Please use this identifier to cite or link to this item: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/72697
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title The Formation and Development of Tourist Clusters: Case of Poland and Armenia
Other Titles Формування та розвиток туристичних кластерів: приклад Польщі та Вірмені
Authors Sahakyan, M.
Suvaryan, A.
Borkowska-Niszczota, M.
Szymanska, E.
ORCID
Keywords кластеризація
туризм
кластерна структура
конкурентоспроможність
співробітництво
сталий розвиток
clustering
tourism
cluster structure
competitiveness
cooperation
sustainable development
Type Article
Date of Issue 2019
URI http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/72697
Publisher Sumy State University
License
Citation Sahakyan, M., Suvaryan, A., Borkowska-Niszczota, M., & Szymanska, E. (2019). The Formation and Development of Tourist Clusters: Case of Poland and Armenia. Marketing and Management of Innovations, 1, 21-33. http://doi.org/10.21272/mmi.2019.1-02
Abstract Метою статті є аналіз теоретичних та практичних аспектів формування туристичних кластерів в Польщі та Вірменії, з урахуванням подібностей та відмінностей досліджуваних країн. Авторами висунуто гіпотезу про подібність туристичних кластерних моделей обох аналізованих країн, незважаючи на наявні економічні відмінності між ними. Інформаційну базу дослідження склали дані офіційних статистичних звітів, державних статистичних сайтів Вірменії та Польщі, результати опитування. При цьому опитування було проведено для респондентів Вірменії через онлайн та офлайн-інтерв'ю державних представників сфери туризму. У результаті проведеного дослідження авторами систематизовано існуючі кластерні моделі у Польщі, на основі яких було розроблено моделі туристичних кластерів, що можуть бути впровадженні у вірменській практиці. У статті визначено, що туристичні кластери набули значної популярності в Польщі, особливо в її східній частині. При цьому провідну роль у розвитку польських туристичних кластерів відіграють неурядові організації. На основі проведеного аналізу досвіду кластеризації автори встановили, що роль органів самоврядування в кластерних структурах у Польщі повинна бути посилена шляхом зміцнення партнерства між громадськістю, органами державної влади та бізнес-сектором в рамках розвитку туристичних кластерів. За результатами дослідження було запропоновано кластерну модель для Вірменії, основною особливістю якої є наявність координаційного органу у кластері, який є колегіальним та включає державні органи влади, представників університету та приватного сектору. Автори зазначають, що отримані результати дослідження щодо формування туристичних кластерів в Польщі та аналіз потенціалу кластеризації у Вірменії є корисними для обох країн, хоча стартові умови та економічна ситуація аналізованих країн є різною. Так, Вірменія може адаптувати польський досвід розвитку координаційного органу у туристичному кластері. При цьому для Польщі необхідними є вивчення та адаптація вірменського досвіду щодо формування мотиваційних механізмів розвитку транснаціональних кластерів, оскільки функціонування даного кластеру у Польщі є неефективним.
The purpose of this article is to analyse the theoretical and practical basis for tourism cluster formation considering the similarities and differences of Poland and Armenia. The hypothesis assumes that despite the differences between the two countries, the cluster model does not show significant differences. The information for this study was obtained through various secondary sources, particularly, official statistical reports, Government programs of Armenia and Poland. In order to fill the information gap in official statistics in Armenia, sector observations were organized through online and off-line interviews with state representatives of the tourism sphere governance. As a result, the collected information was used to show existing models in Poland and to create a proposed tourism cluster models in Armenia. In Poland, especially it's Eastern part formation and development of clusters in the tourism sphere has become very popular, which is evidenced by constantly emerging new structures. It is important to note that the leading role of tourist cluster development in Poland has non-governmental organizations. Besides, taking into account the clustering experience authors have found that the role of self-government authorities in cluster structures in Poland should be increased because they are responsible for their community development through partnership and cooperation within tourist clusters. The main peculiarity of the suggested cluster model concept for Armenia is that the authors consider the role of cluster's coordinating body, which should be collegial including either state bodies, or university and private sector representatives. Though there are different initial conditions and economic situations in these countries, the case study of tourism clusters of Poland and the analysis of clustering potential of Armenia has shown that some of the successful experience will become an example for both of these countries. Armenia can use the experience of cluster coordinating body development in Poland and, at the same time, share positive initiatives of transnational cluster formation, as this type of clusters was not very productive in Poland.
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations)

Views

Australia Australia
5682176
Finland Finland
1
France France
1
Germany Germany
1
Ireland Ireland
35869
Lithuania Lithuania
1
Ukraine Ukraine
309765
United Kingdom United Kingdom
136794
United States United States
17838732
Unknown Country Unknown Country
309764

Downloads

Armenia Armenia
35869
Brazil Brazil
1
Japan Japan
1
Lithuania Lithuania
1
Ukraine Ukraine
928992
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
4889977
Unknown Country Unknown Country
24313105

Files

File Size Format Downloads
Sahakyan_ Suvaryan_ Borkowska-Niszczota_ Szymanska_ММІ_01_2019.pdf 381.04 kB Adobe PDF 30167947

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.