Наукові видання (ІФСК)

Permanent URI for this collectionhttps://devessuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/116

Browse

Search Results

Now showing 1 - 10 of 57
  • Item
    Surveillance capitalism and the new media economy: advertising, power and data
    (Sumy State University, 2025) Гладченко, Оксана Робертівна; Hladchenko, Oksana Robertivna; Hlushakova, O.
    У цій статті досліджується еволюція та наслідки наглядового капіталізму в контексті цифрової економіки з акцентом на Україні. Дослідження аналізує, як особисті дані витягуються, перетворюються в товар і використовуються для прогнозування та зміни поведінки користувачів. Він підкреслює конвергенцію медіа, маркетингу та технологічних платформ, які сприяють цій економічній логіці. Через приклади українських компаній, таких як Rozetka, YouScan і Київстар, стаття демонструє, як місцеві компанії не тільки зазнають впливу, але й активно сприяють глобальній експансії стежачого капіталізму.
  • Item
    Enhancing English language learning through cognitive strategies at Sumy State University
    (Державний Університет "Київський авіаційний університет", 2025) Отрощенко, Лариса Степанівна; Otroshchenko, Larysa Stepanivna; Konovalenko, D.O.
    У тезах автори показують, що інтеграція когнітивних стратегій у викладання іноземних мов у Сумському державному університеті ефективно покращила навчальний досвід студентів. Завдяки використанню такі методи, як мапування, візуалізація, асоціації, мнемотехніка, розуміння, підказки та реальні приклади, студенти розвивають мовні навички та вміння. підказки та приклади з реального життя, студенти розвивають основні мовні навички, одночасно покращуючи здатність критично мислити, аналізувати інформацію та ефективніше запам'ятовувати знання.
  • Item
    Adjectives as the reflection of the Russian-Ukrainian war perception
    (Ужгородський національний університет, 2024) Ємельянова, Олена Валеріанівна; Yemelianova, Olena Valerianivna
    Статтю присвячено аналізу особливостей сприйняття ро-сійсько-української війни студентами через інформацію, представлену в мас-медійному дискурсі. Метою дослідження є прикметники як один із най-важливіших засобів вираження оцінної семантики, що характеризує уяв-лення студентів про російсько-українську війну. Дослідження сприйняття студентами російсько-української війни через різні ЗМІ показує зміну їх по-глядів з часом. Спочатку, у лютому 2022 року, переважали описові прикмет-ники (38,94%), насичені моральні прикметники (30,5%) і ціннісно-пов’язані прикметники (27,4%), що свідчить про те, що війна сприймалася як не-сподівана, жорстока, несправедлива та насильницька. У червні 2024 року спостерігалося збільшення використання описових прикметників (46,9%), невелике зростання ціннісно-пов’язаних (28,1%), і помітне зниження наси-чених моральних прикметників (17,7%). Цей зсув вказує на сприйняття кон-флікту як тривалого, виснажливого та тупикового. У дослідженні також виявлено використання синонімічних прикметників, розкриваючи специфіку розуміння війни та її представлення в ЗМІ.
  • Item
    Gamification as a tool for audience engagement of online media
    (Sumy State University, 2024) Chakalov, M.; Sirinyok-Dolgaryova, K.
    Цілі нашого дослідження полягають у вивченні особливостей гейміфікації у вітчизняних онлайнових медіа як інструменту залучення аудиторії. Основні результати свідчать про те, що зараз гейміфікація успішно привертає увагу аудиторії та збільшує взаємодію з медіа– контентом – як освітнім, так і розважальним. Висновки дослідження вказують на потенціал гейміфікації як ефективного інструменту для залучення та утримання уваги аудиторії в сучасному медіасередовищі.
  • Item
    Studying foreign languages with mobile devices
    (Sumy State University, 2024) Shelest, I.
    There are different methods of learning foreign languages. Everyone uses the method that they consider to be the most effective. But the time of technology is passing, when people constantly, even casually, without thinking, grab their phones at every service opportunity. That’s why mobile apps for learning are so popular. The aim of research is to analyze the role of mobile devices in studying foreign language. “The technology of learning English using mobile devices is a form of organizing an autonomous and personalized educational process, in which the main or dominant technology is mobile communication devices, with the help of which students can develop and improve language and speech skills (due to synchronous and asynchronous communication), to form sociocultural and intercultural competences in order to use a foreign language as a method of communication in social, everyday and professional spheres"[2, 50 p.].
  • Item
    Implementation of innovative technologies in the process of foreign language learning
    (Sumy State University, 2024) Kostiuk, K.
