Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/100162
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Surveillance capitalism and the new media economy: advertising, power and data
Other Titles Капіталізм нагляду і нова медіаекономіка: реклама, влада та дані
Authors Hladchenko, Oksana Robertivna  
Hlushakova, O.
ORCID http://orcid.org/0000-0002-0788-764X
Keywords стежачий капіталізм
цифрова економіка
поведінкові дані
Україна
медіаплатформи
конфіденційність даних
прогнозна аналітика
surveillance capitalism
digital economy
behavioral data
Ukraine
media platforms
data privacy
predictive analytics
Type Conference Papers
Date of Issue 2025
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/100162
Publisher Sumy State University
License In Copyright
Citation Hladchenko O., Hlushakova O. Surveillance capitalism and the new media economy: advertising, power and data Sumy State University, 2025. P. 17-21. // Cучасний масовокомунікаційний простір: історія, реалії, перспективи : збірник наукових праць ІV Науково-практичної конференції студентів, аспірантів та молодих науковців, м. Суми, 22–23 травня 2025 р. / ред.кол.: В. Садівничий, І. Жиленко, Т. Ковальова та ін. ; відп. за вип. В. Садівничий. Суми : Сумський державний університет, 2025. С. 141-148.
Abstract У цій статті досліджується еволюція та наслідки наглядового капіталізму в контексті цифрової економіки з акцентом на Україні. Дослідження аналізує, як особисті дані витягуються, перетворюються в товар і використовуються для прогнозування та зміни поведінки користувачів. Він підкреслює конвергенцію медіа, маркетингу та технологічних платформ, які сприяють цій економічній логіці. Через приклади українських компаній, таких як Rozetka, YouScan і Київстар, стаття демонструє, як місцеві компанії не тільки зазнають впливу, але й активно сприяють глобальній експансії стежачого капіталізму.
This article explores the evolution and implications of surveillance capitalism in the context of the digital economy, with a focus on Ukraine. The study analyzes how personal data is extracted, commodified, and used to predict and modify user behavior. It highlights the convergence of media, marketing, and technology platforms that facilitate this economic logic. Through case studies of Ukrainian companies like Rozetka, YouScan, and Kyivstar, the article demonstrates how local actors are not only influenced by but actively contributing to the global expansion of surveillance capitalism.
Appears in Collections: Наукові видання (ІФСК)

Views

Downloads

Files

File Size Format Downloads
Hladchenko_surveillance_capitalism.pdf 43.8 MB Adobe PDF 0

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.