Please use this identifier to cite or link to this item: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/74796
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Competence Development of Young Entrepreneurs Through Educational Innovations
Other Titles Роль освітніх інновацій у розвитку компетенцій молодих підприємців
Authors Titko, J.
Bierne, J.
ORCID
Keywords інновації в освіті
компетентності
семінари з підприємництва
Латвія
студенти
дослідження
innovations in education
competences
entrepreneurship workshop
Latvia
students
survey
Type Article
Date of Issue 2019
URI http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/74796
Publisher Sumy State University
License
Citation Titko, J., and Bierne, J. (2019). Competence Development of Young Entrepreneurs Through Educational Innovations. Marketing and Management of Innovations, 3, 255- 264. http://doi.org/10.21272/mmi.2019.3-19
Abstract Протягом останнього десятиліття експерти у сфері освіти, органи влади, вчені та викладачі приділяють особливий інтерес до обговорення питань щодо напрямів впровадження інноваційних та інтерактивних методів навчання, самоосвіти, активного навчання в освітній процес. Авторами наголошено, що головним викликом сучасного освітнього процесу є залучення студентів до аудиторних занять та налагодження дієвої комунікації між лектором та студентами. Головною метою дослідження є визначення якості та ефективності методів навчання у ході проведення тренінгів для молоді. У статті здійснено оцінювання компетенцій, набутих студентами, у результаті участі у дводенному тренінгу з підприємництва. Авторами зазначено, що зміст та розклад тренінгу розроблено у рамках міжнародного проекту "Стратегічне партнерство для інновацій та розвитку підприємництва". При цьому формат проведення тренінгу сформовано на основні рекомендацій наданих партнерськими організаціями (представники малого та середнього бізнесу) у ході реалізації проекту. Використаний формат тренінгу є унікальним інструментом навчання, який заохочує розвиток підприємницьких навичок та зароджує інноваційних дух серед студентів. Основною ідеєю та завданням тренінгу було генерація та презентація бізнес-ідеї та особливості її реалізації. З метою виявлення рівня корисності тренінгу для його учасників (студентів та менторів) було проведено анкетування. У структурі даної анкети одна із секцій включала перелік компетенцій, які було запропоновано оцінити за 5-ти бальною шкалою (1 – рівень компетенцій залишився незмінним; 5 – рівень компетенцій значно покращився). Для аналізу результатів опитування використано методи частотного аналізу та ранжування. Отримані дані свідчать про суттєве сприйняття учасників тренінгу таких компетенцій як: спільна робота; прийняття рішень та вирішення проблем; управління результативністю; прагнення досконалості; навички слухання та комунікації; вміння подавати матеріал; самомотивація. Авторами зазначено, що подібні методи інноваційного та інтерактивного навчання є більш ефективними, аніж традиційні. Наголошено, що додаткові консультації та оцінювання експертами повинно відбуватись на перших етапах командної роботи при розробці бізнес-ідеї. Отримані результати дослідження мають практичне значення і можуть бути корисними для науково-педагогічних працівників, залучених у навчальний процес та роботу зі студентами за програмами "Підприємництво", "Менеджмент", "Економіка підприємства" та іншими суміжними за галузями знань програмами.
The questions regarding interactive methods of teaching, self-studying, active learning, as well as an implementation of a competency-based approach into study process, have been actively discussed by educational experts, authorities, scholars and teaching practitioners during the last decade. Probably, the main issue is to encourage students to participate in classroom activities and to promote successful learner-tutor cooperation. The research was aimed to evaluate the progress in entrepreneurial competencies perceived by students, participating in a specific 2-days long entrepreneurship workshop. The workshop content and schedule was designed within the framework of the international project "Strategic Partnership for Innovation and Development of Entrepreneurship". The format of the organized workshops was created during the project by the partner organizations. It is a unique teaching instrument, encouraging entrepreneurial skills and innovative spirit among students. After the workshop, the participants (students and mentors) were surveyed, using the specially designed questionnaire. One of the question blocks involved the list of competencies, which were offered for evaluation according to the criterion "progress", using 5-point scale (1 – the level stayed the same; 5 – the level really increased). The results were processed, using the methods of frequency analysis and ranking. Thus, the main goal of the paper is to reflect the results of the conducted survey in order to test the quality and success of the specific teaching method. The results indicated the substantial perceived increase in such competences, as Collaborative working, Decision making & Problem-solving, Managing Performance, Commitment to Excellence, Speaking and Listening Skills, Presentation Skills, as well as Selfmotivation. The obvious conclusion is that such kind of interactive teaching methods is the most valuable in management teaching. However, additional peer consulting and evaluation block could be useful at the stage of the initial presentation of the business idea. The results of the research (and the idea of such workshop) can be useful for any academic staff member engaged into the study process and working with students of programmes "Entrepreneurship", "Management", "Business economics" and related ones.
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations)

Views

China China
92026746
Germany Germany
2501025
Greece Greece
1
Ireland Ireland
382858
Japan Japan
1
Lithuania Lithuania
1
Philippines Philippines
388
South Africa South Africa
1
Sweden Sweden
1
Ukraine Ukraine
10781106
United Kingdom United Kingdom
5391138
United States United States
305922144
Unknown Country Unknown Country
10781105
Vietnam Vietnam
4281

Downloads

Brazil Brazil
1
Bulgaria Bulgaria
15
Canada Canada
29569
Chile Chile
1
China China
305922143
Germany Germany
574288
India India
1
Ireland Ireland
1
Lithuania Lithuania
1
Mexico Mexico
1
Morocco Morocco
1
New Zealand New Zealand
1
Nigeria Nigeria
1
Pakistan Pakistan
1
Peru Peru
1
South Africa South Africa
382858
Ukraine Ukraine
32342932
United Kingdom United Kingdom
5391139
United States United States
305922145
Unknown Country Unknown Country
11
Vietnam Vietnam
1

Files

File Size Format Downloads
Titko_mmi_3_2019.pdf 427,79 kB Adobe PDF 650565112

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.