Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/96318
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Дві варіації на тему собору Святого Юрія у Львові (О. Новаківський – І. Калинець – М. Сосенко)
Other Titles Two variations on the topic of St. Yur’s Cathedral in Lviv (O. Novakivskyi – I. Kalynets – M. Sosenko)
Authors Савчук, Г.
ORCID
Keywords лірика
собор
живопис
архітектура
рецепція
інтермедіальність
lyric poetry
cathedral
painting
architecture
reception
intermediality
Type Article
Date of Issue 2024
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/96318
Publisher Сумський державний університет
License Creative Commons Attribution - NonCommercial 4.0 International
Citation Савчук Гр. (2024). Дві варіації на тему собору Святого Юрія у Львові (О. Новаківський – І. Калинець – М. Сосенко). Філологічнітрактати, 16(1). https://www.doi.org/10.21272/Ftrk.2024.16(1)-17
Abstract Мета статті – за допомогою порівняльного методу проаналізувати рецепцію Ігорем Калинцем картин львівських художників Олекси Новаківського “Юр. Поема світової війни” та Модеста Сосенка “Церква Св. Юра у Львові”. У картинах обох майстрів і їх сприйнятті Ігорем Калинцем (вірші “”Юр” О. Новаківського” та “”Юр” М. Сосенка”) є багато спільного. Погляд малярів стримить знизу вгору, вдалину, в перспективу, до чого спричинилося розташування будівель та кут обсервації. Все ж, узагальнюючи спостереження над варіаціями Ігоря Калинця на тему найвідомішої церкви Львівщині, слід відзначити переважання відмінного над спільним. Картина Олекси Новаківського викликала в поета роздуми, в яких домінують мотиви чистоти, устремління та непохитності, боротьби та перемоги, натомість картина Модеста Сосенка навіяла відчуття печалі, меланхолії, осінньої прозорості. Полотна львівських художників зображують один об’єкт з одного ракурсу, але в різних настроєвих тонах. Враховуючи поліваріантність художнього сприйняття митців, Ігор Калинець у своїх творах передає “враження від вражень”, які з’явилися в художників під час споглядання величної споруди, тому ці вірші містять ознаки імпресіонізму. З іншого боку, поет у віршах-екфразисах акумулює ідейно-художні здобутки одразу трьох видів мистецтва: живопису (зокрема, іконопису), літератури та архітектури. Взаємодія цих видів мистецтва може бути узагальненою на основі рецептивної “спадковості”, сказати б, передання рецептивної “естафети”: ікона Юрія Змієборця та архітектурний шедевр Собор святого Юра у Львові → рецепція собору Олексою Новаківським та Модестом Сосенком → картини Олекси Новаківського та Модеста Сосенка → рецепція картин Ігорем Калинцем → вірші “”Юр” О. Новаківського” та “”Юр” М. Сосенка” → рецепція віршів читачем. Якщо врахувати, що перші згадки про собор датовано ХІІІ століттям (щоправда, з того часу церква була знищена і відновлена), а рецепція аналізованих віршів триває в ХХІ столітті, то маємо рецептивну історію довжиною в вісім століть.
The purpose of the article is to analyse Ihor Kalynets’s reception of paintings by Lviv artists Oleksa Novakivskyi ‘Yur. The Poem of the World War’ and Modest Sosenko’s ‘St. Yur’s (George’s) Church in Lviv’. The paintings of both artists and their perception by Ihor Kalynets (poems «‘Yur’ by O. Novakivskyi» and «’Yur’ by M. Sosenko») have a lot in common. The painters’ gaze is directed from the bottom up, into the distance, into the future, which is due to the location of the buildings and the angle of observation. However, summarising the observations on Ihor Kalynets’s variations on the topic of the most famous church in Lviv, we should note the prevalence of the distinctive over the common. Oleksa Novakivskyi’s painting provoked the poet’s reflections, which are dominated by the motifs of purity, aspiration and steadfastness, struggle and victory, while Modest Sosenko’s painting evoked a sense of sadness, melancholy and autumnal transparency. The canvas of Lviv artists depict the same object from the same angle, but in different moods. Considering the multivariate artistic perception of the artists, in his works Ihor Kalynets conveys the ‘impression of impressions’ that the artists had while contemplating the majestic building, so these poems contain the features of impressionism. On the other hand, in his ekphrase poems, the poet accumulates the ideological and artistic achievements of three types of art at once: painting (in particular, iconography), literature and architecture. The interaction of these art forms can be summarized on the basis of receptive ‘heredity’, so to speak, the passing of a receptive ‘baton’: the icon of St. Yuriy (George) the Serpent and the architectural masterpiece St. Yur’s Cathedral in Lviv → reception of the cathedral by Oleksa Novakivskyi and Modest Sosenko → the paintings by Oleksa Novakivskyi and Modest Sosenko → reception of those paintings by Ihor Kalynets → the poems «‘Yur’ by O. Novakivskyi» and «’Yur’ by M. Sosenko» → the reader’s reception of the poems. If we take into account that the first mentioning of the cathedral dates back to the thirteenth century (though since then the church has been destroyed and rebuilt), and the reception of the analysed poems continues in the twenty-first century, we have a receptive history of eight centuries.
Appears in Collections: Філологічні трактати

Views

Unknown Country Unknown Country
1

Downloads

United States United States
1

Files

File Size Format Downloads
Savchuk_Ftrk_1_2024.pdf 514,56 kB Adobe PDF 1

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.