Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/100100
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Implementing Cognitive Strategies in English Language Lessons at General Secondary Education Institutions |
Other Titles |
Використання когнітивних стратегій на уроках англійської мови в ЗЗСО |
Authors |
Otroshchenko, Larysa Stepanivna
![]() Pryhara, M. |
ORCID |
http://orcid.org/0000-0002-2333-333X |
Keywords |
когнітивні стратегії навчання іноземних мов пізнавальні процеси критичне мислення мотивація ментальна карта візуалізація асоціації мнемоніка ЗЗСО Cognitive strategies foreign language teaching cognitive processes critical thinking motivation mind map visualization associations mnemonics general secondary education institutions |
Type | Article |
Date of Issue | 2025 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/100100 |
Publisher | Sumy State University |
License | Creative Commons Attribution - NonCommercial 4.0 International |
Citation | Otroshchenko L., Pryhara M. (2025). Implementing Cognitive Strategies in English Language Lessons at General Secondary Education Institutions.Philological treatises, 17(1). 29-39.https://www.doi.org/10.21272/Ftrk.2025.17(1)-3 |
Abstract |
У сучасній системі освіти одним із ключових завдань є підвищення ефективності освітнього процесу та заохочування учнів до активної пізнавальної діяльності. Використання когнітивних стратегій дозволяє учням краще розуміти складні мовні конструкції, лексичні значення та граматичні правила, сприяє кращому запам’ятовуванню слів, фраз та правил, розвиває автономію учнів, активізує їх пізнавальну діяльність. Мета дослідження полягає у дослідженні впливу когнітивних стратегій на активізацію пізнавальних процесів у процесі навчання іноземної мови в ЗЗСО для підвищення мотивації та формування навичок критичного мислення учнів. Дослідження охоплює визначеннясутності когнітивного методу у навчанні іноземних мов; аналіз видів та напрямів використання когнітивних стратегій під час навчання іноземних мов; окреслення дидактико-методичних засад використання когнітивних стратегій у навчанні англійської мови у ЗЗСО;розробку комплексу вправ, заснованих на використанні когнітивних стратегій, для використання у навчанні англійської мови у ЗЗСО. Стаття є вкладом в реалізацію четвертої Цілі сталого розвитку (ЦСР) ООН: якісна освіта. Залучення когнітивного методу у вивченні іноземних мов -це усвідомлене сприйняття, аналіз й опрацювання мовного матеріалу з метою його подальшого використання у мовленні, що орієнтований на розвиток когнітивних процесів, таких як увага, пам’ять, мислення, аналіз та синтез інформації. n the modern education system, one of the key tasks is to increase the efficiency of the educational process and encourage students to engage in active cognitive activities. Using cognitive strategies allows learners to better understand complex language structures, lexical meanings, and grammatical rules, promotes better memorization of words, phrases, and rules, develops learners' autonomy, and activates their cognitive activity. The study aims to investigate the impact of cognitive strategies on the activation of cognitive processes in teaching a foreign language in generalsecondary schools to increase motivation and develop students' critical thinking skills. The study includes defining the essence of the cognitive method in foreign language teaching; analyzing the types and directions of using cognitive strategies in foreign language teaching; outlining the didactic and methodological principles of using cognitive strategies in teaching English in general secondary schools; developing a set of exercises based on the use of cognitive strategies for use in teaching English in general secondary schools. The article contributes to implementing the fourth UN Sustainable Development Goal (SDG): quality education. The cognitive method in foreign language teaching is a conscious perception, analysis, and processing of language material for further use in speech. It focuses on developing cognitive processes such as attention, memory, thinking, analysis, and synthesis of information. |
Appears in Collections: |
Філологічні трактати |
Views
Downloads
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Otroshchenko_Ftrk_1_2025.pdf | 411.06 kB | Adobe PDF | 0 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.