Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/77108
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Social Media Platforms as HR Marketing Tool in Selected Healthcare Service Providers
Other Titles Соціальні мережі як інструменти HR-маркетингу: на прикладі постачальників медичних послуг
Authors Bejtkovsky, J.
ORCID
Keywords е-рекрутинг
постачальник медичних послу
управління кадровим капіталом
HR-маркетинг
платформи соціальних мереж
E-recruitment
healthcare service provider
human capital management
HR marketing
social media platforms
Type Article
Date of Issue 2020
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/77108
Publisher Sumy State University
License Creative Commons Attribution 4.0 International License
Citation Bejtkovsky, J. (2020). Social Media Platforms as HR Marketing Tool in Selected Healthcare Service Providers. Marketing and Management of Innovations, 1, 294-302. http://doi.org/10.21272/mmi.2020.1-25
Abstract У статті автором систематизовано аргументи та контраргументи в рамках наукової дискусії щодо функціонування соціальних мереж, HR-маркетингу, Е-рекрутингу та управління кадровим потенціалом компанії. Головною метою є аналіз взаємозв’язку між розмірами компаній, що надають медичні послуги та: 1) активністю використання соціальних мереж ними; 2) ефективність промоції послуг через рекрутингове відео адресованого потенційним працівникам на внутрішньому та зовнішньому ринках праці. Систематизація літературних джерел та підходів до специфіки функціонування соціальних мереж, HR-маркетингу, Е-рекрутингу та управління кадровим капіталом засвідчила, що впровадження ІТ-технологій у процес управління кадровим потенціалом є невід’ємною складовою. Вихідні данні для дослідження сформовано на основі результатів кількісного та якісного аналізу з використанням методів та інструментів маркетингових досліджень. При цьому дані було доповнено результатами опитування 58 респондентів, що відбувалось у два етапи з метою забезпечення точності та розуміння окремих питань анкети. Кількісне маркетингове дослідження проведено з жовтня 2018 року по січень 2019 року. Об’єктом дослідження стали постачальники медичних послуг у Чеській республіці. У ході дослідження сформовано три наукові гіпотези. Перевірку висунутих гіпотез проведено на основікритерію Пірсона за допомогою програмного забезпечення Microsoft Excel 2013 та IBM SPSS Statistics 23. На основі отриманих результатів у статті зроблено наступні висновки: 1) відсутність статистично значущої залежності між розміром обраного постачальника медичних послуг та а активністю використанням платформ соціальних мереж, як інструменту HR-маркетингу; 2) існує статистично значуща залежність між розміром обраного постачальника медичних послуг та ефективністю промоції послуг через рекрутингове відео; 3) платформи соціальних мереж використовуються для: комунікації з пацієнтами, клієнтами, громадськістю, PR або промоції постачальників медичних послуг, а також рекрутингу та HR-маркетинг. Емпіричні результати дослідження підтверджують необхідність поширення ІТ в управлінні людськими ресурсами. У свою чергу, отримані результати дослідження можуть бути корисними для вітчизняних та зарубіжних постачальників медичних послуг, для науковців, зацікавлених в управлінні людськими ресурсами.
The research paper summarizes the arguments and counterarguments within the scientific discussion on the issue of social media platforms, HR marketing, E-recruitment and human capital management. The primary purpose of the research is to determine whether the size of the selected healthcare providers influences (1) the active use of social media platforms and (2) the creation of the recruitment videos to address potential employees on the internal or external labour market. Systematization literary sources and approaches for solving the problems of the social media platforms, HR marketing, E-recruitment and human capital management indicate that the implementation of IT technologies in the field of human resources management is becoming a necessity in today’s world. Regarding methodological tools of the research methods, this research study used quantitative and qualitative marketing research as the essential primary sources of information and data. For the precise questionnaire survey and understanding of the individual questions in the questionnaire, a pretest questionnaire survey was also carried out. The pretest was conducted in the fourth quarter of 2018 on a sample of eight respondents. A significant marketing quantitative research followed after the removal of minor shortcomings, from October 2018 to January 2019. The object of the study was selected healthcare service providers in the Czech Republic. Fifty-eight healthcare service providers were thus analysed. Besides other things, two research hypotheses and one research question were formulated. In the research study, the Pearson’s chi-square test, Microsoft Excel 2013 and IBM SPSS Statistics 23 were used to verify the research hypotheses. The research paper presents the results of an empirical analysis showing that (1) there is no statistically significant relationship between the size of the selected healthcare service provider and the active use of the social media platforms as an HR marketing tool; (2) there is a statistically significant relationship between the size of the selected healthcare service provider and the creation of recruiting videos to address potential employees on the internal or external labour market; (3) social media platforms are used for the communication with the patients, clients, public and further for PR or promotion of selected healthcare service provider and the recruitment purposes of human resources and HR marketing. The research also empirically confirms and theoretically proves the need for IT knowledge and the active use of IT technology in the area of human resources management, today in the 21st century. The results of the research can be useful for the domestic and foreign healthcare service providers such as hospitals, maternity hospitals, children’s hospitals, hospital wards, field hospitals, nursing homes, asylums, clinics, sanatoriums of long term disease, health resorts, thermal baths, healing spas and other health and medical institutions or for academicians that are interested in human resource management.
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations)

Views

China China
1
France France
2196
Germany Germany
1380027
Ireland Ireland
52892
Lithuania Lithuania
1
Romania Romania
1
Ukraine Ukraine
460154
United Kingdom United Kingdom
230077
United States United States
2760042
Unknown Country Unknown Country
460152
Vietnam Vietnam
6610

Downloads

Australia Australia
167933
Austria Austria
1380025
Belgium Belgium
167929
Brazil Brazil
1
Canada Canada
2760040
China China
1380029
Croatia Croatia
1
Czechia Czechia
1380025
Ethiopia Ethiopia
1
Finland Finland
1
Germany Germany
5352156
Hong Kong SAR China Hong Kong SAR China
1
Iceland Iceland
1
India India
167933
Iran Iran
34380
Ireland Ireland
105781
Japan Japan
1
Jordan Jordan
1
Lithuania Lithuania
1
Malaysia Malaysia
1
New Zealand New Zealand
1
Philippines Philippines
460151
Portugal Portugal
1
Saudi Arabia Saudi Arabia
1
Singapore Singapore
1
Slovakia Slovakia
34387
South Africa South Africa
1
Spain Spain
1
Switzerland Switzerland
167929
Taiwan Taiwan
1
Turkey Turkey
167928
Ukraine Ukraine
1380025
United Arab Emirates United Arab Emirates
1
United Kingdom United Kingdom
1380031
United States United States
2760043
Unknown Country Unknown Country
25116
Vietnam Vietnam
52890
Zimbabwe Zimbabwe
52892

Files

File Size Format Downloads
Bejtkovsky_mmi_2020_1.pdf 295,04 kB Adobe PDF 19377641

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.