Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/96549
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Marketing management in blood service enterprises
Authors Khomenko, Liliia Mykolaivna  
Rymar, Yurii Volodymyrovych  
ORCID http://orcid.org/0000-0001-5690-1105
http://orcid.org/0009-0008-9488-6055
Keywords marketing management
blood service
marketing activities
management mechanism
donor
blood component
efficiency criteria
bibliometric analysis
маркетингове управління
служба крові
маркетингова діяльність
механізм управління
донор
компонент крові
критерії ефективності
бібілометричний аналіз
Type Article
Date of Issue 2024
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/96549
Publisher The Academic Research and Publishing UG
License Creative Commons Attribution 4.0 International License
Citation Khomenko, L., & Rymar, Y. (2024). Marketing management in blood service enterprises. Health Economics and Management Review, 5(1), 48-66. https://doi.org/10.61093/hem.2024.1-04
Abstract У службі крові обсяг зібраних компонентів крові залежить від наявності донорів. Високі вимоги потребують високої якості продукції (щодо безпеки тощо). Якість компонентів крові залежить від стану здоров'я донорів. Терміни зберігання компонентів крові обмежені і вимагають певних умов. Підприємства служби крові повинні розташовуватися в межах досяжності пацієнтів, і переважно у великих містах з великою кількістю населення. На якість і кількість зібраної крові впливає рівень захворюваності, що призводить до відведення донорів і збитків закладів служби крові. Отже, ефективність роботи центру крові багато в чому залежить від успішності маркетингових заходів: кількості донорів та рекрутингових кампаній. Водночас здача крові добровольцями можлива лише завдяки успішній та систематичній рекламі користі донорства для здоров’я. Підтримка належного стану здоров'я залежить від кампаній утримання та встановлення довгострокових відносин між центрами крові та донорами за допомогою прямого маркетингу. Заходи стимулювання збуту змушують людей вперше здавати кров і створюють стійку звичку щомісяця відвідувати центр крові. Найбезпечніша кров від звичайного донора, а маркетинг утримання допомагає перетворити основного донора на звичайного. У статті проведено бібліометричний аналіз робіт Web of Science за 1991-2023 рр., присвячених маркетингу на підприємствах служби крові. Аналіз довів деякі факти. По-перше, потребує додаткового вивчення тема функціонування служби крові (їх всього 304 роботи). По-друге, ми бачимо зростання дослідницького інтересу (32,5% від усіх робіт за 2019-2023 рр.) і майже удвічі більше щорічних цитувань з 2019 року. По-третє, лідують учені зі США, Німеччини, Австралії, Англії, Франції та Іспанії за кількістю досліджень. У статті узагальнено проблеми служби крові України. Їх можна вирішити за допомогою маркетингового управління (безпекова, управлінська, інформаційна, економічна детермінанти). У статті визначено цілі та завдання, основні етапи та принципи управління маркетингом для підприємств служби крові. Розроблено систему з 20 критеріїв оцінки ефективності заходів маркетингового менеджменту на підприємствах служби крові. Результати дослідження складають основу загального уявлення про управління маркетингом на підприємствах служби крові.
In blood service, the volume of collected blood components depends on availability of donors. High demands require high product quality (safety, etc.). Blood component quality depends on the state of donors health. Storage periods of blood components are limited and require certain conditions. Blood service enterprises should be located within the reach of patients, and mostly in big cities with a large population. The quality and quantity of collected blood are affected by the level of morbidity, which leads to the withdrawal of donors and losses to blood service enterprises. Consequently, the blood centre performance largely depends on success of marketing activities: number of donors and recruitment campaigns. Simultaneously, blood donation by volunteers is possible only thanks to successful and systematic advertising about the benefits of donation for health. Maintenance of a suitable health state depends on retention campaigns and establishment of long-term relations between blood centres and donors via direct marketing. Sales promotion measures force people to donate blood for the first time and make it a stable habit to visit a blood centre every month. The safest blood is from a regular donor, and retention marketing helps convert a primary donor into a regular one. The article carries out a bibliometric analysis of Web of Science works for 1991-2023 that are devoted to marketing at blood service enterprises. The analysis proved some facts. Firstly, the blood service topic requires studing further (there are only 304 works). Secondly, we see a growth of research interest (32.5% of all works for 2019-2023) and an almost double increase in annual citations from 2019. Thirdly, scientists from the United States, Germany, Australia, England, France, and Spain lead in such studies. The article summarises problems of the Ukrainian blood service. They can be solved with marketing management (safety, managerial, informational, economic). The paper defines goals and objectives, main stages and principles of marketing management for blood service enterprises. A system of 20 criteria for evaluating the efficiency of marketing management measures at blood service enterprises has been developed. The research results form a basis for the general idea of marketing management in blood service enterprises.
Appears in Collections: Наукові видання (ННІ БіЕМ)

Views

Downloads

Files

File Size Format Downloads
Khomenko_Marketing_management_in_blood_service.pdf 878.73 kB Adobe PDF 0

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.