Please use this identifier to cite or link to this item: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/46394
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Співробітництво між підприємствами-виробниками інформаційно-технологічного продукту та ВНЗ
Other Titles Сотрудничество между предприятиями-производителями информационно-технологического продукта и ВУЗ
Authors Чухрай, Н.І.
Щербата, Т.С.
Keywords ВНЗ
підприємство
партнерські відносини
інформаційні технології
навчальний процес
ВУЗ
предприятие
партнерские отношения
информационные технологии
учебный процесс
university
enterprise
cooperation
information technology
education process
Type Article
Date of Issue 2016
URI http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/46394
Publisher Сумський державний університет
License
Citation Чухрай, Н.І. Співробітництво між підприємствами-виробниками інформаційно-технологічного продукту та ВНЗ [Текст] / Н.І. Чухрай, Т.С. Щербата // Маркетинг і менеджмент інновацій. - 2016. - № 3. - С. 161-169.
Abstract Розглянуто стан ринку інформаційно-технологічного виробництва в Україні. Досліджено особливості та етапи виробництва інформаційно-технологічного продукту. Проаналізовано діяльність ІТ-компаній та визначено шляхи залучення вищих навчальних закладів до процесу виробництва. Охарактеризовано механізм співробітництва та наведено можливості і переваги реалізації такої взаємодії для обох учасників. Запропоновано порядок вибору вищого навчального закладу як потенційного партнера підприємства.
В статье исследованы особенности производства информационно-технологического продукта и состояние рынка в Украине. Проанализировано деятельность ИТ-компаний и определены методы сотрудничества с университетами. Рассмотрен механизм взаимодействия и обоснованы возможности и преимущества такого сотрудничества. Предложен порядок выбора ВУЗ как потенциального партнера предприятия.
The aim of the article. The purpose of this article is to analyze the activities of IT-companies and to find out the main ways of cooperation with universities. The results of the analysis. The article is dedicated to the cooperation development between universities and IT-companies. The Ukrainian IT industry is growing. More than 75,000 experts work in this industry in Ukraine. It has brought more than 3% GDP in 2015. That is why it is important to pay attention to the cooperation in this area, necessary resources and opportunities that is offering to other institutions in Ukraine. The great influence this industry makes on universities and it is essential to establish ways of interaction between IT-companies, students, researchers and universities. There are two main kinds of IT-companies are located in Ukraine: outsourcing and product-oriented. The full cycle of product development consist of: product design (research, product design and requirements analysis, user experience design, visual design), software development, software testing, product launch and support. The development of software is based mainly on agile methodologies (Scrum, Kanban, RUP, XP, etc.). Collaboration with universities enables IT-company to significantly speed up the process of release of the new product to market, focus on key technologies and products. The stages of development such as software, research technology, algorithms, interface solutions, visual design or user experience design can be improved through cooperation with technical universities. The algorithm of choosing university as a partner for IT-company is proposed in the article. It depends on the main goals of cooperation for the company (marketing, studying, research and development). The university rate can be built on general and project indexes. The effective ways of cooperation can be realized through diploma works, competitions, grants, student’s practices. Conclusions and directions of further researches. It is very necessary to identify and promote the cooperation between academic programs, research works and IT-industry as a high speed development infrastructure. The main feature of such cooperation is a positive economic influence on both partners. Proposed algorithm can be used by IT-company to build a rate of potential university-partners and to choose the best one for future cooperation.
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій

Views

Canada Canada
1
China China
1
France France
2
Germany Germany
3
Russia Russia
1
Serbia Serbia
1
Ukraine Ukraine
5
United States United States
2
Unknown Country Unknown Country
12

Downloads

Argentina Argentina
1
China China
1
Czech Republic Czech Republic
1
EU EU
1
France France
3
Germany Germany
3
Morocco Morocco
1
Ukraine Ukraine
17
United States United States
1
Unknown Country Unknown Country
7

Files

File Size Format Downloads
Chukhraі_Shcherbata.pdf 291,42 kB Adobe PDF 36

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.