Please use this identifier to cite or link to this item:
http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/57844
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Must Be Reformed, Cannot Leave |
Other Titles |
Реформи як термінова необхідність |
Authors |
Prokopenko, P.S.
|
ORCID | |
Keywords |
single supervisor of the financial services market supervision of the financial services market regulation of the financial services market improve the system of executive power ways to reform the financial services market financial independence functional independence institutional independence personal independence єдиний інспектор фінансового ринку послуг спостереження за фінансовим ринком послуг регулювання фінансового ринку послуг покращення системи виконавчої влади шляхи перетворення фінансового ринку послуг фінансова незалежність функціональна незалежність встановлена незалежність особиста незалежність единый инспектор финансового рынка услуг наблюдение за финансовым рынком услуг регулирование финансового рынка услуг улучшение системы исполнительной власти пути преобразования рынка услуг финансовая независимость функциональная независимость установленная независимость личная независимость |
Type | Article |
Date of Issue | 2016 |
URI | http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/57844 |
Publisher | Сумський державний університет |
License | |
Citation | Prokopenko, P.S. Must Be Reformed, Cannot Leave [Текст] / P.S. Prokopenko // Правові горизонти. - 2016. - №1(14). - С. 119-124. |
Abstract |
This article explores possible ways of reforming of the regulatory system of the financial services market, it is given defenition and established the needs for assignment institutional functional and financial independence to regulators (regulator) in according to international practice which will lead to improvements of the market, that is, the regulation of financial services market become more efficient, the state economy will stabilize and indexes of the banking, insurence, stock and other sectors of the financial services market will improve. The ways of improvement of regulatory bodies and their powers to regulate and supervise the financial services market were offered on a table. The prospects of introduction of the single regulator of the financial services market were analyzed, that is, advantages (improved accountability, developing a body of professional staff, regulatory efficiency, regulatory flexibility, competitive neutrality, supervision of financial conglomerates) and disadvantages (lack of macro-prudential supervision, the risk of transitional period, moral hazard, limited synergies, diseconomies of scale, unclear objectives) of this system were identified, our vision of overcoming the problems associated with the introduction of the single regulator were given. On our deep conviction which approach to choose for reforming the system of supervision and regulation of financial services market of Ukraine should decide by referendum. The regulator (regulators) should given a broad autonomy, a clear mechanism for allocation of powers and prosecution of the leaders of the body (bodies) must be defined. У статті досліджено можливі шляхи реформування регуляторної системи на ринку фінансових послуг, надано визначення та відзначено, що надання регулюючим (регулюючому) органам інституційної, функціональної та фінансової незалежності, у відповідності до міжнародної практики, призведе до покращення ситуації на ринку: здійснення регулювання ринком фінансових послуг стане більш ефективним, відбудеться стабілізація економіки держави та підвищення показників у банківському, страховому, фондовому та інших секторах ринку фінансових послуг. У вигляді таблиці запропоновано шляхи вдосконалення системи регуляторних органів та їх повноважень щодо регулювання та нагляду за ринком фінансових послуг. Проаналізовано перспективи введення єдиного регулятора ринку фінансових послуг: виявлені переваги (підвищення відповідальності, розвиток професійних кадрів, коефіцієнт корисної дії регулювання, нормативна гнучкість, конкурентна нейтральність, нагляд за фінансовими конгломератами) і недоліки (відсутність макро-пруденційного нагляду, ризик перехідного періоду, моральний збиток, обмежена синергія, втрати від масштабу, неясні цілі) системи, надано наше бачення подолання проблем, пов'язаних з введенням єдиного регулятора. На наше глибоке переконання в Україні, шляхом референдуму, слід визначитись, який з підходів обрати для реформування системи органів нагляду та регулювання за ринком фінансових послуг. Слід надати контролюючому органу (органам) широку автономію, визначити чіткий механізм розподілу повноважень та притягнення до відповідальності керівників даного органу (органів). |
Appears in Collections: |
Правові горизонти / Legal horizons |
Views
China
-472347136
Côte d’Ivoire
1
Finland
1
Germany
56296
Greece
1
Ireland
37422344
Lithuania
1
Netherlands
979
Romania
201741
Singapore
337730048
Ukraine
521366810
United Kingdom
241836955
United States
941920202
Unknown Country
-1948989830
Vietnam
11337
Downloads
China
-472347137
Germany
1
Ireland
55483719
Lithuania
1
Ukraine
1042733434
United Kingdom
1
United States
-1886614476
Unknown Country
737777886
Vietnam
1
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Prokopenko.pdf | 759.4 kB | Adobe PDF | -522966570 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.