Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/96849
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Розробка веб-орієнтованої системи продажу товарів за бізнес-моделлю дропшипінгу
Authors Hrytsenko, Kostiantyn Hryhorovych  
В'юннік, А.О.
Гриценко, А.К.
ORCID http://orcid.org/0000-0002-7855-691X
Keywords електронна комерція
e-commerce
дропшиппінг
dropshipping
веб-орієнтована система
web-based system
моделювання бізнес-процесів
business process modeling
Type Article
Date of Issue 2023
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/96849
Publisher Західноукраїнський національний університет
License Creative Commons Attribution 4.0 International License
Citation Гриценко К., В’юннік А., Гриценко А. Розробка веб-орієнтованої системи продажу товарів за бізнес-моделлю дропшиппінгу. Економічний аналіз. 2023. Том 33. № 1. С. 73-82. DOI: ttps://doi.org/10.35774/econa2023.01.073.
Abstract Дропшиппінг відноситься до сфери електронної комерції, що змінила життя людей та продовжує дивувати їх багатьма можливостями, які вона пропонує з точки зору зручності, простоти, економії часу як для клієнтів, так і для підприємців. Дропшиппінг є однією з найпопулярніших бізнес-моделей, що використовуються компаніями електронної комерції. Для функціонування бізнесу дропшиппером забезпечується лише електронна вітрина та онлайн-обслуговування клієнтів. Актуальність теми дослідження обумовлено тим, що комунікаційно-інформаційні технології відіграють важливу роль у діяльності будь-якого підприємства, особливо в сфері дропшиппінгу. Це створює нові можливості для розвитку та оптимізації бізнесу, сприяє розширенню ринку збуту, покращенню продуктивності праці, ефективному використанню ресурсів, підвищенню якості управління бізнесом і надання послуг. У роботі досліджено сутність функціонування бізнесу у сфері дропшиппінгу. Наведено основні переваги та недоліки бізнес-моделі дропшиппінгу. Розглянуто такі варіанти онлайн-каналів продажу в бізнес-моделі дропшиппінгу, як загальні ринки, канали соціальних мереж і власний веб-сайт, їх переваги та недоліки. Обґрунтовано необхідність розробки та впровадження веб-орієнтованої системи продажу товарів для автоматизації діяльності підприємств даної сфери. На етапі проєктування веб-орієнтованої системи продажу товарів побудовано моделі бізнес-процесів продажу товарів за бізнес-моделлю дропшиппінгу у вигляді функціональної моделі IDEF0 та її декомпозиції, структурну та структурно-функціональні схеми веб-орієнтованої системи продажу товарів, блок-схему алгоритму роботи. Веб-орієнтовану систему продажу товарів представлено у вигляді каталогу – ресурсу, на якому розміщено весь асортимент пропонованої дропшиппером продукції у вигляді списку із детальним описом окремих продуктів. Обгрунтовано необхідність використання CRM-системи у складі серверної частини веб-орієнтованої системи для автоматизації управління відносинами з клієнтами. Переваги CRM системи проявляються у збільшенні обсягів продажів і зниженні вартості залучення клієнтів.
Dropshipping refers to the field of e-commerce that has changed people's lives and continues to amaze them with the many possibilities it offers in terms of convenience, simplicity, time-saving for both customers and entrepreneurs. Dropshipping is one of the most popular business models used by e-commerce companies. For the operation of the business, the dropshipper provides only an electronic storefront and online customer service. The relevance of the research topic is due to the fact that communication and information technologies play an important role in the activity of any enterprise, especially in the field of dropshipping. This creates new opportunities for business development and optimization, contributes to expanding the sales market, improving labor productivity, effective use of resources, and improving the quality of business management and service provision. The work examines the essence of business operation in the field of dropshipping. The main advantages and disadvantages of the dropshipping business model are given. Options for online sales channels in the dropshipping business model, such as general markets, social media channels, and your own website, are discussed, along with their advantages and disadvantages. The need to develop and implement a web-oriented system for the sale of goods to automate the activities of enterprises in this field is substantiated. At the stage of designing a web-based system for the sale of goods, models of the business processes of the system for the sale of goods based on the business model of dropshipping were built in the form of a functional IDEF0 model and its decomposition. Structural and structural-functional diagrams of a web-oriented system for the sale of goods, a block diagram of the work algorithm was built. The web-oriented system for selling goods is presented in the form of a catalog – a resource on which all the products offered by the dropshipper are placed in the form of a list with a detailed description of the products. The necessity of using the CRM system as part of the server-end of the web-oriented system for automating the management of relations with customers is substantiated. The advantages of the CRM system are manifested in an increase in sales and a decrease in the cost of attracting customers.
Appears in Collections: Наукові видання (ННІ БіЕМ)

Views

Downloads

Files

File Size Format Downloads
Hrytsenko_dropshipping.pdf 1.04 MB Adobe PDF 0

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.