Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/77104
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Innovation and Management by Regional Rural Banks in Achieving the Dream of Financial Inclusion in India: Challenges and Prospects
Other Titles Інновації та управління регіональними провінційними банками для досягнення фінансової інклюзій в Індії: виклики та перспективи
Authors Rehman, A.
ORCID
Keywords регіональні провінційні банки
мобілізація вкладів
кредитна експансія
розширення доступу до фінансових послуг
стягнення кредиту
Regional Rural Banks
deposit mobilizations
credit expansion
financial inclusion
loan recovery
Type Article
Date of Issue 2020
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/77104
Publisher Sumy State University
License Creative Commons Attribution 4.0 International License
Citation Rehman, A. (2020). Innovation and Management by Regional Rural Banks in Achieving the Dream of Financial Inclusion in India: Challenges and Prospects. Marketing and Management of Innovations, 1, 222-234. http://doi.org/10.21272/mmi.2020.1-18
Abstract У статті проаналізовано специфіку управління та впровадження інновацій у регіональних провінційних банках (РПБ) Індії. Автором зазначено, що РПБ це фінансові установи, що функціонують у регіональних та сільських територіях з метою задоволення потреб у кредиті віддалених та соціально вразливих верст населення. У статті систематизовано інноваційні методи дослідження з метою виявлення бар’єрів та дестимуляторів розвитку кредитування клієнтів у сільській місцевості. Емпіричне дослідження проведено на основі панельних даних, сформованих для вибірки з 96 працівників індійських банків Aryavart bank та Purvanchal Bank, які функціонують у сільській місцевості регіону Уттар Прадеш. Для перевірки висунутих гіпотез та статистичної значущості результатів застосовано тест для перевірки частоти та хі-квадрат. Результати дослідження емпірично підтвердили, що співробітники досліджуваних РПБ впроваджують низку інструментів для мотивації сільського населення розміщати їх заощадження на депозитах банку та користуватись банківськими послугами з кредитування. Встановлено, що менеджмент банків сформували низку промоційних та консультаційних акцій з метою розширення кредитних програм у сільських місцевостях з метою покращення економічного добробуту населення. Автором наголошено, що співробітники банків ефективно вирішують поточні проблеми щодо мобілізації депозитів та розширення кредитних програм у сільській місцевості. У ході опитування виявлено політичне втручання у функціонування досліджуваних РПБ. При цьому емпіричні результати свідчать про ефективність проведених просвітницьких заходів РПБ щодо підвищення рівня фінансової грамотності сільського населення Індії. Визначено, що РПБ – потужний медіатор між сільським населенням та банківськими послугами. Таким чином, отримані результати дослідження можуть бути прийняті до уваги політичними діячами при розробці інноваційних схем залучення малозабезпечених верств населення до користування послугами РПБ.
The Regional Rural Banks are government-owned, regionally based and rurally oriented financial institutions specialized in catering to the credit needs of the neglected and weaker sections of the society. In the recent past, RRBs have become a potent mediator for financial inclusion in rural areas. This paper summarizes the innovative methods used by the employees of these banks in deposit mobilizations, credit expansion and recovery of the loan. The primary purpose of the research is to find the problems faced by officials of these banks in marketing their services to the rural customer. The opinions of these bank officials regarding the above factors and the functioning of these banks and their impact on society have also been studied. For this purpose, a sample of 96 bank officials of Aryavart bank and Purvanchal Bank have been taken from the rural areas of Uttar Pradesh. Methodological tools of the research methods were Frequency and Chi-square test of independence which have been used to test the hypotheses developed in the study. The research empirically confirms and theoretically proves that the employees and staff of these two regional rural banks in the state are making their earnest effort to channelize the savings of rural people by mobilization of deposits by motivating them to deposit their surplus money in the regional rural banks. The bank officials are making efforts to extend credit facilities in rural areas to uplift the people economically. The bank officials are facing problems in deposit mobilization, and credit expansion in the rural areas of the state and they are managing these problems very efficiently. Some political interference was found in the functioning of these banks. In the opinion of these bank officials, the overall working of these regional rural banks is proper. The results of the research can be useful for policymakers in the government to understand the hurdles faced by regional rural banks in reaching to the poor and needy sections of the society. The insights from this paper can help the policymakers to craft innovative schemes which enable these banks to reach the most inaccessible customers in rural areas.
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations)

Views

Australia Australia
1
Bahrain Bahrain
1
China China
-1760894320
Colombia Colombia
1
France France
3825807
Germany Germany
190181
Ghana Ghana
1835816839
Hong Kong SAR China Hong Kong SAR China
1
India India
-1851550195
Indonesia Indonesia
125026
Iran Iran
424
Ireland Ireland
28605
Japan Japan
1
Kazakhstan Kazakhstan
1
Lithuania Lithuania
1
Nepal Nepal
1
New Zealand New Zealand
1
Nigeria Nigeria
108376
Pakistan Pakistan
1
Philippines Philippines
-1285986393
Romania Romania
1
Saudi Arabia Saudi Arabia
1
Singapore Singapore
1
South Korea South Korea
1
Tunisia Tunisia
1
Ukraine Ukraine
1070720615
United Arab Emirates United Arab Emirates
1
United Kingdom United Kingdom
99139
United States United States
-1851550194
Unknown Country Unknown Country
1070720613
Vietnam Vietnam
1004331

Downloads

Canada Canada
45081
China China
811222243
Cyprus Cyprus
1
Finland Finland
1
France France
1
Germany Germany
-1760894320
Ghana Ghana
74344
Hong Kong SAR China Hong Kong SAR China
734697813
India India
-1851550192
Indonesia Indonesia
192312
Iran Iran
1
Ireland Ireland
1950388299
Japan Japan
1
Lithuania Lithuania
1
Norway Norway
1
Philippines Philippines
-1285986392
Saudi Arabia Saudi Arabia
8
Singapore Singapore
1
Tunisia Tunisia
1
Uganda Uganda
1
Ukraine Ukraine
190771
United Kingdom United Kingdom
45106
United States United States
-1851550193
Unknown Country Unknown Country
1386683182
Vietnam Vietnam
1
Zambia Zambia
28566

Files

File Size Format Downloads
Rehman_mmi_2020_1.pdf 596,19 kB Adobe PDF -1866413361

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.