Please use this identifier to cite or link to this item: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/73122
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Мас-медійний образ 8 Березня крізь призму концептуального аналізу
Other Titles Mass-media Image March 8 through the Prism of Conceptual Analysis
Authors Мірошниченко, П.
ORCID
Keywords мас-медіа
гендер
концепт
образ
радіо
mass media
gender
concept
image
radio
Type Article
Date of Issue 2018
URI http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/73122
Publisher Сумський державний університет
License
Citation Мірошниченко, П. Мас-медійний образ 8 Березня крізь призму концептуального аналізу [Текст] / П. Мірошниченко // Образ. - 2018. - Вип. 2 (28). - С. 20-31. - DOI: 10.21272/2415-8496-2018-2(28)-20-31
Abstract Мета статті – схарактеризувати мас-медійний образ концепту 8 Березня як прояв дискурсивної, гендерованої влади. Розуміння сутності Міжнародного жіночого дня варіювалося під впливом різноманітних соціокультурних змін. Нині мас-медіа в трансляції смислів 8 Березня віддають перевагу тим із них, які внормовують невиразну суб’єктність жінки, її ледь що не природну залежність від різних проявів чоловічої уваги. Лінгвокультурологічний аналіз концепту 8 Березня виявив культурно-історичну традицію в позбавленні жінки суб’єктності, суспільному санкціонуванні її залежності від чоловіка. Моніторинг програм популярних українських радіостанцій засвідчив неабияке значення та вагому роль панівних чоловічих стереотипів і установок у моделюванні образу 8 Березня.
The main objective of the study is to characterize the concept of March 8 as a manifestation of discursive, gendered power in mass-media. Understanding the essence of the International Women’s Day varied under the influence of socio-cultural changes. Today, the mass media in the broadcast of the meanings of March 8 are preferring those messages that impose the woman’s image as an object, almost natural dependence of woman on various manifestations of male attention. The linguacultural analysis of the concept of March 8 revealed the cultural-historical tradition of denying women’s subjectivity, the affirmation of women’s dependence on men. The monitoring of the programs of popular Ukrainian radio stations showed the image of March 8 on the radio air is constructed according to the laws of the hegemonic culture of masculinity.
Appears in Collections: Образ

Views

China China
1242030349
Germany Germany
615670174
Greece Greece
1
Ireland Ireland
1505710
Italy Italy
62009385
Lithuania Lithuania
1
Netherlands Netherlands
319461
Poland Poland
1
Ukraine Ukraine
129209
United Kingdom United Kingdom
1473128121
United States United States
-284438125
Unknown Country Unknown Country
66585

Downloads

China China
1
Germany Germany
8075873
Ireland Ireland
1
Lithuania Lithuania
205528
Netherlands Netherlands
319462
Poland Poland
1
Russia Russia
1
Ukraine Ukraine
70879079
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
26053705
Unknown Country Unknown Country
3

Files

File Size Format Downloads
Miroshnychenko_Obraz_2018_2.pdf 849,62 kB Adobe PDF 105533655

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.