Please use this identifier to cite or link to this item: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/74686
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Promotion of Euro Introduction in Slovakia: Financial Literacy of Generation X and Y
Other Titles Промоція євро валюти у Словаччині: фінансова грамотність поколінь X та Y
Authors Korcsmaros, E.
Seben, Z.
Machova, R.
Feher, L.
ORCID
Keywords євро
фінансова грамотність
покоління X
покоління Y
Словаччина
euro
financial literacy
generation X
generation Y
Slovakia
Type Article
Date of Issue 2019
URI http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/74686
Publisher Sumy State University
License
Citation Korcsmaros, E., Seben, Z., Machova, R., Feher, L. (2019). Promotion of Euro Introduction in Slovakia: Financial Literacy of Generation X and Y. Marketing and Management of Innovations, 3, 11-21. http://doi.org/10.21272/mmi.2019.3-01
Abstract Традиційно грамотність визначається з різних точок зору, вона тісно пов’язана з вмінням вести ефективну комунікацію, наявністю діджитал компетенцій та навичками критичного аналізу отриманих даних із засобів масової інформації. У свою чергу, фінансова грамотність є вищою формою базової грамотності. У статті систематизовано та виокремлено традиційні підходи до визначення сутності фінансової грамотності, а саме: 1) здатність фізичної особи розуміти базові економічні принципи, управляти особистими фінансами та фінансово забезпечувати себе і свою родину; 2) здатність використовувати знання, навички та досвід для ефективного управління фінансовими ресурсами з метою забезпечення фінансової безпеки власної сім’ї упродовж життя. На основі вищенаведених визначень, авторами зазначено, що фінансову грамотність слід розуміти як широкий набір здібностей, які формуються під впливом таких факторів як: вік, сімейний стан, зайнятість та культура. У статті доведено необхідність постійного розвитку особистості для її для можливості її оперативного реагування на події та постійно мінливе економічне середовище. Головною метою дослідження є розроблення карти фінансової грамотності поколінь Х та Y у контексті обігу євро валюти у Словаччині через 10 років після її впровадження. Для досягнення поставленої мети, проведено первинний збір даних за допомогою анонімного анкетування респондентів (агентами та використанням онлайн-форм) у період 6-20 грудня 2018 року. З метою перевірки висунутих гіпотез, авторами використано такі основні статистичні методи: перехресні таблиці, показники розподілу та однорідності змінних, ANOVA. Отримані результати дослідження свідчать про те, що покоління Y являється найменш поінформованою групою щодо точної дати впровадження євро та курсу обміну євро до словацької крони. Авторами наголошено, що активізація участі політичних діячів ЄС у проведенні інтенсивної інформаційної кампанії відіграє суттєву роль у вирішенні проблеми низької фінансової грамотності суспільства. У статті обгрунтовано необхідність поінформування економічно активного населення про політику ЄС, що спровокує підвищення рівня їх зацікавленості. Авторами визначено, що отримані результати дослідження мають практичне значення і можуть бути використані іншим країнам при введені єдиної валюти, розкриваючи можливі наслідки від її даного процесу.
Literacy has many different dimensions and it is closely linked to the ability of oral communication, digital competency and an ability to critically analyse the information media. Financial literacy is one of the higher forms of basic literacy. It is the ability of the individual to understand basic economic principles, manage personal finances and ensure financially yourself and your family. Financial literacy is also understood as an ability to use our knowledge, skills and experience to manage our financial resources effectively in order to ensure lifelong financial security for our household. Financial literacy is a continuum of abilities that are influenced by variables e.g. age, family, employment and culture. The basic goal of the research is to map the financial literacy of generation X and Y in the context of the euro introduction in Slovakia 10 years following the introduction of the single currency. In order to achieve the research objectives we applied primary data collection to obtain information about the researched issue. An anonymous questionnaire survey was conducted among the respondents. Data collection among the residents was realized with the help of an agent, but also an online questionnaire was provided for the respondents in time interval of 6-20th December, 2018. Basic statistic indicators (crosstabs, distribution, homogeneity of variances and ANOVA) were used to verify our assumptions. The paper presents the results of an empirical analysis which showed differences between the generations X and Y in relation to the financial literacy connected with the context of euro introduction. The surveyed age group of generation Y proved to be the least informed about the exact date of the euro introduction and the exchange rate of the euro and the Slovak koruna. Active involvement of MEPs within a framework of an intensive information campaign is essential. The main objective would be to bring closer the EU economic policy to economically active people and make them less resistant and uninterested in the policy of the EU due to lack of information. The knowledge associated with the practical returns of our research can help other countries to establish a common currency, resp. point to the possible effects of the introduction of the euro for different generations.
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations)

Views

Australia Australia
2144092193
Austria Austria
288780548
Brazil Brazil
1
Bulgaria Bulgaria
1
Canada Canada
288780545
Czechia Czechia
45400
Egypt Egypt
331467071
France France
1063011722
Germany Germany
331467061
Ghana Ghana
1
Greece Greece
753609
Hungary Hungary
1063011724
India India
49133
Indonesia Indonesia
1920771178
Iran Iran
640269312
Iraq Iraq
1
Ireland Ireland
1041884827
Japan Japan
1
Lithuania Lithuania
3014438
Malaysia Malaysia
1
Malta Malta
1
Moldova Moldova
1
Netherlands Netherlands
1794250618
Oman Oman
1
Pakistan Pakistan
1
Peru Peru
1
Philippines Philippines
1920771175
Singapore Singapore
1
Slovakia Slovakia
113299
South Africa South Africa
2144092191
South Korea South Korea
229873894
Sweden Sweden
1
Taiwan Taiwan
66648
Thailand Thailand
57270
Turkey Turkey
1920771177
Ukraine Ukraine
214758
United Arab Emirates United Arab Emirates
1
United Kingdom United Kingdom
331467057
United States United States
-1534058942
Unknown Country Unknown Country
84435
Vietnam Vietnam
753612

Downloads

Austria Austria
288780549
China China
1
Czechia Czechia
1041884832
France France
515
Germany Germany
1
Hungary Hungary
1
India India
140329
Indonesia Indonesia
123129
Iran Iran
1
Italy Italy
1
Lithuania Lithuania
2144092192
Malaysia Malaysia
1041884829
Mexico Mexico
1
Peru Peru
1
Philippines Philippines
331467058
Singapore Singapore
1
Slovakia Slovakia
-2094150394
South Africa South Africa
8963724
Taiwan Taiwan
54358
Turkey Turkey
1
Ukraine Ukraine
173370
United Arab Emirates United Arab Emirates
-1534058941
United Kingdom United Kingdom
-2094150394
United States United States
-1254013216
Unknown Country Unknown Country
35066
Vietnam Vietnam
1

Files

File Size Format Downloads
Korcsmaros_Promotion.pdf 450,05 kB Adobe PDF -2118772984

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.