Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/97069
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Innovative management strategies of higher education institutions of digital transformation
Other Titles Іноваційні стратегії управління ЗВО в умовах цифрової трансформації
Authors Matvieieva, Yuliia Anatoliivna  
Rybalchenko, Svitlana Mykolaivna  
Bohdan, E.
Peresadko, Ihor Oleksiiovych  
ORCID http://orcid.org/0000-0002-3082-5551
http://orcid.org/0000-0002-3971-9069
http://orcid.org/0009-0003-9756-5074
Keywords інноваційні стратегії управління
інформатизація
менеджмент освіти
освітні інновації
технологічні тренди
цифрові рішення
цифрова трансформація
innovative management strategies
digital solutions
education management
educational innovations
informatization
technological trends
digital transformation
Type Article
Date of Issue 2024
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/97069
Publisher Sumy State University
License Creative Commons Attribution 4.0 International License
Citation Matvieieva, Yu., Rybalchenko, S., Bohdan, E. & Peresadko, I. (2024). Innovative management strategies of higher education institutions of digital transformation. Economic Sustainability and Business Practices, 1(1), 17-28. https://doi.org/10.21272/1817-9215.2024.3-03
Abstract Останні роки принесли значні зміни в освітній сектор, що стають реакцією на швідкі зміни зовнішнього середовищі закладів освіти. Ці зміни пов’язані з постійним активним розвитком технологій та підходів до системи та форм навчання. Дослідження в даній галузі сприяють розумінню та розробці стратегій, які допомагають вищим навчальним закладам ефективно адаптуватися до сучасних освітніх викликів, та зберігати високий рівень конкурентоспроможності. Метою цієї роботи є глибокий аналіз та дослідження наукових праць, присвячених формуванню і реалізації стратегій розвитку закладів вищої освіти. Особлива увага приділяється визначенню ключових елементів стратегічного управління, які забезпечують впровадження найкращих світових практик у національну систему менеджменту освіти. Мета включає вивчення адаптаційних механізмів, що дозволяють закладам вищої освіти ефективно реагувати на глобальні зміни та зберігати конкурентоспроможність у контексті швидкої цифровізації та інтернаціоналізації освітнього процесу. Також важливим аспектом є дослідження того, як інтеграція міжнародних освітніх практик сприяє покращенню якості освітніх послуг і управлінських рішень на рівні українських університетів. Відповідно до поставленої мети вирішено такі основні завдання: досліджено структурно-логічну сутність поняття «стратегічне управління освітньою діяльністю»; проведено аналіз наукових публіувцій за визначеною тематикою; проаналізовано поточний стан ринку освітніх послуг; встановлено пріорітені напрямки розвитку та вдосконалення підходів до розробки і впровадження інноваційних стратегій в освітній сфері; досліджено досвід використання технологічних інновацій в контексті стратегічного управління освітньою діяльністю. Під час дослідження були використані методи та інструменти: абстрактно-логічний і системноструктурний аналіз - при визначенні сутності поняття «стратегічне управління освітньою діяльністю»; інструментарій БД Scopus® - при дослідженні актуальності обраної тематики та визначенні зацікавлених країн та науковців у тематиці, що вивчається; програмне забезпечення VOSviewer (версія 1.6.16) - при кластеризації даних, яка допомагає визначити найбільш релевантні ключові слова та відфільтрувати менш пріоритетні; Google trends-аналіз - при визначенні найбільш популярного рівня освітнього простору серед громадськості.
Recent years have brought significant changes to the educational sector, which are a reaction to rapid changes in the external environment of educational institutions. These changes are associated with the constant active development of technologies and approaches to the system and forms of education. Research in this field contributes to the understanding and development of strategies that help higher education institutions to effectively adapt to modern educational challenges and maintain a high level of competitiveness. The purpose of this work is an in-depth analysis and research of scientific works devoted to the formation and implementation of strategies for the development of higher education institutions. Particular attention is paid to the identification of key elements of strategic management, which ensure the introduction of the best global practices into the national education management system. The goal includes the study of adaptation mechanisms that allow higher education institutions to effectively respond to global changes and maintain competitiveness in the context of rapid digitalization and internationalization of the educational process. Also, an important aspect is the study of how the integration of international educational practices contributes to the improvement of the quality of educational services and management decisions at the level of Ukrainian universities. In accordance with the set goal, the following main tasks were solved: the structural and logical essence of the concept of "strategic management of educational activity" was investigated; an analysis of scientific publications on a specific topic was carried out; the current state of the educational services market was analyzed; prioritized areas of development and improvement of approaches to the development and implementation of innovative strategies in the educational sphere have been established; the experience of using technological innovations in the context of strategic management of educational activities is investigated. Methods and tools were used during the research: abstract-logical and systemic-structural analysis - when determining the essence of the concept of "strategic management of educational activity"; Scopus® database tools - when researching the relevance of the chosen topic and identifying interested countries and scientists in the topic being studied; VOSviewer software (version 1.6.16) - in data clustering, which helps to identify the most relevant keywords and filter out less priority ones; Google trends analysis - when determining the most popular level of educational space among the public.
Appears in Collections: Economic sustainability and business practices (ES&BP) / Економічна стійкість та бізнес практики

Views

Downloads

Files

File Size Format Downloads
Matvieieva_ES&BP_1_2024.pdf 738.51 kB Adobe PDF 0

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.