Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/77081
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Innovations in Tourism Marketing: Sharing Economy Platform
Other Titles Інновації в туристичному маркетингу: шерингові платформи
Authors Kljucnikov, A.
Civelek, M.
Krajcik, V.
Kmeco, L.
ORCID
Keywords житлове приміщення
туризм
маркетинг
Airbnb
інновації
шеринг житла
Прага
економіка спільного доступу
оподаткування
accommodation
tourism
marketing
innovation
home-sharing
Prague
sharing economy
taxation
Type Article
Date of Issue 2020
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/77081
Publisher Sumy State University
License Creative Commons Attribution 4.0 International License
Citation Kljucnikov, A., Civelek, M., Krajcik, V., & Kmeco, L. (2020). Innovations in Tourism Marketing: Sharing Economy Platform. Marketing and Management of Innovations, 1, 11-25. http://doi.org/10.21272/mmi.2020.1-01
Abstract Метою статті є аналіз інноваційної діяльності в туристичному маркетингу та шеринговій економіці на прикладі Airbnb в Празі. Авторами систематизовано аргументи та контраргументи у рамках наукової дискусії щодо ухилення від сплати податків, а також підвищення ставок на орендну оплату для житлових приміщень, що пропонують шерингові платформи. У статті проаналізовано та систематизовано потенційні проблеми, що виникають на ринку оренди житла. Систематизація результатів аналізу наукових джерел дозволила визначити низку перевагта недоліків функціонування платформ шерингової економіки. Детерміновану вибірку даних сформовано на основі методу веб-аналізу даних із офіційного сайту AirBnB. У статті проаналізовано 13918 пропозицій житла, які були орендовані 6768 клієнтами AirBnB з квітня 2016 року по березень 2017. При цьому практичну реалізацію етапів дослідження здійснено з використанням програми Microsoft Excel 2016, а також економетричної моделі, розробленої автором. Результати проведеного емпіричного дослідження свідчать про те, що регулювання податкових ставок в залежності від кількості орендованих ночей призведе до зниження податкових надходжень від оренди житла на 0,98%. Визначено, що при встановленні схеми оподаткування при якій клієнт сплачує податки за оренду, зниження податкових надходжень становитиме 6,40%. Авторами доведено, що зміна системи оподаткування призведе до відкритості довгострокового ринку житла, що обумовить зростання пропозиції житла для оренди на 16832 одиниць. У статті обгрунтовано, що при розрахунку суми податків за оренду житла в розрізі їх власників забезпечує меншу суму податкових надходжень, аніж при розрахунку податку за кожне орендоване житло. Авторами емпірично підтверджено та теоретично доведено, що введення гнучкої системи оподаткування в залежності від тривалості оренди є більш вигідними з точки зору витрат, пропозиції та попиту на оренду приміщень. Результати дослідження мають практичне значення і можуть бути корисними державним органам, науковцям, які зацікавлені в дослідженні питань туристичного маркетингу, компаніям житлової галузі, які впроваджують маркетингові інновації, а також суб’єктам ринку житлових послуг, таких як орендодавці та орендатори, у короткостроковій та довгостроковій перспективі.
This research summarizes the arguments and counterarguments within the scientific discussion on the issue of potential tax evasions and increased rental rates that one of innovative home-sharing platforms might causes. The study aims to find possible tax evasion that each property and each host can cause by considering creative activities in tourism marketing and a sharing economy platform, Airbnb in Prague. Besides, the authors identified the potential problems in the rental accommodation market. Systematization literary sources and approaches for solving the problem of sharing economy platforms indicate that although these platforms benefit for some economic, social and environmental issues, they pose some troubles in various markets. Regarding methodological tools of the research method, this paper used a web scraping technique to gain data from the Airbnb website. The authors analysed 13918 accommodations that were rented by 6768 Airbnb users between April 2016 and March 2017. In the study, the authors used the Microsoft Excel 2016 program and a model created by researchers to make calculations. The paper presented the results of an empirical analysis showing that in case the sensitive regulation of the number of nights will apply the potential tax incomes will lower only on 0.98% when considering accommodations and on 6.40% when considering users. In this case, 16832 rental units will appear in the long-term housing market. Moreover, tax evasion becomes more when considering each dwelling instead of each host because some users rented more than one rental accommodation. The research also empirically confirms and theoretically proves that that extended limits for overnight stays yield benefits for costs, supply and demand of rental housing. Those findings can be useful for governments, academicians that are interested in tourism marketing, firms in the accommodation industry that look for new marketing innovations and short or long-term housing market participants such as lessor and lessees.
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations)

Views

Australia Australia
955937560
Austria Austria
955937567
Bolivia Bolivia
1
Brazil Brazil
1
Canada Canada
1198650571
China China
446544914
Croatia Croatia
1
Czechia Czechia
955937541
Denmark Denmark
1
Ecuador Ecuador
1
Finland Finland
96996
Germany Germany
1895332338
Greece Greece
34498
Hong Kong SAR China Hong Kong SAR China
1311431141
Hungary Hungary
1
India India
72721
Indonesia Indonesia
-303982363
Iran Iran
1
Ireland Ireland
202411
Italy Italy
1
Japan Japan
1
Kenya Kenya
1
Lebanon Lebanon
1
Lithuania Lithuania
2071589076
Malaysia Malaysia
33768
Mexico Mexico
1
Morocco Morocco
1
Netherlands Netherlands
1
New Zealand New Zealand
335460955
Norway Norway
955937552
Pakistan Pakistan
955937566
Peru Peru
1
Philippines Philippines
1311431132
Portugal Portugal
1072935
Singapore Singapore
1
Slovakia Slovakia
1
Slovenia Slovenia
49458
South Africa South Africa
1
South Korea South Korea
65154
Spain Spain
130642
Sweden Sweden
230279
Taiwan Taiwan
190564
Thailand Thailand
22221
Turkey Turkey
38776340
Ukraine Ukraine
157268
United Kingdom United Kingdom
955937529
United States United States
616342465
Unknown Country Unknown Country
2071589077
Vietnam Vietnam
394142946

Downloads

Austria Austria
955937517
Bahrain Bahrain
1
Belgium Belgium
1
Bolivia Bolivia
1
Canada Canada
-54576343
China China
-54576342
Egypt Egypt
1
France France
1
Germany Germany
-54576343
Greece Greece
26
Hong Kong SAR China Hong Kong SAR China
123226
India India
25765
Indonesia Indonesia
118712
Iran Iran
1198650569
Ireland Ireland
1
Italy Italy
1
Japan Japan
1
Kenya Kenya
-303982357
Lithuania Lithuania
1198650572
Malaysia Malaysia
82583
Philippines Philippines
1903520007
Poland Poland
1
Portugal Portugal
1072936
Russia Russia
1
Singapore Singapore
1
Slovakia Slovakia
161639
South Africa South Africa
1
South Korea South Korea
1
Spain Spain
49819
Switzerland Switzerland
1
Taiwan Taiwan
1
Thailand Thailand
1
Turkey Turkey
1903520006
Ukraine Ukraine
65573
United Arab Emirates United Arab Emirates
5049
United Kingdom United Kingdom
-54576342
United States United States
-54576342
Unknown Country Unknown Country
1
Vietnam Vietnam
2145877

Files

File Size Format Downloads
Kljucnikov_mmi_2020_1.pdf 341,15 kB Adobe PDF -2002668768

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.