Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/77096
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Product Sampling as a Sales Promotion Tool
Other Titles Дегустація продуктів харчування як інструмент стимулювання збуту
Authors Sedliacikova, M.
Kocianova, A.
Dzian, M.
Drabek, J.
ORCID
Keywords дегустація
етика дегустації
клієнти
промоутер
сприйняття дегустацій
sampling
sampling perception
sampling ethics
customers
promoters
Type Article
Date of Issue 2020
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/77096
Publisher Sumy State University
License Creative Commons Attribution 4.0 International License
Citation Sedliacikova, M., Kocianova, A., Dzian, M., Drabek, J. (2020). Product Sampling as a Sales Promotion Tool. Marketing and Management of Innovations, 1, 136-148. http://doi.org/10.21272/mmi.2020.1-11
Abstract У статті проаналізовано та систематизовано маркетингові інструменти промоції у роздрібній торгівлі продуктів харчування. Авторами зазначено, що найбільш ефективним маркетинговим інструментом активізації роздрібної торгівлі продуктів харчування є проведення дегустацій. Метою статті є аналіз сприйняття клієнтами торгових мереж Словаччини проведення дегустацій, як інструменту промоції продуктів харчування. Ефективність проведення дегустацій було перевірено на основі кількості звернень клієнтів торгових мереж до промоутера під час проведення дегустації. При цьому до уваги приймались етичні аспекти поведінки клієнтів та промоутера, як головного представника бренду продукту. Під час проведення експерименту було зафіксовано кількість повторних запитів на дегустацію від одного й того ж клієнта. Авторами наголошено, що у ході дослідження було проведено онлайн-анкетування 484 клієнтів щодо їх вподобань до смаку та якості товару. Результати анкетування засвідчили позитивне ставлення клієнтів торгової мережі до проведення дегустацій як інструменту промоції продуктів харчування. У статті наголошено, що проведення дегустацій не поширені у Словаччині, що тим самим обмежує використання потенціалу комунікації між споживачами та виробниками продуктів харчування. Авторами підкреслено, що при проведенні дегустацій промоутер є не лише найманим працівником, але й представником бренду продукту, а ефективність проведення відповідних рекламних акцій залежить від комунікативних здібностей промоутера. Результати дослідження дозволили виокремити основні фактори-впливу на дотримання принципів етики клієнтами під час проведення дегустацій, а саме: вік та стать. Так, встановлено, що жінки більш схильні давати відповідь та комунікувати з промоутером під час дегустацій. Визначено, що нещирих респондентів чоловічої статті на 9% більше ніж жіночої. Авторами наголошено, що результати дослідження можуть бути використані менеджерами та маркетологами торгових мереж при формуванні стратегії промоції продуктів харчування. Окрім цього отримані дані щодо етичних аспектів поведінки споживачів, їх вподобань та звичок доцільно врахувати при проведенні подальших досліджень.
Product sampling in the retail chains relates to marketing, it makes part of the in-store marketing, and it is one of the sale promotion tools. It used to promote the sales of non-durable products, i.e. food. The paper aimed to find out how it is perceived by customers of retail chains (consumers) in Slovakia. An essential aspect of the sampling effectiveness was verified, namely the addressing of potential customers by the promoters. The article focused on ethical practices during the samplings. The subject of interest was to confirm whether promoters keep basic ethical and moral principles. The repeated request for sampling was one of the points. The vital aspect of the sampling ethics was also considered as well as the truthfulness of customer responses to promoter questions about the taste of the product. The sampling ethics was judged from both viewpoints of the sampling participants. The questionnaire survey was carried out to meet the goal, and the sampling participants were addressed. The online questionnaire method was applied, in which 484 respondents were directed. The survey results have shown that customers perceive samplings positively. Sampling has found its application in Slovakia, and it is a relatively accessible tool for promotion of sales (also from the viewpoint of producers). The promoter is the major contributor to the number of participating customers. The main aspects influencing the level of sampling ethics are the age and gender of the customers. It is believed that at any time, it is appropriate to verify the ethics of one of the sales promotion tools – sampling, and at the same time to find out how customers perceive it. The paper contributes to the area of instore marketing. It brings findings focused on the popularity of the sampling in practice, purchasing habits of the customers, and at the same time, it opens a space for further improvements.
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations)

