Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/77089
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title The Relationship Between Social Capital and Psychological Well-Being: the Mediating Role of Internet Marketing
Other Titles Взаємозв'язок між соціальним капіталом та психологічним добробутом: посередницька роль Інтернет-маркетингу
Authors Ahmed, S.K.
Khan, M.M.
Khan, R.A.
Mujtaba, B.G.
ORCID
Keywords психологічний добробут
соціальний капітал
інтернет-маркетинг
використання соціальних мереж
суб’єктивне сприйняття соціальної підтримки онлайн суспільствами
e-learning
віртуальне залучення
соціальні зв’язки
соціальна взаємодія в онлайн
самотність
усамітнення
psychological well-being
social capital
internet marketing
social media usage
perceived social support online communities
e-learning
virtual engagement
social ties
online social interaction
loneliness
isolation
Type Article
Date of Issue 2020
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/77089
Publisher Sumy State University
License Creative Commons Attribution 4.0 International License
Citation Ahmed, S.K., Khan, M.M., Khan, R. A., & Mujtaba, B.G. (2020). The Relationship Between Social Capital and Psychological Well-Being: the Mediating Role of Internet Marketing. Marketing and Management of Innovations, 1, 40-53. http://doi.org/10.21272/mmi.2020.1-03
Abstract Метою статті є аналіз взаємозв’язку між соціальним капіталом та психологічним добробутом на основі суб’єктивного оцінювання рівня соціальної підтримки студентів. При цьому соціальні мережі розглядались у якості посередника. Підгрунтям дослідження стала теорія соціального капіталу, в основі якої лежить комунікація людей через соціальну підтримку з метою підвищення їх соціального добробуту. Детерміновану вибірку даних сформовано на основі результатів опитування 368 студентів освітнього ступеня "Магістр" п’яти різних кампусів. Емпіричні результати використання методу PLS підтвердили гіпотезу, що соціальна підтримка є посередником між соціальним капіталом та психологічним добробутом студентів. При цьому використання соціальних мереж підсилює взаємозв’язок між соціальним капіталом та суб’єктивним оцінюванням студентами їх соціальної підтримки у суспільних питаннях. Авторами зазначено, що отримані результати можуть бути використані для виявлення та запобігання чинників, що спричиняють відчуття ізольованості та самотності під час онлайн взаємодії. Авторами наголошено, що результати дослідження мають практичне значення для користувачів цифрових засобів інформації, а також керівників закладів вищої освіти, що впроваджують дистанційну форму навчання. У статті доведено, що підвищення рівеня суб’єктивного оцінювання студентами їх соціального добробуту та соціального капіталу сприяє поліпшенню психологічного добробуту студентів, які навчаються у віртуальних університетах. Авторами наголошено, що будь-який віртуальний університет повинен розробити та запустити додаток, що являє собою неформальний соціальний форум з метою формування віртуального студентського середовище. Даний форум забезпечить підтримку комунікації між студентами та уникнення відчуття ізольованості. У свою чергу, для викладачів запропоновано ведення неформальних блогів для комунікації зі студентами кожного тижня з метою компенсації відсутності особистого спілкування у реальному житті. Авторами зазначено, що менеджмент віртуального університету повинен забезпечити більшу кількість прямих взаємодій та семінарів (краще один раз у семестр, ніж один раз протягом усієї навчальної програми). Відповідно до результатів дослідження авторами визначено, що впровадження запропонованих заходів дозволить вирішити проблему відчуття ізольованості серед студентів. У статті доведено, що використання запропонованої моделі в умовах віртуальних університетів може надати місцевим та іноземним студентам більшу соціальну підтримку, що сприятиме покращенню їх соціального добробуту.
The purpose of this study is to investigate the relationship between social capital and psychological well-being through perceived social support testing social media usage as a moderator. This study is based on social capital theory, which is centred on human interaction through social support to amplify the psychological well-being. Data was collected from 368 masters' students belonging to five different campuses. Using partial least squares structural equation modelling the results reveal that perceived social support significantly mediates the link between social capital and psychological well-being, and social media usage heightens the relationship between social capital and saws social support when it is used for a social cause. Findings of the study have some practical implications on how to diagnose and prevent factors that influence the feelings of isolation and loneliness in online interactions. The results are useful for digital media users and managers in higher education distance learning institutions since social interaction might indirectly benefit virtual university students' psychological well-being by increasing the perceived social support followed by social capital. Researchers agree that using social media may help to improve students' levels of life quality if educational administrators can develop novel applications that pay close attention to individuals' social and moral support. As such, social media designers could design more entertaining features to efficiently stimulate students and other users to adopt and meet their needs for social interactions. This research has established that a simple social conversation forum app should be launched by any virtual university to bring their students together where they could feel a sense of belonging and connectedness with a slice of social support. Moreover, teachers should also have a separate informal blog where they could communicate with their students each week to overcome the lack of face-to-face interaction. The administration of virtual universities has to increase the number of face-toface gathering and seminars, i.e. it should be once in a semester rather than once in the entire study program. It will motivate the students by making references and relations with their peers. By spreading this knowledge, the students may get out of the state of isolation that will improve their performance. By demonstrating this in the higher education sector, virtual universities could reduce the service staff more intelligently through AI, and delay in response time (e.g., communication between student-to-student and student-to-teacher) could also be removed efficiently. Applying this model in virtual university settings could bring local and international students to obtain more significant social support, consequently leading to amplified psychological well-being.
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations)

