Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/99013
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title The impact of digital transformation on higher education in the context of the socio-economic crisis in Ukraine
Other Titles Вплив цифрової трансформації на вищу освіту в умовах соціально-економічної кризи в Україні
Authors Prykhodko, Anna Yuriivna  
Hrytsenko, Larysa Leonidivna  
Pokhylko, Svitlana Vasylivna  
Zhelizniak, R.
Hryhorash, О.
Rudevska, V.
ORCID http://orcid.org/0000-0002-1599-1324
http://orcid.org/0000-0003-3903-6716
http://orcid.org/0000-0001-5739-2795
Keywords transformation of economic processes
economic impact of digitalization
transformation of higher education
socio-economic crisis
digital technologies
bibliometric analysis
трансформація економічних процесів
економічний вплив цифровізації
трансформація вищої освіти
соціально-економічна криза
цифрові технології
бібліометричний аналіз
Type Article
Date of Issue 2025
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/99013
Publisher ТОВ «ФІНТЕХАЛЬЯНС»
License Creative Commons Attribution 4.0 International License
Citation Prykhodko, A., Hrytsenko, L., Pokhylko, S., Zhelizniak, R., Hryhorash, O., & Rudevska, V. (2025). THE IMPACT OF DIGITAL TRANSFORMATION ON HIGHER EDUCATION IN THE CONTEXT OF THE SOCIO-ECONOMIC CRISIS IN UKRAINE. Financial and Credit Activity Problems of Theory and Practice, 2(61), 529–543. https://doi.org/10.55643/fcaptp.2.61.2025.4769.
Abstract This article examines the impact of digital transformation on economic processes in the higher education system in Ukraine. The process of digital transformation in higher education in Ukraine, which has been significantly intensified by the full-scale war, is accompanied by a number of economic effects that confirm its potential as a tool for stabilization and development in the context of the socio-economic crisis. The study aims to analyze and structure research trends related to the digital transformation of the higher education system in Ukraine using a bibliometric approach and to show the impact of their application on the economy. For this purpose, we used the VOSviewer software to assess academic publications in the Scopus database, allowing us to study and visualize the relationships between key terms in this field. Additionally, Google Trends was used to assess the popularity of key search queries, providing insights into public interest in the topic. The analysis is based on scientific publications indexed in Scopus. The analysis highlights a significant increase in scientific interest in the digital transformation of economic processes in universities in recent years worldwide. The research shows that Ukraine is a leader in the number of publications dedicated to digital technologies for education in wartime economies. The challenges faced by universities, starting from the COVID-19 pandemic and followed by the war, have significantly contributed to this increase in academic attention to improving the efficiency of higher education delivery. The data obtained indicates that, despite the current situation, Ukraine continues to implement digital transformation mechanisms at both the state and private institutional levels. This study lays the groundwork for future research on the digital transformation of education during crises and post-war economic recovery.
У статті розглянуто вплив цифрової трансформації на економічні процеси в системі вищої освіти України. Процес цифрової трансформації вищої освіти в Україні, значно активізований повномасштабною війною, супроводжується рядом економічних ефектів, які підтверджують її потенціал як інструмента стабілізації та розвитку в умовах соціально-економічної кризи. Ця робота має на меті проаналізувати та структурувати дослідницькі тенденції, пов’язані з цифровою трансформацією системи вищої освіти в Україні, використовуючи бібліометричний підхід, і показати вплив їх застосування на економіку. З цією метою було використано програмне забезпечення VOSviewer для оцінки академічних публікацій у базі даних Scopus, що дозволило вивчити й візуалізувати взаємозв’язки між ключовими термінами в цій галузі. Крім того, Google Trends використано для оцінки популярності ключових пошукових запитів, що дало розуміння суспільного інтересу до теми. Аналіз базується на наукових публікаціях, індексованих у базі даних Scopus. Аналіз підкреслює значне зростання наукового інтересу до цифрової трансформації економічних процесів в університетах у всьому світі за останні роки. Дослідження показує, що Україна є лідером за кількістю публікацій, присвячених цифровим технологіям навчання в економіках воєнного часу. Виклики, з якими зіткнулися університети, починаючи з пандемії COVID-19 і закінчивши війною, значною мірою сприяли зростанню уваги науковців до підвищення ефективності надання вищої освіти. Отримані дані свідчать про те, що, незважаючи на поточну ситуацію, Україна продовжує впроваджувати механізми цифрової трансформації й на державному, і на приватному інституційному рівні. Це дослідження закладає основу для майбутніх досліджень цифрової трансформації освіти під час кризи та післявоєнного економічного відновлення.
Appears in Collections: Наукові видання (ННІ БіЕМ)

Views

Unknown Country Unknown Country
2

Downloads

Files

File Size Format Downloads
Prykhodko_bibliometric_analysis.pdf 475.21 kB Adobe PDF 0

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.