Please use this identifier to cite or link to this item: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/68876
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Lehrstück: виникнення та еволюція жанру (на матеріалі драматургії Бертольта Брехта і Хайнера Мюллера)
Other Titles Lehrstück: Genesis and Development (on the Material of Bertolt Brecht’s and Heiner Müller’s Dramaturgy)
Authors Федоренко, Л.О.
Keywords lehrstück
lern-spiel
"навчальна" п’єса
"гра без глядача"
аматорська гра
аналіз
дискусія
експеримент
епічний театр
діалектичний театр
"no-viewer play"
amateur theate
analysis
discussion
experiment
epic theater
dialectical theater
Type Article
Date of Issue 2017
URI http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/68876
Publisher Сумський державний університет
License
Citation Федоренко, Л.О. Lehrstuck: виникнення та еволюція жанру (на матеріалі драматургії Бертольта Брехта і Хайнера Мюллера) [Текст] / Л.О. Федоренко // Філологічні трактати. - 2017. - Т. 9, № 3. - С. 151-156.
Abstract Стаття присвячена розгляду п’єси Хайнера Мюллера «Маузер» у зіставленні з концепцією Lehrstück («навчальної» п’єси) Бертольта Брехта. Виділені спільні риси Lehrstück обох драматургів: активізація читача / глядача; наявність хорів, що коментують дію; можливість використання п’єси аматорами в якості «навчальної вправи» з усім комплексом Lehrstück-дослідження: відтворення «зразка» → аналіз, дискусія → зміна вихідного матеріалу; показ хибної поведінки героя з метою збудження думки реципієнта; персонажі – символічні фігури, певний соціальний згусток; умовність дії, абстрактний, притчовий характер.
The article provides the analysis of the Heiner Müller’s play «Mauser» in the context of Bertolt Brecht’s conception about genre parameters of Lehrstück. Basic general characteristics of both playwrights are distinguished: the emphasis on «didactic» in the dramaturgy; activization of reader / spectator; presence of the chorus, which comments upon what is going on; the possibility of the play’s use for the amateurs as a «learning exercise» with all complex of the Lehrstück’s research: the reproduction of the «model» → the analysis, the discussion → the change of the primary material; the representation of the wrong protagonist’s behavior for the purpose of the activization of the recipient’s thought (the teaching by a wrong, «asocial model», that needs a correction); the characters are the nominal figures, some social collection. «Lehrstück» is a kind of a thesis play, political and pedagogical art for non-professional audience that highlights important social and political issues and analyses them through dialectical approach. The major concept of «Lehrstück» is that of a «learning-play». Its educational method embraces a) reproduction of samples given in the text; b) insertion of private experience in the play; c) analysis of experience and reproduced samples; d) adjustment of the text in compliance with the analysis
Статья посвящена анализу пьесы Хайнера Мюллера «Маузер» в сопоставлении с концепцией Lehrstück («учебной» пьесы) Бертольта Брехта. Выделены общие черты Lehrstück обоих драматургов: активизация читателя/зрителя; наличие хоров, комментирующих происходящее; возможность использования пьесы актерами-любителями в качестве «учебного упражнения» со всем комплексом Lehrstück-исследования: воспроизведение «образца» → анализ, дискуссия → изменение первоначального материала; показ неверного поведения героя с целью пробуждения мысли реципиента; персонажи – символические фигуры, некий социальный сгусток; условность действия, абстрактный, притчевый характер.
Appears in Collections: Філологічні трактати

Views

Germany Germany
1
Ukraine Ukraine
204
Unknown Country Unknown Country
27

Downloads

Ukraine Ukraine
176
Unknown Country Unknown Country
7

Files

File Size Format Downloads
Fedorenko.pdf 422,55 kB Adobe PDF 183

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.