Наукові видання (ІФСК)
Permanent URI for this collectionhttps://devessuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/116
Browse
12 results
Search Results
Item Developing Soft Skills in Ukrainian Higher Education: Challenges and ESP Integration Strategies(University of Constanța, 2025) Таценко, Наталія Віталіївна; Tatsenko, Nataliia Vitaliivna; Коробова, Юлія Володимирівна; Korobova, Yuliia VolodymyrivnaУ відповідь на поточні соціально-економічні зміни, українські університети прагнуть подолати розрив між якісною освітою та ринком праці. Зі зростанням попиту на кваліфікованих випускників, ЗВО інтегрують м’які навички (soft skills) у свої навчальні програми, щоб задовольнити потреби ринку праці. Автори надають описовий аналіз визначень та характеристик м’яких навичок, а також шляхів їх розвитку для підвищення працевлаштування випускників у певних контекстах вищої освіти. Хоча українські випускники демонструють сильні сторони в комунікації та адаптивності, існує помітний дефіцит таких навичок, як вирішення проблем, управління стресом та критичне мислення. Стаття зосереджена на проблемах в політиці вищої освіти України, інноваційних змінах у навчальних програмах (наприклад, розробка портфоліо, спільні проєкти) та стратегіях розвитку soft skills на заняттях з англійської мови для спеціальних цілей, які можна впровадити в академічне середовище на національному рівні, щоб забезпечити студентів цими важливими навичками. Дослідження теоретично обґрунтоване та окреслює концептуальні рекомендації щодо модернізації української системи професійної підготовки відповідно до європейських стандартів.Item Впровадження штучного інтелекту у філологічну освіту в ЗВО: перекладознавчий аспект(Видавнича група «Наукові перспективи» Християнська академія педагогічних наук України, 2025) Ляшенко, Ірина Володимирівна; Liashenko, Iryna Volodymyrivna; Румянцева, О.А.; Цимбал, Н.А.Попри стрімкий розвиток штучного інтелекту (ШІ) та його інтеграцію в освітні і перекладацькі практики, досі відсутня цілісна теоретико-методологічна рамка для вивчення впливу ШІ на перекладознавчі дослідження та викладання перекладу в закладах вищої освіти, особливо в контексті спеціалізації В11.041 «Германські мови та літератури (переклад включно)». Сучасний освітній та професійний ландшафт перекладу стрімко трансформується під впливом генеративного ШІ, великих мовних моделей (LLM) та автоматизованих систем машинного перекладу. Це вимагає фундаментального переосмислення традиційних перекладознавчих парадигм і підходів до навчання перекладу, що забезпечить академічну та ринкову відповідність підготовки магістрів-філологів.Item Role repertoire of the family discourse participants in a situation of frank communication: symmetric and asymmetric relations(Kauno Technologijos Universitetas, 2025) Бровкіна, Оксана Володимирівна; Brovkina, Oksana Volodymyrivna; Баранова, Світлана Володимирівна; Baranova, Svitlana VolodymyrivnaУ статті розглядається комунікативна ситуація відвертого спілкування в англомовному родинному дискурсі з точки зору рольового репертуару його учасників. Рольовий репертуар та конфігурації інтерактантів англомовного родинного дискурсу «ЧОЛОВІК-ДРУЖИНА» впливає на вибір комунікативних стратегій і тактик, а класифікація ролей розглядається з позиції симетричних/асиметричних відносин мовців. Тактики самосхвалення, перевантаження сприймаючого інформацією, гра на почуттях, самовираження та використання лестощів втілюють стратегію відвертості. Родинне спілкування досліджується на матеріалі англомовного дискурсу, який представлений творами художньої літератури, із залученням загальнонаукових, структурно-семантичних, прагма-семантичних, дискурсивних та кількісних методів.Item Маніпулятивний потенціал військової лексики у сучасному медіадискурсі (перекладацький аспект)(Baltija Publishing, 2025) Бровкіна, Оксана Володимирівна; Brovkina, Oksana Volodymyrivna; Ракітіна, О.В.Стаття досліджує використання військової лексики у сучасному медіадискурсі, зокрема її роль у формуванні суспільної думки та емоційного сприйняття інформації. Особливу увагу приділено маніпулятивному потенціалу мови, зокрема використанню евфемізмів, поляризованої лексики, метафор та фреймінгу для зміни контексту новин. Дослідження базується на аналізі текстів українських медіа, зокрема матеріалів телеграм-каналу «Суспільне Суми». Виявлено, що військова термінологія не лише виконує інформаційну функцію, а й має значний емоційний та ідеологічний вплив. Окремо розглянуто труднощі перекладу військової лексики у міжнародних медіа, які виникають через культурні та політичні відмінності. Результати дослідження підтверджують, що мова є важливим інструментом впливу, здатним як консолідувати суспільство, так і викликати його поляризацію.Item Переклад медіатекстів: поліпарадигмальний підхід до мовленнєвої маніпуляції(Видавничий дім «Гельветика», 2025) Бровкіна, Оксана Володимирівна; Brovkina, Oksana Volodymyrivna; Кондратенко, К.