Please use this identifier to cite or link to this item: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/74296
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Changing in Consumer Loyalty as a Reaction for EU Integration in Slovakia
Other Titles Зміна лояльності споживачів як реакція на Євроінтеграцію Cловаччини
Authors Korcsmaros, E.
Machova, R.
Šeben, Z.
Feher, L.
Keywords наслідок
інтеграція ЄС
євро
первинне дослідження
Словаччина
ЄЦБ
consequence
EU integration
euro
primary research
Slovakia
ECB
Type Article
Date of Issue 2019
URI http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/74296
Publisher Sumy State University
License
Citation Korcsmáros, E., Machová, R., Šeben, Z., & Feher, L. (2019). Changing in Consumer Loyalty as a Reaction for EU Integration in Slovakia. Marketing and Management of Innovations, 2, 206-216. http://doi.org/10.21272/mmi.2019.2-18
Abstract Вже десять років у Словаччині євро функціонує як єдина валюта. У статті авторами систематизовано фактори, які сприяли економічному зростанню після впровадження єдиної валюти (євро) в Словаччині. Авторами зазначено, що поряд із позитивними ефектами від впровадження єдиної валюти в Словаччині є й негативні наслідки. Головною метою дослідження є порівняння поведінки споживачів у Словаччині до впровадження євро як єдиної валюти та після десяти років. Для досягнення поставленої мети авторами здійснено первинний збір даних за допомогою анонімного опитування респондентів у період 6-20 грудня 2018 року. При цьому авторами використано основні статистичні методи для перевірки основних гіпотез. Таким чином за результатами дослідження встановлено, що найбільш поінформованими про роль Європейського центрального банку (ЄЦБ) та спільну фінансову політику ЄС були респонденти вікової групи 26-40 років, тоді як респонденти старше 56 років були більш поінформовані про місцезнаходження головного офісу ЄЦБ. Отримані результати дослідження пояснюються стійкістю молоді до політичної ситуації в ЄС, що відповідно зменшує її інтерес до політичних змін та реформ. Авторами зазначено, що питома вага респондентів з чітко негативною думкою про єдину валюту зросла як серед респондентів на базі повної середньої освіти, так і серед респондентів з професійно-технічною або вищою освітою. При цьому зростання цін на продукцію стало найбільшим статистично значущим фактором, який негативно вплинув на споживачів. У статті наголошено, що активне залучення політиків Європарламенту в рамках інтенсивної інформаційної кампанії має важливе значення, що може позитивно вплинути на лояльність споживачів до євро як єдиної валюти. Так, це сформує передумови зростання поінформованості економічно активного суспільства про політику ЄС та підвищить рівень їх політичної свідомості. У свою чергу у статті визначено, що одним із позитивних наслідків економічної євроінтеграції є поліпшення умов міжнародної торгівлі та щоденних фінансово-економічних операцій як на національному рівні, так і на рівні ЄС. Авторами запропоновано інформаційну кампанію для висвітлення позитивних аспектів економічної євроінтеграції Словаччини. Враховуючи отримані результати дослідження, авторами наголошено, що приклад Словаччини може стати відправною точкою для економічної євроінтеграції сусідніх країн-членів ЄС, таких як, Чехія чи Угорщина.
It has been 10 years since the introduction of the euro in Slovakia. Regarding the introduction of the single currency, we can highlight factors that have contributed to the economic recovery experienced in recent years. Besides the positive effects, the negative effect appeared as well. The basic goal of the research is to map the experience Slovakia had with the introduction of the euro, 10 years following the introduction of the single currency. In order to achieve the research objectives, we applied primary data collection to obtain information about the researched issue. An anonymous questionnaire survey was conducted among the respondents. Data collection among the residents was realized with the help of an agent, but also an online questionnaire was provided for the respondents in the time interval of 6-20th December 2018. Basic statistic indicators were used to verify our assumptions. The most informed about the role of the ECB and the EU common financial policy were the respondents of age group 26-40, while the respondents over 56 were more informed where the ECB is headquartered. These results can be explained by the fact that the younger generation developed resistance towards the political situation in the EU, they have less interest and show indifference. The proportion of respondents with a clear negative opinion has increased both among the respondents with full secondary school degree and those with college or university degree. The biggest disadvantage they experienced was the increasing price of products. We find it important to suggest that the active involvement of MEPs within a framework of an intensive information campaign is essential. The main objective would be to bring closer the EU economic policy to economically active people and make them less resistant and uninterested in the policy of the EU due to lack of information. We recommend highlighting positive facts regarding the introduction of the single currency not only in the field of international trade but also in everyday transactions on national and EU level. An information campaign is suggested to highlight the positive aspects. The original contribution and the main added value of the paper is the mapping of the consequence of the euro introduction in Slovakia. The example of Slovakia can be a starting point for the tasks to be completed by the neighbouring EU member countries e.g. Czech Republic, Hungary to enter the eurozone.
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations)

Views

China China
1
Finland Finland
1
Germany Germany
81438
Greece Greece
27148
Lithuania Lithuania
1
Ukraine Ukraine
2007
United Kingdom United Kingdom
8360
United States United States
373751
Unknown Country Unknown Country
53
Vietnam Vietnam
27146

Downloads

Canada Canada
27144
Lithuania Lithuania
1
South Africa South Africa
1
Ukraine Ukraine
2006
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
373752
Unknown Country Unknown Country
62
Vietnam Vietnam
1

Files

File Size Format Downloads
Korcsmaros_ММІ_02_2019.pdf 281,22 kB Adobe PDF 402968

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.