Views

Australia Australia
67132570
Belgium Belgium
1
Brazil Brazil
1
Brunei Brunei
1
Canada Canada
134843
China China
598656271
Egypt Egypt
1
France France
817141612
Germany Germany
1015835257
Ghana Ghana
1
Greece Greece
4322859
Guyana Guyana
956609036
Hong Kong SAR China Hong Kong SAR China
-800859637
India India
956609038
Indonesia Indonesia
-800859635
Iran Iran
-196893658
Ireland Ireland
143536
Israel Israel
177577
Japan Japan
817141614
Lithuania Lithuania
114720
Malaysia Malaysia
182462
Mongolia Mongolia
1
Netherlands Netherlands
956609042
New Zealand New Zealand
125697
Norway Norway
215551
Pakistan Pakistan
-196893661
Philippines Philippines
1618304885
Portugal Portugal
154037
Romania Romania
1
Russia Russia
1
Singapore Singapore
67132571
South Africa South Africa
-196893659
South Korea South Korea
-195694418
Sweden Sweden
1
Switzerland Switzerland
-800859633
Taiwan Taiwan
86063
Tunisia Tunisia
89756
Turkey Turkey
1618304890
Uganda Uganda
98121
Ukraine Ukraine
161216
United Kingdom United Kingdom
-196893667
United States United States
1015835258
Unknown Country Unknown Country
102539
Vietnam Vietnam
4322864

Downloads

Australia Australia
673012752
Austria Austria
1
Belgium Belgium
155012238
Bosnia & Herzegovina Bosnia & Herzegovina
1
Brazil Brazil
1618304896
China China
-1460038665
Croatia Croatia
1
Egypt Egypt
103325
Estonia Estonia
1
France France
1
Germany Germany
1015835256
Ghana Ghana
1
Greece Greece
1
Hong Kong SAR China Hong Kong SAR China
1618304883
India India
-800859636
Indonesia Indonesia
1618304897
Iran Iran
1233688579
Israel Israel
63975
Italy Italy
1
Japan Japan
1618304894
Lithuania Lithuania
51558
Macao SAR China Macao SAR China
1
Malaysia Malaysia
-196893662
Mexico Mexico
1
Nigeria Nigeria
2092175967
Pakistan Pakistan
1618304875
Peru Peru
1
Philippines Philippines
142365
Portugal Portugal
27007
Romania Romania
1
Russia Russia
1
Saudi Arabia Saudi Arabia
1
Singapore Singapore
154043
South Africa South Africa
889873002
South Korea South Korea
1
Spain Spain
-1460038665
Sweden Sweden
1
Taiwan Taiwan
214987
Thailand Thailand
1
Tunisia Tunisia
1
Turkey Turkey
-195694421
Ukraine Ukraine
88967
United Kingdom United Kingdom
-800859626
United States United States
1015835260
Vietnam Vietnam
90262

Files

File Size Format Downloads
Ahmed_mmi_2020_1.pdf 471,69 kB Adobe PDF 1663574739

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.