В.У статті досліджуються особливості перекладу медіатекстів із застосуванням поліпарадигмального підходу до мовленнєвого маніпулювання. Медіадискурс розглядається як складне і багатовимірне явище, що поєднує у собі як власне текст, так і ширший комунікативний контекст. Цей контекст формується різними ментальними, соціальними та культурними чинниками, які впливають як на створення, так і на сприйняття тексту. У поданому дослідженні розглядаються механізми мовленнєвого маніпулювання, зосереджуючи увагу на їхній реалізації на різних рівнях мови: лексичному, синтаксичному та прагматичному. Ключові прийоми маніпуляції, такі як зміна перехідності, використання активного і пасивного стану, зміна порядку слів, адаптація ідіоматичних виразів і метафор, визначаються як ключові стратегії для досягнення бажаного маніпулятивного ефекту в перекладі.Item Best Practices of SEL from U.S. Schools: Insights for English Language Teachers in Ukraine(Запорізький національний університет, 2024) Коробова, Юлія Володимирівна; Korobova, Yuliia Volodymyrivna; Козлова, В.В.У статті розглянуто ефективні освітні політики та інноваційні практики інтеграції соціально-емоційного навчання (СЕН) в академічне середовище, які можуть бути запроваджені в українській шкільній системі та використані вчителями англійської мови для підтримки благополуччя своїх учнів. Імплементація СЕН у шкільну освіту США є центром уваги педагогів, дослідників і політиків. СЕН спрямоване на розвиток самосвідомості, соціальних навичок та емоційного благополуччя паралельно з академічним розвитком. Стратегії СЕН включають створення інклюзивного середовища, фокусування на розвитку соціально-емоційних компетентностей та інтеграцію СЕН в академічні завдання через кооперативне навчання та рефлексивні вправи. Освітні організації та програми (ініціатива ASCD Whole Child, NCELA, Harmony Academy), охоплюючи здоров’я, безпеку, залучення та готовність до життя учнів поза школою, пропонують практичні інструменти для впровадження СЕН у різноманітних контекстах. Дослідження підкреслює роль СЕН у покращенні академічної успішності та емоційної стійкості. Під час пандемії COVID-19 рекомендації щодо застосування СЕН стали життєво важливими інструментами для розв’язання освітніх завдань. Федеральні ініціативи та освітні організації (CASEL) підтримали широке впровадження СЕН. Під час навчання англійської мови інтегрування СЕН забезпечується попереднім вивченням ключової лексики для формування впевненості, використанням візуальних засобів для підтримки розуміння та рефлексивною діяльністю (ведення щоденника). Створення спільної розповіді й завдання «Питання дня» сприяють самовираженню, емпатії та соціальній обізнаності. Щоденні перевірки емоційного стану учнів, практика вдячності та спільні проєкти спрямовані на розвиток у школярів емоційного інтелекту і навичок відповідального прийняття рішень. Українська шкільна система потребує всебічної підтримки, інтеграції найкращих світових практик та національних змін у ставленні до пріоритетності психічного здоров’я дітей, що є колективною відповідальністю суспільства за стабільне майбутнє нації.Item Квест-технології в професійній орієнтації школярів: аналіз практичного кейсу(Національний авіаційний університет, 2024) Прокопенко, Антоніна Вадимівна; Prokopenko, Antonina Vadymivna; Зінченко, Анна Володимирівна; Zinchenko, Anna VolodymyrivnaСтаття присвячена інноваціям у сфері організації сучасної професійної орієнтації школярів. Автори зазначають, що нові розробки у сфері залучення інтерактивних технологій в освіті більшою мірою екстраполюються з інших сфер соціального життя. Метою статті є вивчення квест-технології та аналіз практики її імплементації у професійну орієнтацію школярів. Автори статті оглядають мету професійної орієнтації з апеляцією до потреб сучасного українського ринка праці. У статті уточнюється різниця понять “квест”, “освітній квест” і “профорієнтаційний квест”. Дослідниці визначають мету профорієнтаційного квесту, яка включає в себе цілі загального й спеціалізованого спектрів. У статті використано такі методи дослідження як теоретичні (аналіз психолого-педагогічної та методичної літератури за темою дослідження, інтерпретація, узагальнення досвіду педагогічної діяльності) та емпіричні (обсерваційні, інтерактивні та експериментальна апробація розробленого квесту). Результати проведеного дослідження показують, що особливо продуктивною технологією, яка відповідає сучасним вимогам профорієнтаційної діяльності зі школярами є інтерактивна гра – профорієнтаційний квест. У дослідженні профорієнтаційний квест тлумачиться як форма профорієнтаційної роботи, що сприяє формуванню складних психологічних новоутворень особистості та емоційно-вольової