Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/77089
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title The Relationship Between Social Capital and Psychological Well-Being: the Mediating Role of Internet Marketing
Other Titles Взаємозв'язок між соціальним капіталом та психологічним добробутом: посередницька роль Інтернет-маркетингу
Authors Ahmed, S.K.
Khan, M.M.
Khan, R.A.
Mujtaba, B.G.
Keywords психологічний добробут
соціальний капітал
інтернет-маркетинг
використання соціальних мереж
суб’єктивне сприйняття соціальної підтримки онлайн суспільствами
e-learning
віртуальне залучення
соціальні зв’язки
соціальна взаємодія в онлайн
самотність
усамітнення
psychological well-being
social capital
internet marketing
social media usage
perceived social support online communities
e-learning
virtual engagement
social ties
online social interaction
loneliness
isolation
Type Article
Date of Issue 2020
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/77089
Publisher Sumy State University
License Creative Commons Attribution 4.0 International License
Citation Ahmed, S.K., Khan, M.M., Khan, R. A., & Mujtaba, B.G. (2020). The Relationship Between Social Capital and Psychological Well-Being: the Mediating Role of Internet Marketing. Marketing and Management of Innovations, 1, 40-53. http://doi.org/10.21272/mmi.2020.1-03
Abstract Метою статті є аналіз взаємозв’язку між соціальним капіталом та психологічним добробутом на основі суб’єктивного оцінювання рівня соціальної підтримки студентів. При цьому соціальні мережі розглядались у якості посередника. Підгрунтям дослідження стала теорія соціального капіталу, в основі якої лежить комунікація людей через соціальну підтримку з метою підвищення їх соціального добробуту. Детерміновану вибірку даних сформовано на основі результатів опитування 368 студентів освітнього ступеня "Магістр" п’яти різних кампусів. Емпіричні результати використання методу PLS підтвердили гіпотезу, що соціальна підтримка є посередником між соціальним капіталом та психологічним добробутом студентів. При цьому використання соціальних мереж підсилює взаємозв’язок між соціальним капіталом та суб’єктивним оцінюванням студентами їх соціальної підтримки у суспільних питаннях. Авторами зазначено, що отримані результати можуть бути використані для виявлення та запобігання чинників, що спричиняють відчуття ізольованості та самотності під час онлайн взаємодії. Авторами наголошено, що результати дослідження мають практичне значення для користувачів цифрових засобів інформації, а також керівників закладів вищої освіти, що впроваджують дистанційну форму навчання. У статті доведено, що підвищення рівеня суб’єктивного оцінювання студентами їх соціального добробуту та соціального капіталу сприяє поліпшенню психологічного добробуту студентів, які навчаються у віртуальних університетах. Авторами наголошено, що будь-який віртуальний університет повинен розробити та запустити додаток, що являє собою неформальний соціальний форум з метою формування віртуального студентського середовище. Даний форум забезпечить підтримку комунікації між студентами та уникнення відчуття ізольованості. У свою чергу, для викладачів запропоновано ведення неформальних блогів для комунікації зі студентами кожного тижня з метою компенсації відсутності особистого спілкування у реальному житті. Авторами зазначено, що менеджмент віртуального університету повинен забезпечити більшу кількість прямих взаємодій та семінарів (краще один раз у семестр, ніж один раз протягом усієї навчальної програми). Відповідно до результатів дослідження авторами визначено, що впровадження запропонованих заходів дозволить вирішити проблему відчуття ізольованості серед студентів. У статті доведено, що використання запропонованої моделі в умовах віртуальних університетів може надати місцевим та іноземним студентам більшу соціальну підтримку, що сприятиме покращенню їх соціального добробуту.
The purpose of this study is to investigate the relationship between social capital and psychological well-being through perceived social support testing social media usage as a moderator. This study is based on social capital theory, which is centred on human interaction through social support to amplify the psychological well-being. Data was collected from 368 masters' students belonging to five different campuses. Using partial least squares structural equation modelling the results reveal that perceived social support significantly mediates the link between social capital and psychological well-being, and social media usage heightens the relationship between social capital and saws social support when it is used for a social cause. Findings of the study have some practical implications on how to diagnose and prevent factors that influence the feelings of isolation and loneliness in online interactions. The results are useful for digital media users and managers in higher education distance learning institutions since social interaction might indirectly benefit virtual university students' psychological well-being by increasing the perceived social support followed by social capital. Researchers agree that using social media may help to improve students' levels of life quality if educational administrators can develop novel applications that pay close attention to individuals' social and moral support. As such, social media designers could design more entertaining features to efficiently stimulate students and other users to adopt and meet their needs for social interactions. This research has established that a simple social conversation forum app should be launched by any virtual university to bring their students together where they could feel a sense of belonging and connectedness with a slice of social support. Moreover, teachers should also have a separate informal blog where they could communicate with their students each week to overcome the lack of face-to-face interaction. The administration of virtual universities has to increase the number of face-toface gathering and seminars, i.e. it should be once in a semester rather than once in the entire study program. It will motivate the students by making references and relations with their peers. By spreading this knowledge, the students may get out of the state of isolation that will improve their performance. By demonstrating this in the higher education sector, virtual universities could reduce the service staff more intelligently through AI, and delay in response time (e.g., communication between student-to-student and student-to-teacher) could also be removed efficiently. Applying this model in virtual university settings could bring local and international students to obtain more significant social support, consequently leading to amplified psychological well-being.
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій

Views

China China
1
Germany Germany
1
Hong Kong SAR China Hong Kong SAR China
426
India India
414
Pakistan Pakistan
1
Philippines Philippines
1
Sweden Sweden
1
Ukraine Ukraine
411
United States United States
420

Downloads

China China
1
Egypt Egypt
1
Germany Germany
1678
Hong Kong SAR China Hong Kong SAR China
1
Japan Japan
1
Mexico Mexico
1
Portugal Portugal
1
Sweden Sweden
1
Ukraine Ukraine
409
United States United States
1677

Files

File Size Format Downloads
Ahmed_mmi_2020_1.pdf 471,69 kB Adobe PDF 3771

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.