Please use this identifier to cite or link to this item: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/71066
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Slovak retail business across panel regression model
Other Titles Словацький роздрібний бізнес: панельна регресійна модель
Authors Mura, L.
Marchevska, M.
Dubravska, M.
Keywords gross domestic product
regional development
regression model
retail business
Slovakia
валовий внутрішній продукт
регіональний розвиток
регресійна модель
роздрібна торгівля
Type Article
Date of Issue 2018
URI http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/71066
Publisher Sumy State University
License
Citation Mura, L., Marchevska, M., & Dubravska, M. (2018). Slovak Retail Business Across Panel Regression Model. Marketing and Management of Innovations, 4, 203-211. http://doi.org/10.21272/mmi.2018.4-18
Abstract The business sector is directly linked to many other social and economic indicators of the settlement, region and the state. Especially the retail trade is influenced by the consumption of households that directly affects the regional development. This present paper deals with the essence of the understanding of the retail industry as well as its impact on regional development in the Slovak Republic on the basis of the presented analyses of selected macroeconomic indicators in the SR. Addressing the issue was preceded by the systematic collection of the scientific literature of the studied issue in order to comprehensively assess the individual variables. The main purpose of the research is to verify statistical significance between the registered number of employees in the retail sector and its impact on the regional development with an accent on the chosen macroeconomic indicator, as well as evaluate the results gained by verification of the model. The focus of the survey is on the Slovak retail sector. The retail sector of Slovakia is analysed on the basis of macroeconomic data. Setting hypotheses were essential to conduct the analysis. We suggest verifying the hypotheses I and II, which concern according to two variables. To verify the hypotheses, annual data from the time interval of 2000 - 2010 was used. Based on the indicators of hypotheses evaluation, a recorded number of employees in retail trade and the ratio of employed in retail business as a part of the total employment in the region had been applied. Methodological tools of the research methods were standard deviations (t-statistics, p-values) have been estimated by Driscoll-Krayy estimator and Ordinary Least Squares Method. This paper presents the results of an empirical analysis and the statistical findings are expressed by statistical software - Stata. The analysis of macroeconomic correlation detected the direct relationship between the number of employees in the retail sector and the regional GDP.
На функціонування бізнес-сектору безпосередньо впливає рівень соціально-економічного розвитку міста, регіону та країни. Особливо на роздрібну торгівлю впливає споживання домогосподарств, що безпосередньо пов’язано з рівнем соціально-економічного розвитку регіону. У рамках даної статті авторами проаналізовано підходи до розуміння сутності роздрібної торгівлі, а також її вплив на розвиток регіону на прикладі Словаччини. Дослідження базується на аналізі основних макроекономічних показників Словаччини. На основі результатів аналізу наукової літератури авторами було виокремлено ключові змінні роздрібної торгівлі та проведено їх оцінку. Метою дослідження є перевірка гіпотези про статистичну значимість взаємозв’язку між зареєстрованою кількістю працівників у секторі роздрібної торгівлі та її впливом на регіональний розвиток з урахуванням ключового макроекономічного показника – регіонального ВВП. Об’єкт дослідження – сектор роздрібної торгівлі Словаччини. У ході аналізу використовувались основні макроекономічні індикатори розвитку Словаччини. У ході дослідження перевіряється дві гіпотези в залежності від змінних: наявність статистично значимих зв’язків між зареєстрованою кількістю працівників у роздрібній торгівлі, питомою вагою зареєстрованих працівників у роздрібній торгівлі у загальній зайнятості та регіональним ВВП на душу населення (з урахуванням індексу цін). Для перевірки гіпотез були використані річні дані за 2000–2010 рр. У якості основних змінних було обрано: зареєстрована кількість працівників у роздрібній торгівлі; питома вага зайнятих у роздрібній торгівлі у загальній кількості працевлаштованих в регіоні. Авторами було застосовано статистичне програмне забезпечення Stata, розраховано стандартне відхилення (t-statistics, p-values) та використано такі методи дослідження: метод Дрисколл-Край та метод найменших квадратів. Результати дослідження свідчать про наявність кореляції та прямий взаємозв’язок між кількістю працівників у секторі роздрібної торгівлі та регіональним ВВП.
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations)

Views

Greece Greece
1
Indonesia Indonesia
1
Lithuania Lithuania
1
Netherlands Netherlands
1008
Ukraine Ukraine
320
United Kingdom United Kingdom
2017
United States United States
14791
Unknown Country Unknown Country
13
Vietnam Vietnam
7396

Downloads

Canada Canada
1
Indonesia Indonesia
1
South Korea South Korea
1
Ukraine Ukraine
304
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
14790
Unknown Country Unknown Country
41
Vietnam Vietnam
1

Files

File Size Format Downloads
А143-2018_Mura.pdf 218,53 kB Adobe PDF 15140

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.