сфери, а її зміст, тобто виконання проблемно-пошукових завдань за допомогою ігрової технології, слугує основою формування в особистості необхідних знань про професійний ринок загалом та конкретну професійну сферу зокрема. Розроблений і реалізований на базі Сумського державного університету (СумДУ) профорієнтаційний квест “Абітурієнт і легенда Істинного Факультету Світових Ключів” описується у цій статті, а саме його структура, учасники, етапи проведення, позитивні аспекти та значення. У висновку узагальнюються результати проведеного дослідження, постулюється теза про те, що у профорієнтаційному квесті реалізується триєдність функцій навчання: навчально-пізнавальна, розвиваюча, виховна та втілюється четверта – профорієнтаційна.Item Освітній фронт в Україні: між якістю та безпекою(Research Europe, 2024) Мальована, Нiна Володимирiвна; Malovana, Nina Volodymyrivna; Руденко, Наталія Володимирівна; Rudenko, Nataliia VolodymyrivnaСучасна освітня система в Україні опинилася в умовах безпрецедентних викликів, пов’язаних із військовою агресією та пандемією. Безпека та якість освіти стали ключовими пріоритетами для освітніх закладів та державних інституцій. Забезпечення ефективного навчального процесу, одночасно створюючи безпечні умови для учнів та вчителів, стало основним завданням для керівників освітніх закладів та урядових структур.Item Lexical and stylistic derivation in mass media discourse(Redfame Publishing, 2023) Баранова, Світлана Володимирівна; Baranova, Svitlana Volodymyrivna; Кобякова, Ірина Карпівна; Kobiakova, Iryna Karpivna; Бровкіна, Оксана Володимирівна; Brovkina, Oksana VolodymyrivnaThe article deals with the mass media discourse that covers different economic, social, and political aspects of everyday life and such global issues as sustainable development goals. The purpose of the research is to study cases of lexical and stylistic derivation in the mass media discourse. The latter is regarded as a written, monological, informative political discourse indicating society’s language culture. The article identifies the ways of word-building employed in the analyzed discourse and suggests the classification of derived units. Besides, the stylistic properties of the mass media discourse are pointed out. The meanings and functions of the secondary nomination units as units of stylistic derivation (metaphors, metonymies, periphrases, epithets, irony) in the context are described. Renomination by similarity, contiguity and contrast is mentioned. Figures of combination (oxymoron, antithesis, simile) are analyzed in the article. The stylistic potential of phraseology is also considered. The work relies on the recent linguistic research of discourse as a communicative-pragmatic pattern of speech behavior, a complex combination of the process and result, and a coherent text with pragmatic, sociocultural, psychological, and extralinguistic factors. The conclusions are based on English and Ukrainian media, their linguistic and expressive markers.Item Design Activity of Managers of the Socio-Cultural Sphere: Organization of a Virtual Art Exhibition(Kyiv National University of Culture and Arts, 2023) Бойко, Ольга Петрівна; Boiko, Olha Petrivna; Туляков, Олег Олегович; Tuliakov, Oleh Olehovych; Повалій, Тетяна Леонідівна; Povalii, Tetiana Leonidivna; Отрощенко, Лариса Степанівна; Otroshchenko, Larysa Stepanivna; Zhylenko, E.Художня виставкова діяльність у віртуальному інформаційному середовищі адаптувала свої традиційні послуги до нових умов суспільного розвитку. Це пов'язано з тим, що потреба людей у споживанні мистецького продукту стає все більш актуальною, адже єднання українського народу через культуру є рушійною силою, яка демонструє унікальність наших традицій та піднімає патріотичний дух через культуру. Крім того, підготовка менеджерів соціокультурної діяльності передбачає навчання студентів навичкам дизайн-діяльності з організації віртуальної художньої виставки. Мета і методи дослідження: висвітлити особливості проектної діяльності з організації віртуальної художньої виставки, визначити та обґрунтувати основні етапи її реалізації. Методами дослідження є аналіз культурологічної, мистецтвознавчої, філософської літератури, теоретичне узагальнення та синтез. Додатково використано методи "дерева проблем" та "дерева цілей". Результати. Результати проведеного дослідження дозволяють визначити важливість практичного застосування проектної діяльності у професійній підготовці майбутніх менеджерів соціокультурної діяльності. Висновки. Окреслено стратегію організації віртуальної художньої виставки. Встановлено, що стратегічне планування складається з декількох взаємопов'язаних етапів: постановка цілей, визначення стратегій і заходів, передбачення послідовності дій, організація виконання запланованих завдань, облік, контроль і аналіз.