитуванні щодо стратегій онлайн-навчання з особливим акцентом на практику вимови взяли участь 105 студентів факультету філології та мистецтв Університету Крагуєваца, Сербія, які вивчають англійську мову на третьому курсі. Основним інструментом було опитування, що складалося з трьох частин: перша частина - демографічна інформація про вибірку, друга частина - твердження, пов'язані зі стратегіями навчання вимови офлайн, а третя частина зосереджувалася на стратегіях навчання вимови онлайн. Згідно з результатами, домінуючими стратегіями для практики вимови в очних класах є спрямованість на покращення окремих звуків та інтонації. Таким чином, як сегментарні, так і надсегментарні особливості включені в навчання вимови студентів. Що стосується стратегій навчання вимови онлайн, студенти віддають перевагу когнітивним та метакогнітивним стратегіям, тоді як соціальні стратегії не користуються популярністю серед сербських студентів, які вивчають англійську мову професійного спрямування. Загалом, для більшості запропонованих стратегій спостерігається відносно рівномірний розподіл відповідей по обидва боки шкали, що пояснюється специфічною професійною орієнтацією респондентів. Отримані результати підкреслюють важливі педагогічні наслідки не лише для вивчення англійської мови онлайн, але й для покращення вимовної практики в сербському контексті вивчення англійської мови професійного спрямування загалом.
Digital tools and online teaching platforms offer vast opportunities for language learning, yet, even though many indeed focus on pronunciation practice only, there seems to be a noticeable lack of research supporting their effectiveness. The current paper investigates Serbian EFL learners' views on the possible strategies employed for successful online pronunciation practice. A total of 105 tertiary-level English-major students at the Faculty of Philology and Arts, University of Kragujevac, Serbia, participated in the pre- designed survey concerning online learning strategies with a particular focus on pronunciation practice. The primary instrument was a questionnaire consisting of three parts: part one concerned with the demographic information on the sample, part two containing statements related to offline pronunciation learning strategies and part three focusing on online pronunciation learning strategies. Based on the results, dominant strategies for pronunciation practice in face-to-face classrooms are directed toward improving individual sounds and intonation. Thus, both segmental and suprasegmental features are incorporated in the students’ pronunciation instruction. When it comes to the pronunciation learning strategies online, students seem to prefer cognitive and metacognitive strategies, while social strategies seem to lack popularity among Serbian EFL students. In general, a relatively even distribution of responses was noted for both ends of the scale for the majority of proposed strategies which is explained by the specific professional orientation of the respondents. The findings underscore important pedagogical implications not only for learning English online, but for the improvement of pronunciation practice in the Serbian EFL context in general.
Appears in Collections: Філологічні трактати

Views

China China
1
Turkey Turkey
9
United States United States
31
Unknown Country Unknown Country
11

Downloads

China China
1
Turkey Turkey
1
United States United States
33
Unknown Country Unknown Country
1

Files

File Size Format Downloads
Jerotijević-Tišma_Ftrk_1_2024.pdf 688.43 kB Adobe PDF 36

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.