Please use this identifier to cite or link to this item: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/65921
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Методичні засади оцінювання конкуренції в збутовій політиці інноваційно-активних промислових підприємств України
Other Titles Методические основы оценки конкуренции в сбытовой политике инновационно-активных промышленных предприятий Украины
Methodical bases of assessment of competition in the sales policy of innovation-active industrial enterprises in Ukraine
Authors Olefirenko, Oleh Mykhailovych  
Shevliuha, Olena Hennadiivna
ORCID http://orcid.org/0000-0002-6214-4590
Keywords інновації
інноваційно-активні підприємства
збутова політика
конкуренція
канали збуту
спектральний аналіз
инновации
инновационно-активные предприятия
сбытовая политика
конкуренция
каналы сбыта
спектральный анализ
innovations
innovation active enterprises
sales policy
competition
distribution channels
spectral analysis
Type Article
Date of Issue 2017
URI http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/65921
Publisher Сумський державний університет
License
Citation Олефіренко, О.М. Методичні засади оцінювання конкуренції в збутовій політиці інноваційно-активних промислових підприємств України [Текст] / О.М. Олефіренко, О.Г. Шевлюга // Маркетинг і менеджмент інновацій. - 2017. - № 2. - С. 26-35.
Abstract У статті запропоновано науково-методичний підхід до спектрального аналізу конкуренції між каналами збуту машинобудівних інноваційно-активних підприємств. Надано загальну кількісну та якісну оцінку конкуренції між каналами збуту за інтегральним показником. Грунтовно проаналізовано напрямки збутової політики. Ідентифіковано конкурентні позиції інноваційно-активних машинобудівних підприємств з точки зору обсягу фінансування збутової діяльності інноваційної продукції та цінової політики. Зроблено висновок про сильні та слабкі сторони збутової політики кожного з досліджуваних підприємств, а також ідентифіковано їх потенційні можливості до зростання.
В статье предложен научно-методический подход к спектральному анализу конкуренции между каналами сбыта машиностроительных инновационно-активных предприятий. Предоставлено общую количественную и качественную оценку конкуренции между каналами сбыта по интегральному показателю. Основательно проанализированы направления сбытовой политики. Идентифицированы конкурентные позиции инновационно активных машиностроительных предприятий с точки зрения объема финансирования сбытовой деятельности инновационной продукции и ценовой политики. Сделан вывод о сильных и слабых сторонах сбытовой политики каждого из исследуемых предприятий, а также идентифицированы их потенциальные возможности для роста.
Competition is one of the fundamental factors stimulating the development of industrial relations and economy of the country in general as well as its individual regions. In the conditions of market economy competition is the main driving force for improvement of production and financial processes at the enterprise. Strengthening of the entity's own competitive position in the market allows it to receive a high income and expand sales markets. The aim of this article. The purpose of this work is the substantiation of scientific and methodological bases of assessment competition in the sales policy of innovation-active industrial enterprises in Ukraine. The results of the analysis. The scientific and methodical approach to spectral analysis of competition between the distribution channels of machine-building innovation-active enterprises is proposed in the article. The general quantitative and qualitative assessment of competition between the distribution channels by integral indicator is provided. Spectral analysis of competition is used for decomposition of complex time series with cyclical (seasonal) components for several key functions. Within the analysis of competition between distribution channels feasibility of using this instruments is caused by necessity for degradation of integrated assessment components associated with different areas of marketing policy, as well as the need to determine the share of each of these directions in the structure of the effective rate for each year individually and in dynamics during the analyzed period of time. Thus, spectral analysis of competition between the distribution channels of innovation-active engineering enterprises is a multi-stage procedure, which provides the following logic of calculations. Firstly, it is necessary to construct an integral indicator of competition between the distribution channels of innovation-active engineering enterprises. The feasibility of constructing integral indicator caused by the fact that competition between distribution channels serves category, characterized by several coefficients. The features of variations and dynamic changes of these parameters must be considered simultaneously on the basis of a generalizing value. This stage is proposed to implement based on the Harrington model and geometric mean value. The information base of formalization a comprehensive indicator includes nine indicators generalized in three groups: indicators of distribution funding of innovative products; indicators of market of innovative products; indicators of pricing policy of innovative products’ selling. Presented set of parameters allows quite completely describe different aspects of sales policies, namely the level of financial resources spent on carrying out marketing activities, the current situation of the market volume and pricing policy pursued by the enterprise in the market. At the stage of the modeling the qualitative interpretation of competition between the distribution channels of innovation-active engineering enterprises is carried out. Conclusions and directions of further researches. Thus, the proposed scientific and methodical approach to spectral analysis of competition between the distribution channels of engineering innovation-active enterprises allows management of business entities to explore their own position in the market in terms of efficiency of sales policy, to assess the strengths and weaknesses, to identify potential opportunities for growth, and to create strategic plans of intensifying specific instruments of loyalty pricing, volume and directions of sales activities financing. Further research it is appropriate to conduct in the mainstream of definition of expanding markets priorities for innovative products.
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations)

Views

France France
1
Germany Germany
17732
Ireland Ireland
35463
Lithuania Lithuania
1
Russia Russia
1
Ukraine Ukraine
456779
United Kingdom United Kingdom
228812
United States United States
3761058
Unknown Country Unknown Country
456778

Downloads

Germany Germany
119896
Ireland Ireland
1
Lithuania Lithuania
1
Ukraine Ukraine
1369920
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
228810
Unknown Country Unknown Country
10

Files

File Size Format Downloads
Olefirenko_ Shevliuga.pdf 437,03 kB Adobe PDF 1718639

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.