Please use this identifier to cite or link to this item: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/68655
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Marketing aspects of the pseudo-leisure consumption and the quality of life: a case study from Kazakhstan
Other Titles Маркетинговые аспекты псевдопраздного потребления и качество жизни: на примере Республики Казахстан
Маркетингові аспекти псевдомарнотратного споживання та якість життя: на прикладі Республіки Казахстан
Authors Shevyakova, A.
Perova, N.
Asanova, M.
Polevoy, S.
ORCID
Keywords псевдомарнотратне споживання
маркетин
економіка
Казахстан
традиційний феномен
ОЕСР
якість життя
шлюбні церемонії
псевдопраздное потребление
экономика
традиционный феномен
ОЭСР
качество жизни
брачные церемонии
pseudo-leisure consumption
marketing
economy
Kazakhstan
traditional phenomenon
OECD
quality of living
marriage ceremonies
Type Article
Date of Issue 2018
URI http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/68655
Publisher Sumy State University
License
Citation Shevyakova, A., Perova, N., Asanova, M., & Polevoy, S. (2018). Marketing aspects of the pseudo-leisure consumption and the quality of life: a case study from Kazakhstan. Marketing and Management of Innovations, 1, 419-438. http://doi.org/10.21272/mmi.2018.1-33
Abstract Демонстративне псевдомарнотратне споживання є бичем сучасних пострадянських суспільств, який розвиненим країнам вдалося перемогти з великими труднощами. Цей феномен заважає економічним суб'єктам вести співрозмірне з рівнем доходу існування в рамках і без того нестабільних систем ресурсоорієнтованих економік, що розвиваються. Найгіршим у цій ситуації є не сам феномен, а байдуже ставлення до нього з боку громадян і держави в цілому. Сліпе і невірне слідування традиціям, хибним реаліями нового часу, підштовхує народ до необгрунтованого марнотратного споживання благ, що все більше заганяє його в борги. Подібна проблема багато в чому пов'язана з малим досвідом громадян цих держав і Казахстану зокрема в проживанні в молодому капіталістичному суспільстві. Однак якщо республіка бере курс на входження до числа найбільш розвинених країн світу, їй необхідно якомога швидше прищепити своїм громадянам прагнення до добробуту і процвітання, що є принципом розвинених держав в аспекті якості життя. А для цього необхідно підтримувати високий рівень культури споживання, стримуючи її негативні прояви в аспекті псевдомарнотратного споживання різних, часто імпортованих благ, яке вганяє населення в борги перед банками, псуючи тим самим і показники якості життя, і загальну ситуацію у фінансовій сфері держави, яка підривається зниженням довіри банків до нераціональних та неплатоспроможних суб'єктів кредитування.
Демонстративное псевдопраздное потребление является бичом современных постсоветских обществ, который развитым странам удалось победить с большим трудом. Данный феномен мешает экономическим субъектам вести соразмеренное с располагаемым уровнем дохода существование в рамках и без того нестабильной системы ресурсоориентированных развивающихся экономик. Хуже всего в данной ситуации не само явления, а попустительское отношение к нему со стороны граждан и государства в целом. Слепое и неверное следование традициям, извращенных реалиями нового времени, подталкивает народ к необоснованному потреблению праздных благ, которое все больше загоняет его в кредитные долги и грядущие бедствия. Подобная проблема во многом связана с малым опытом граждан этих государств и Казахстана в частности в проживании в молодом капиталистическом обществе. Однако, если республика берет курс на вхождение в число наиболее развитых стран мира, ей необходимо как можно быстрее привить своим гражданам стремление к благосостоянию и процветанию, что является принципом развитых государств в аспекте качества жизни. А для этого необходимо поддерживать высокий уровень культуры потребления, сдерживая её негативные проявления в аспекте псевдопраздного потребления различных, зачастую импортируемых благ, которое вгоняет население в долги перед банками, портя тем самым и показатели качества жизни и общую ситуацию в финансовой сфере государства, которая подрывается снижением доверия банков к нерациональным и неплатежеспособным субъектам кредитования.
Conspicuous pseudo-leisure consumption is a nowadays whip of modern post-Soviet societies, what was overcame by developed countries with a hard work. This phenomenon prevents for economical subjects to exist in balance with disposable level of incomes in boarders of unstable system of resource – oriented developing economies. The worst thing in this situation is not this phenomenon by itself, but an affliction attitude for it from the side of citizens and state in general. Sightless and incorrect following the traditions, which are perverted with modern realities, pushes people to unreasonable consumption of leisure goods and this fact makes them "hunted" into some credit regards and future adversities. This problem is related to a small experience of citizens in these states about living in immature capitalistic society and Kazakhstan is not an exception as well. However, if republic takes course for moving into the tops of mostly developed world counties, it will be necessary to adopt them a habit to move for a wealth and prosperity, as fast as it possible, because such approach is based on the principals of developed states in aspect of quality of living. For realization of this point it is very important to keep a high level of consumption culture, prevent its negative exertions in aspect of consumption of different imported goods, what pushes population into banking debts. This fact spoils all indexes of living qualities and total situation in financial sphere of state's life, what explodes by decreasing confidence of banks to unreasonable and unreliable subjects for potential lending.
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations)

Views

Australia Australia
226152895
Belgium Belgium
1
Germany Germany
1
Greece Greece
1
Indonesia Indonesia
1
Ireland Ireland
150910
Kazakhstan Kazakhstan
220918
Lithuania Lithuania
452305789
Netherlands Netherlands
1
Puerto Rico Puerto Rico
1
Russia Russia
1
Slovakia Slovakia
1
Slovenia Slovenia
1
Sweden Sweden
1876
Ukraine Ukraine
43413
United Kingdom United Kingdom
679077261
United States United States
-220787494
Unknown Country Unknown Country
51639
Vietnam Vietnam
19442

Downloads

Canada Canada
1
France France
679077261
Germany Germany
1137236659
Hong Kong SAR China Hong Kong SAR China
1
Kazakhstan Kazakhstan
218056
Lithuania Lithuania
1776280925
Poland Poland
1
Ukraine Ukraine
169335
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
1137236660
Unknown Country Unknown Country
16384303
Vietnam Vietnam
1

Files

File Size Format Downloads
Shevyakova_marketing_aspects.pdf 462,45 kB Adobe PDF 451635908

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.