Please use this identifier to cite or link to this item: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/76228
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Innovative literacy levels: gender, age and education matters
Other Titles Інноваційна грамотність: гендерні, вікові та освітні фактори
Authors Krejci, P.
Sebestova, J.
ORCID
Keywords competencies
determinants of innovations
innovations
literacy
компетентності
детермінанти інновацій
нововведення
грамотність
Type Article
Date of Issue 2019
URI http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/76228
Publisher Сумський державний університет
License
Citation Krejci, P., Sebestova, J. (2019). Innovative Literacy Levels: Gender Age and Education Matters. Marketing and Management of Innovations, 4, 353-363. http://doi.org/10.21272/mmi.2019.4-27
Abstract This paper presents the arguments and counterarguments within the scientific discussion on the issue of an innovation activity, which is very important for entrepreneurship and is considered a significant competitive advantage. However, there are factors such as education, age and gender that can influence innovation creation. The main purpose of the research is finding out how innovation creation is related to the gender, age and education of entrepreneurs in common entrepreneurship and social entrepreneurship. The systematic literature review has shown that innovative activity is supported by entrepreneurial competencies. The relevance of the decision of this scientific problem is that they are few studies focusing on that problem. Investigation of the topic of innovative activity in the paper is carried out in the following logical sequence: (1) literature review concerning on innovative activity, typology and modern trends in innovations (2) possibilities of competencies needed for innovations, (3) case study background, based on literature review and previous studies (4) presentation of key results concerning gender, which was found to have no significance regarding entrepreneurship. Methodological tools of the research methods were sociological survey, data analysis. As a result of the calculations, the main issues of innovative activities were detected. The main results were analysed using Cluster analysis and tests of statistical significance. The paper presents the results of an empirical analysis that shows the main gaps in the innovation classification when pure and combined innovation types are presented. The research empirically confirms and theoretically proves the necessity of doing the following steps: inform and educate entrepreneurs in the area of innovation, not only to support innovative activities financially. The findings have practical significance and the results of the research can be useful for public supporters and educational organizations how to work with entrepreneurs with innovative ideas.
У статті представлено аргументи та контраргументи в рамках наукової дискусії стосовно інноваційної діяльності, що є ключовим фактором конкурентоспроможності підприємства. Авторами визначено, що на ефективність створення інноваційній впливають такі фактори, як: рівень освіти, вік і стать. Основна мета статті полягає у дослідженні процесу створення інновацій з урахуванням гендерного та вікового факторів, а також рівня обізнаності підприємців у особливостях інноваційного та соціального підприємництва. Результати систематизації наукових досліджень засвідчили, що висока ефективність інноваційної діяльність не можлива без наявності підприємницьких навичок. У статті аналіз специфіки інноваційної діяльності здійснено у такій логічній послідовності: (1) огляд літератури щодо інноваційної діяльності, типології та сучасних тенденцій інновацій; (2) аналіз навиків, які необхідні для створення та впровадження інновацій; (3) вивчення проблеми на основі аналізу попередніх дослідженнях; (4) представлення ключових результатів, які було виявлено. Методологічними інструментами дослідження – соціологічне опитування та аналіз даних. У результаті розрахунків виявлено ключові проблеми активізації інноваційної діяльності. Основні результати були отримані з використанням методів кластерного аналізу та тестів на перевірку статистичної значущості. Результати дослідження свідчать про наявність низки недоліків у класифікації інновацій. Крім цього, дослідження емпірично підтверджує та теоретично обґрунтовує, що для активізації інноваційної діяльності необхідна не лише фінансова підтримка, а й систематичне інформування та навчання підприємців щодо особливостей впровадження інновацій. Авторами наголошено, що отримані результати мають практичне значення та можуть бути корисними для громадських діячів та освітніх організацій, у контексті формування програми навчальних тренінгів для підприємців.
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations)

Views

Australia Australia
56165
China China
2956
Czechia Czechia
1801767
Germany Germany
1
Greece Greece
1
Hong Kong SAR China Hong Kong SAR China
1
Ireland Ireland
5726043
Japan Japan
1
Lithuania Lithuania
1
Mexico Mexico
1
Nigeria Nigeria
1
Philippines Philippines
1
Serbia Serbia
490
South Korea South Korea
1
Thailand Thailand
44829881
Turkey Turkey
751079808
Ukraine Ukraine
250360018
United Kingdom United Kingdom
44829879
United States United States
1483543319
Unknown Country Unknown Country
250360017
Vietnam Vietnam
8129

Downloads

Belgium Belgium
1
Brazil Brazil
8126
Chile Chile
1
China China
-1462368814
Czechia Czechia
18616294
Finland Finland
1
Germany Germany
751079810
India India
42860
Ireland Ireland
1117420
Italy Italy
1
Lithuania Lithuania
1
Malaysia Malaysia
1117424
Mexico Mexico
18616295
Poland Poland
1
Portugal Portugal
1
Romania Romania
1
Singapore Singapore
1483543319
Spain Spain
1
Taiwan Taiwan
56165
Thailand Thailand
1
Turkey Turkey
1
Ukraine Ukraine
751079808
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
1483543320
Unknown Country Unknown Country
2
Vietnam Vietnam
8130

Files

File Size Format Downloads
Krejci_mmi_4_2019.pdf 356,03 kB Adobe PDF -1248507125

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.