Views

Australia Australia
78389
Austria Austria
1627685964
Belgium Belgium
196535
Bulgaria Bulgaria
42104
Cambodia Cambodia
-1514493189
Canada Canada
1
China China
2535900
Cyprus Cyprus
1
Egypt Egypt
1
France France
2047968479
Germany Germany
128003
Greece Greece
1
Hong Kong SAR China Hong Kong SAR China
103088
Hungary Hungary
181789
India India
161684
Indonesia Indonesia
1701794513
Iran Iran
1
Iraq Iraq
17400191
Ireland Ireland
1265980916
Italy Italy
1
Japan Japan
42264
Kenya Kenya
1
Lithuania Lithuania
-891453073
Malaysia Malaysia
2106358783
Netherlands Netherlands
212195
New Zealand New Zealand
1
Nigeria Nigeria
194097
Pakistan Pakistan
37054416
Philippines Philippines
91902
Romania Romania
1627685960
Russia Russia
1286548773
Saudi Arabia Saudi Arabia
-757246595
Singapore Singapore
193099
Slovakia Slovakia
1
South Africa South Africa
70478172
South Korea South Korea
1
Sweden Sweden
194260
Switzerland Switzerland
2106358786
Taiwan Taiwan
1
Trinidad & Tobago Trinidad & Tobago
194626
Turkey Turkey
1265980918
Ukraine Ukraine
2001310591
United Arab Emirates United Arab Emirates
864979698
United Kingdom United Kingdom
1265980923
United States United States
1504397342
Unknown Country Unknown Country
2106358785
Vietnam Vietnam
449714132
Zambia Zambia
1

Downloads

Algeria Algeria
1
Armenia Armenia
1
Australia Australia
70478174
Belgium Belgium
17400189
Cambodia Cambodia
-1514493190
Canada Canada
1225512360
China China
1265980924
Czechia Czechia
1
Egypt Egypt
1
France France
70478175
Germany Germany
1504397343
Ghana Ghana
1
Greece Greece
-891453072
Hungary Hungary
2535902
India India
185823
Indonesia Indonesia
497150537
Iran Iran
1
Ireland Ireland
1265980916
Italy Italy
1
Japan Japan
147512
Kenya Kenya
1286548770
Lithuania Lithuania
23214
Malaysia Malaysia
33380
Mauritius Mauritius
1
Mexico Mexico
1
Moldova Moldova
1
Netherlands Netherlands
1265980920
New Zealand New Zealand
1266547905
Nigeria Nigeria
1
Pakistan Pakistan
1627685963
Philippines Philippines
1265980919
Poland Poland
1
Romania Romania
1
Russia Russia
447
Saudi Arabia Saudi Arabia
-757246593
Singapore Singapore
1504397342
Slovakia Slovakia
1504397343
South Africa South Africa
1071252236
South Korea South Korea
332918784
Sweden Sweden
1
Switzerland Switzerland
154274
Taiwan Taiwan
28918
Tanzania Tanzania
1627685957
Trinidad & Tobago Trinidad & Tobago
1
Turkey Turkey
2047968477
Ukraine Ukraine
2106358791
United Arab Emirates United Arab Emirates
864979699
United Kingdom United Kingdom
1265980922
United States United States
1504397343
Unknown Country Unknown Country
1
Vietnam Vietnam
-1514493188

Files

File Size Format Downloads
Sedliacikova_mmi_2020_1.pdf 348,47 kB Adobe PDF 311046952

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.