Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/77294
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Теоретичні аспекти формування стратегій комерціалізації інноваційної продукції
Other Titles Theoretical aspects of strategies forming for innovative products comercialization
Authors Melnyk, Yuliia Mykolaivna
Saher, Liudmyla Yuriivna  
Syhyda, Liubov Oleksiivna  
ORCID http://orcid.org/0000-0002-5628-5477
http://orcid.org/0000-0002-0319-8070
Keywords комерціалізація
коммерциализация
commercialization
стратегії
стратегии
strategies
інновації
инновации
innovations
інноваційна продукція
инновационная продукция
innovative products
стратегічні альтернативи
стратегические альтернативы
strategic alternatives
Type Article
Date of Issue 2019
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/77294
Publisher Одеський національний університет імені І.І. Мечникова
License
Citation Мельник, Ю.М. Теоретичні аспекти формування стратегій комерціалізації інноваційної продукції / Ю.М. Мельник, Л.Ю Сагер, Л.О. Сигида // Вісник Національного Одеського університету. Серія "Економіка", 2019. - Т.24. - Вип. 1 (74). - С. 69-73.
Abstract У статті авторами запропоновано способи комерціалізації відповідно до існуючих форм інноваційної продукції: комерціалізація нульового рівня, комерціалізація першого рівня, подвійна комерціалізація. Так, об’єктом комерціалізації нульового рівня виступає ідея (задум) інновації, яку автор одразу передає третім особам за винагороду і отримує прибуток. Комерціалізація першого рівня передбачає використання власних інноваційних розробок (результатів інноваційної діяльності, ідей інновацій) у власній господарській діяльності. Подвійна комерціалізація передбачає одночасно завершення першого рівня комерціалізації та початок вторинного використання результатів інноваційної діяльності з метою представлення нового інноваційного товару. Запропоновано набір стратегічних альтернатив комерціалізації інноваційної продукції. Визначено, що до чинників, які визначають особливості стратегій комерціалізації інноваційної продукції, належать тип інноваційної продукції, специфіка ринку, особливості суб’єкта господарювання, вид цільової аудиторії, вид очікуваного ефекту від комерціалізації, результат інноваційної діяльності.
В статье авторами предложены способы коммерциализации в соответствии с существующими формами инновационной продукции: коммерциализация нулевого уровня, коммерциализация первого уровня, двойная коммерциализация. Так, объектом коммерциализации нулевого уровня выступает идея (замысел) инновации, которую автор сразу передает третьим лицам за вознаграждение и получает прибыль. Коммерциализация первого уровня предполагает использование собственных инновационных разработок в собственной хозяйственной деятельности. Двойная коммерциализация предусматривает одновременно завершения первого уровня коммерциализации и начало вторичного использования результатов инновационной деятельности с целью представления нового инновационного продукта. Предложено набор стратегических альтернатив коммерциализации инновационной продукции. Определено, что к факторам, которые определяют особенности стратегий коммерциализации инновационной продукции, относятся: тип инновационной продукции, специфика рынка, особенности предприятия, вид целевой аудитории, вид ожидаемого эффекта от коммерциализации, результат инновационной деятельности.
The article proposes such ways of commercialization in accordance with the existing forms of innovative products: commercialization of the zero level, commercialization of the first level, dual commercialization. Thus, the object of zero level commercialization is the idea of innovation. And the author of the idea sells it immediately to third parties to get profit. Commercialization of the first level involves the use of own innovative developments (results of innovative activity, ideas of innovations) in own economic activity. Dual commercialization involves the simultaneous completion of the first level of commercialization and the beginning of the secondary use of the results of innovation activities in order to present a new innovative product. A set of strategic alternatives for the innovative products commercialization is proposed. Factors which determine the peculiarities of strategies for the innovative products’ commercialization are determined. They include innovative products’ type, market’s specificity, business subject characteristics, target audience nature, type of commercialization effect, result of innovative activity.
Appears in Collections: Наукові видання (ННІ ФЕМ)

Views

Australia Australia
1
Canada Canada
1
France France
196012
Germany Germany
1949
Greece Greece
1
Ireland Ireland
583
Japan Japan
1
Lithuania Lithuania
1
Slovenia Slovenia
1
Switzerland Switzerland
1
Ukraine Ukraine
29282
United Kingdom United Kingdom
14642
United States United States
438489
Unknown Country Unknown Country
1

Downloads

Germany Germany
1
Lithuania Lithuania
1
Ukraine Ukraine
149544
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
438488

Files

File Size Format Downloads
Melnyk_Saher_SyhydaOdesa.pdf 662.36 kB Adobe PDF 588035

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.