Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/99350
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Методичні аспекти реалізації принципу історизму у навчанні фізики в базовій школі |
Authors |
Голіцин, З. І.
|
ORCID | |
Keywords |
навчання фізики історицизм |
Type | Bachelous Paper |
Speciality | 014 - Середня освіта |
Date of Issue | 2025 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/99350 |
Publisher | Сумський державний університет |
License | Copyright not evaluated |
Citation | Голіцин З. І. Методичні аспекти реалізації принципу історизму у навчанні фізики в базовій школі : робота на здобуття кваліфікаційного ступеня бакалавра : спец. 014 – середня освіта (фізика) / наук. кер. О. О. Пасько. Суми : Сумський державний університет, 2025. 84 с. |
Abstract |
Актуальність обраної теми зумовлена низкою важливих проблем. По-перше,
результати міжнародних досліджень якості освіти (PISA, TIMSS), які показують
недостатній рівень природничо-наукової грамотності українських школярів, їх
нездатність застосовувати наукові знання в реальних життєвих ситуаціях.
Використання принципу історизму може сприяти подоланню цих недоліків
шляхом формування глибшого розуміння природи науки та її ролі в житті людини і
суспільства.
Мета кваліфікаційної роботи полягає в розробці та науковому обґрунтуванні
методичних рекомендацій щодо реалізації принципу історизму у навчанні фізики в
базовій школі.
Під час виконання роботи були використані такі теоретичні методи, як аналіз
психолого-педагогічної, науково-методичної та історико-наукової літератури з
проблеми дослідження з метою вивчення стану розробленості питань реалізації
принципу історизму в навчанні фізики; систематизація і узагальнення теоретичних
положень для визначення засад використання історичного матеріалу в освітньому
процесі; моделювання навчального процесу для розробки методичних прийомів
реалізації принципу історизму; порівняльний аналіз різних підходів до
використання історичного матеріалу в навчанні природничих дисциплін. А також
емпіричні методи, такі як: спостереження навчально-виховного процесу з фізики
для вивчення особливостей використання історичного матеріалу вчителями;
анкетування учнів і вчителів з метою з'ясування ставлення до історичного
компоненту в навчанні фізики та виявлення проблем у його використанні; бесіди з
педагогами для виявлення перешкод та труднощів у реалізації принципу історизму;
контент-аналіз навчальних програм і підручників з фізики щодо представленості
історичного матеріалу; педагогічний експеримент для перевірки ефективності
розроблених методичних рекомендацій; тестування для вимірювання рівня знань
учнів і сформованості їх уявлень про науку. Та статистичні: методи математичної6
статистики для обробки експериментальних даних, визначення статистичної
значущості отриманих результатів, порівняння показників експериментальних і
контрольних груп.
У результаті проведеного дослідження теоретичних і практичних аспектів
реалізації принципу історизму у навчанні фізики в базовій школі було
підтверджено, що принцип історизму є важливим дидактичним принципом
навчання фізики, який сприяє формуванню наукового світогляду учнів та
розумінню природи наукового знання. Встановлено, що історичний матеріал має
високий мотиваційний потенціал, особливо при врахуванні вікових особливостей
учнів базової школи. Проведений аналіз показав недостатню реалізацію принципу
історизму в сучасній українській школі. Навчальна програма з фізики містить лише
загальні рекомендації без конкретизації змісту та методів.
Результати дослідження впроваджені у навчальний процес закладів загальної
середньої освіти Сумської області та можуть бути рекомендовані для широкого
використання у вітчизняній системі освіти. |
Appears in Collections: |
Кваліфікаційні роботи здобувачів вищої освіти (ЕлІТ) |
Views
Downloads
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Golitsin_bac_rob.pdf | 659.62 kB | Adobe PDF | 0 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.