    In the dynamic realm of language acquisition, innovative technologies have emerged as powerful catalysts, reshaping the landscape of how we approach foreign language learning. From artificial intelligence (AI) to virtual reality (VR) and gamification, these cutting-edge tools have revolutionized traditional language learning methods, offering personalized, immersive, and engaging experiences to learners worldwide. Obviously, AI has become a cornerstone of modern language learning platforms, ushering in a new era of personalized education. Through sophisticated algorithms, AI analyzes learners' strengths, weaknesses, and learning patterns, tailoring content and exercises to their individual needs.
  • Item
    Cyber security in higher education
    (Sumy State University, 2024) Usatyi, D.
    Computer security is a set of issues in the field of telecommunications and informatics related to the assessment and control of risks arising from the use of computers and computer networks, considered from the point of view of confidentiality, integrity, and availability is increasingly becoming an actual topic of the modern world. Actuality of the problem is determined the choice of the topic. With the deepening of digitalization in all areas of society, including education, the demand for effective measures to ensure network security is increasing. Higher education is no exception, as universities and colleges have a large amount of sensitive information that needs to be protected, from student personal data to research papers.
  • Item
    Canva as the universal visual instrument for design and media content
    (Sumy State University, 2024) Oshkoder, A.
    In the contemporary digital landscape, the demand for captivating visual content has reached unprecedented heights. From businesses striving to engage customers to educators seeking innovative teaching tools, the need for compelling visuals permeates various facets of our lives. In this context, Canva emerges as a transformative force, offering a versatile platform that revolutionizes the way we approach design and media content creation. This paper explores the relevance of Canva as a universal visual instrument, elucidates the research objectives, presents key findings, and delineates conclusions and future prospects for further scholarly inquiry.
  • Item
    Innovative technologies in education
    (Sumy State University, 2024) Набок, Марина Миколаївна; Nabok, Maryna Mykolaivna; Anesu, B.L.
    The 21st century has witnessed an explosion of innovative educational technologies, revolutionizing the way we learn and teach. Here are some key innovations: 1) Online Learning Platforms: Platforms like Coursera, edX, and Khan Academy offer a wide range of courses and educational materials accessible to learners worldwide. These platforms provide flexibility and access to high-quality education regardless of geographical location; 2) Adaptive Learning: Adaptive learning systems use algorithms to personalize the learning experience based on a student's strengths, weaknesses, and learning pace. This technology adjusts the content and pace of instruction to optimize learning outcomes for each individual learner; 3) Virtual Reality (VR) and Augmented Reality (AR): VR and AR technologies create immersive learning experiences that engage students in interactive simulations and virtual environments. These technologies are particularly effective for subjects like science, history, and technical training; 4) Gamification: Gamification integrates game elements, such as points, badges, and leaderboards, into educational activities to motivate and engage learners. Educational games make learning more enjoyable and increase student participation and retention; 5) Mobile Learning: With the widespread use of smartphones and tablets, mobile learning apps and platforms have become increasingly popular.
  • Item
    Listening in teaching the Ukrainian language as a foreign language
    (Sumy State University, 2024) Чернишова, Тетяна Григорівна; Chernyshova, Tetiana Hryhorivna; Tairova, M.
    Today, a significant number of foreign students receive their education in higher educational institutions of Ukraine. In order to master the language of the profession, foreign students must understand the language of instruction. In order to master a language as a foreign language, it is necessary to master four generally accepted types of speech activity, namely: listening, speaking, reading, and writing. The problem of speaking is one of the most important in the methodology of teaching a foreign language. Speaking is communication in a foreign language, and therefore, the ability to speak and listen. The ability to listen to a text depends on many factors, including the recipient's interest, awareness, and life experience, as well as their ability to focus. The ability to perceive information well by ear is formed during the daily practice of communicating with native speakers. Therefore, it is impossible to choose for listening texts that contain a large number of unfamiliar words. During listening, students perform exercises that contribute to the development of language guesswork and vocabulary expansion.