Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/77087
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Innovation in Marketing Research: Quantitative and Qualitative Analysis |
Other Titles |
Інновації в маркетингових дослідженнях: кількісні та якісні методи аналізу |
Authors |
Dzwigol, H.
|
ORCID | |
Keywords |
методи методи дослідження маркетингові дослідження триангуляція методологія дослідження methods research techniques marketing research triangulation research methodology |
Type | Article |
Date of Issue | 2020 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/77087 |
Publisher | Sumy State University |
License | Creative Commons Attribution 4.0 International License |
Citation | Dzwigol, H. (2020). Innovation in Marketing Research: Quantitative and Qualitative Analysis. Marketing and Management of Innovations, 1, 128-135. http://doi.org/10.21272/mmi.2020.1-10 |
Abstract |
У статті розглянуто триангуляцію методів та засобів дослідження при оцінюванні маркетингових досліджень. Автором зазначено, що традиційно методологія маркетингових досліджень розподіляється на концептуальні, теоретичні,
математичні, емпіричні та формальні методи дослідження, в основі яких лежать кількісні методи, математичні та статистичні моделі. При цьому у маркетингових наукових дослідженнях використовуються концептуальні методи (такі як евтрестичний та креативний) з основним акцентом на аналіз якісних аспектів досліджуваних процесів, дещо посилаючись на емпіричний підхід. Так, методологія емпіричних досліджень широко використовується у маркетингу, що дозволяє
розробити емпіричні моделі, завдяки яким можливо виявити, наприклад, реалізовані моделі маркетингових стратегій, що можуть відповідати теоретичним моделям або відрізнятись від них. Автором наголошуено, що емпіричні моделі не завжди
можуть бути реалізовані, так як найчастіше посилаються на теперішні або минулі дані. Однак, вищезазначені моделі можуть бути предметом бенчмаркетингу. Більше того, емпіричні моделі сприяють більшій ймовірності концептуальних моделей. Таким чином, подальший розвиток маркетингових досліджень передбачає розширення сфери застосування формальних методів дослідження. Аналіз літературних джерел, свідчить про необхідність поглибленої діагностики
комбінованих методів дослідження у процесі дослідження в більш широкому контексті наук про управління. Мета статті виражається наступним питанням: Чи є методологічна триангуляція необхідною умовою науково-дослідницьких процесів
при оцінюванні маркетингових досліджень? Автором зазначено, що отримані результати являються частиною комплексного дослідження методів аналізу. Більше того, проведене емпіричне дослідження підтверджує та теоретично доводить, що методологічна тріангуляція є необхідною умовою для дослідницьких процесів, тоді як перевірка застосовуваних методів, моделей чи процедур є необхідною умовою, яка дозволяє поєднувати науку та практику управління, в той час як методологічна триангуляція підтримує дослідницькі проєкти. Згідно вищезазначеному, автором
рекомендовано докласти максимум наукових зусиль, спрямованих на розробку інструментів, методів та процедур для застосування доцільного методу та підходів у рамках маркетингових досліджень, з особливим акцентом на фактори, які визначають якість процесу. This article focuses on the triangulation of research methods and techniques in the discussion on the evaluation of marketing research. Research traditions in marketing can be referred to the division of research methodologies, according to which the methods of conceptual, theoretical, empirical and formal research is distinguished, based on the use of quantitative methods, mathematical and statistical models. In scientific research on marketing, conceptual methods (i.e. heuristic or creative methods) are used, with a primary focus on the analysis of qualitative aspects of the studied processes, thus making little reference to empirics. The methodology of empirical research in marketing is used to a great extent. It allows developing empirical models, thus making it possible to recognize, e.g. actually implemented models of marketing strategies that may be consistent with or deviate from the theoretical models. However, it should be noted that empirical models do not always have implementation properties, as they most often refer to the present or past reality. Nevertheless, these models may be subject to benchmarking. Moreover, they serve to make conceptual models more probable. For the further development of marketing, it becomes essential to increase the scope of application of formal research methodologies as well. The analysis of the literature indicates the need for an in-depth diagnosis of combined methods in the research process in the broader context of management sciences. The aim of the article is therefore expressed as a research problem in the form of the following question: Is methodological triangulation a prerequisite for research processes in the management sciences? The research results presented in this article are a fragment of complex study on research methodology. Moreover, the conducted empirical research confirms and theoretically proves that methodological triangulation is a necessary condition in research processes. In contrast, verification of developed methods, models or procedures is an essential condition allowing to combine science and management practice, while methodological triangulation supports research processes. Concerning the preceding, the author recommends in the present article to make a scientific effort aimed at elaborating a tool, method or procedure to select proper research methods and techniques for the research process within the scope of management science, with a particular emphasis on factors determining the process quality. |
Appears in Collections: |
Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations) |
Views
Albania
88394
Algeria
1739808972
Antigua & Barbuda
1739808722
Argentina
-2056803073
Australia
-2056803063
Austria
306805204
Azerbaijan
1
Bahamas
1
Bangladesh
-1037511340
Barbados
163834
Belarus
1
Belgium
-2056803053
Bolivia
1
Bosnia & Herzegovina
134327
Botswana
618029716
Brazil
-1914530696
Brunei
-1042386414
Bulgaria
-217416626
Cambodia
1883674203
Cameroon
1
Canada
-2056803084
Chile
1883674061
China
45890915
Colombia
206609
Congo - Kinshasa
27509
Costa Rica
1
Croatia
-1037511298
Cuba
1
Cyprus
1
Czechia
306805150
Denmark
1173756688
Ecuador
-2056803098
Egypt
-1037511108
Estonia
-1037511337
Eswatini
1
Ethiopia
-806627825
Finland
-2056803074
France
45890914
Gambia
1
Georgia
1
Germany
-1037511150
Ghana
-806627877
Greece
-1914530682
Grenada
194477
Guyana
1739231057
Honduras
143034
Hong Kong SAR China
-2056803051
Hungary
1739809107
Iceland
1739809098
India
1173756666
Indonesia
-2056803061
Iran
1173756696
Iraq
1739808735
Ireland
864415929
Israel
-806627849
Italy
-2056803086
Jamaica
1739808739
Japan
618029715
Jordan
-1037511304
Kazakhstan
70685888
Kenya
-2056249566
Laos
1
Latvia
-2056803088
Lebanon
-1037511328
Lithuania
-1037511294
Luxembourg
112380
Macao SAR China
209054
Malaysia
-1037511183
Maldives
-806627804
Malta
100011
Mauritius
-1037511392
Mexico
983176985
Moldova
-1037511377
Mongolia
-1037511310
Morocco
-2056803094
Namibia
38916
Nepal
-2056803093
Netherlands
-2056249586
New Zealand
306805175
Nigeria
306805160
North Macedonia
1739808822
Norway
306805210
Oman
111362
Pakistan
1173756694
Palestinian Territories
-1037511117
Peru
-1037511209
Philippines
1304590666
Poland
-1037511093
Portugal
-1037511257
Puerto Rico
-1914530671
Qatar
306805136
Romania
-1037511275
Russia
1739808978
Rwanda
1
Saudi Arabia
-806627765
Serbia
-1037511357
Seychelles
1
Singapore
-2056249579
Slovakia
-1037511123
Slovenia
1739808868
Somalia
1
South Africa
-1037511135
South Korea
25733
Spain
1173756686
Sri Lanka
-1037511206
St. Lucia
1
St. Vincent & Grenadines
1
Sudan
209101
Suriname
1
Sweden
306805194
Switzerland
1739808883
Syria
618029684
Taiwan
306805239
Tanzania
-2056803089
Thailand
-2056803092
Trinidad & Tobago
593325447
Tunisia
306805144
Turkey
-1037511131
Uganda
1460901805
Ukraine
-1037511107
United Arab Emirates
1173756657
United Kingdom
-2081963420
United States
-1062980351
Unknown Country
-1037511219
Uzbekistan
1
Vanuatu
1
Venezuela
1
Vietnam
-2056803071
Yemen
116073
Zambia
72767
Zimbabwe
-1914530614
Åland Islands
1173756667
Downloads
Algeria
1739808929
Argentina
983176981
Australia
-1062980359
Austria
120448
Bahrain
1739231062
Bangladesh
-1037511189
Barbados
116749
Belarus
88443
Belgium
1173756704
Belize
-806627819
Bhutan
1
Botswana
618029717
Brazil
-806627871
Bulgaria
593325433
Cambodia
1460901790
Cameroon
618029679
Canada
-1062980361
Chile
166155
China
-1062980361
Colombia
1739808987
Congo - Kinshasa
1273916716
Costa Rica
82703
Croatia
1
Cuba
1
Curaçao
1
Cyprus
1739809097
Czechia
-1914530568
Denmark
59813616
Dominica
1
Dominican Republic
1
Ecuador
160909
Egypt
-1037511091
Estonia
306805184
Eswatini
1
Finland
-806627738
France
-1914530702
Germany
-1062980354
Ghana
172499
Greece
1173756662
Honduras
1
Hong Kong SAR China
-1914530648
Hungary
1883674045
Iceland
1739809099
India
-1062980357
Indonesia
-1042386415
Iran
-1037511163
Iraq
-806627803
Ireland
1173756673
Israel
-1062980356
Italy
-2056803076
Jamaica
206641
Japan
215801
Jordan
1164477701
Kazakhstan
215624
Kenya
-2056249572
Latvia
1
Lebanon
1
Lithuania
1739809042
Macao SAR China
207985
Malaysia
45890922
Maldives
136670
Malta
86873
Mauritania
1
Mauritius
192006
Mexico
73306
Moldova
-1037511398
Mongolia
-1037511311
Morocco
306805153
Mozambique
1
Namibia
123629
Nepal
97199
Netherlands
-1037511136
New Zealand
-1037511190
Nigeria
-1037511348
North Macedonia
-1914530654
Norway
215499
Oman
1739808790
Pakistan
-1037511266
Palestinian Territories
-1037511115
Peru
1632527955
Philippines
1304590667
Poland
1739808951
Portugal
-1062980362
Puerto Rico
-806627872
Qatar
98068
Romania
-1037511338
Russia
-1062980358
Rwanda
1
Saudi Arabia
1173756659
Serbia
68090
Singapore
-2056249578
Slovakia
-2081963418
Slovenia
1739808869
Somalia
1
South Africa
-1037511360
South Korea
119365
Spain
1778552266
Sri Lanka
1739808894
Sudan
1
Suriname
1
Sweden
-1037511110
Switzerland
983176956
Syria
1
Taiwan
109204
Tanzania
-2056803104
Thailand
1739808825
Trinidad & Tobago
-806627796
Tunisia
593325436
Turkey
-1037511195
Uganda
1632527899
Ukraine
1304590663
United Arab Emirates
-1914530733
United Kingdom
45890917
United States
1304590665
Unknown Country
-1037511393
Venezuela
1
Vietnam
-1062980362
Zambia
195688
Zimbabwe
864415933
Åland Islands
1173756668
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Dzwigol_mmi_2020_1.pdf | 380,33 kB | Adobe PDF | -828990127 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.